Przejdź do treści
Z lewej - rakieta nośna Sputnika, pośrodku - wygląd rakiety „R7” z prawej - silniki rakiety (fot. forum.kosmonauta.net)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Rakieta nośna R-7

W dniu 3 maja 2015 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o rosyjskiej rakiecie nośnej, która zrobiła gigantyczną karierę w wojskowych i cywilnych programach kosmicznych, którym towarzyszy od prawie 57 lat. Poznamy jej historię, rozwój oraz konstrukcję.

Muzeum Lotnictwa Polskiego bardzo prosi o zgłoszenie w kasie chęci uczestnictwa w spotkaniu, gdyż wszyscy słuchacze będą mogli wykupić specjalne bilety wstępu.


Początkowo rakietę R-7 konstruowano jako balistyczną, była ona przeznaczona do przenoszenia ładunku termojądrowego w każdy punkt globu. Jednak jej możliwości techniczne okazały się o wiele szersze od wymogów dla broni rakietowej, co uczyniło Siódemkę lokomotywą radzieckiej kosmonautyki.

W całej historii z prawie dwóch tysięcy startów jedynie kilkadziesiąt zakończyło się awarią, co samo w sobie jest bezprecedensowym poziomem niezawodności „Siódemki”.


Wersje rakiet R-7 (fot. pl.wikipedia.org)

Kilka rakiet typu R-7 zostało użytych do załogowych lotów kosmicznych. Obecnie na świecie istnieją 3 kosmodromy obsługujące rakiety typu R-7:
- Kosmodrom Plesieck, Federacja Rosyjska
- Kosmodrom Bajkonur, Republika Kazachstanu
- Gujańskie Centrum Kosmiczne, Gujana Francuska (terytorium zależne Francji).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony