Z serii "Spotkania przy samolocie": Mi-24
W dniu 2 października 2021 r. (sobota), o godzinie 15:00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.
Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.
Prowadzone będą rozmowy o sławnym radzieckim śmigłowcu bojowym, znanym z udziału w wielu konfliktach zbrojnych na świecie. Mi-24 jest aktualnie na uzbrojeniu kilku państw w tym też i Polski. Jego możliwości bojowe oraz osiągi, pomimo upływających lat, stawiały go w rzędzie najlepszych śmigłowców bojowych świata. Mi-24, pozyskany z Węgier, jest nowym eksponatem w Muzeum Lotnictwa w Krakowie.
Spotkanie odbędzie się w Internecie w formie webinaru.
Link do strony, na której spotkanie się odbędzie: www.us02web.zoom.us/j/83003633955
Strona będzie aktywna od godziny 14:30.
W sierpniu 1968 roku przystąpiono do szczegółowego projektowania śmigłowca, a w lutym 1969 roku stworzono pełnowymiarową makietę. Początkowo zespołem konstruktorów kierował sam Michaił Mil, po jego śmierci w roku 1970 zastąpił go Marat Tiszczenko. Budowę prototypu W-24 ukończono w roku 1969. Oblot maszyny odbył się 19 września 1969 roku, za sterami śmigłowca zasiadł pilot Herman Ałfiorow.
Cechą charakterystyczną śmigłowca Mi-24 jest możliwość przewozu ośmiu żołnierzy w części transportowej, dlatego też Mi-24 nie ma bezpośredniego odpowiednika na Zachodzie, rolę śmigłowców bojowych bowiem odgrywały tam lekkie maszyny AH-1 Cobra przeznaczone głównie do zwalczania celów opancerzonych. Pewne cechy wspólne można znaleźć w amerykańskim prototypowym ciężkim śmigłowcu szturmowym S-67 Blackhawk (wyposażony w kabinę ładunkową podobnie jak Mi-24) lub w szturmowym wariancie śmigłowca transportowego UH-60 Black Hawk wyposażonym w wysięgniki do przenoszenia uzbrojenia.
Śmigłowiec Mi-24 do dziś pozostaje jednym z najgroźniejszych śmigłowców bojowych na świecie. Jest też w dalszym ciągu na uzbrojeniu Wojska Polskiego.
(fot. Bartek Bera)
W połowie lat 70. XX wieku polskie władze się na zakup śmigłowców Mi-24D w ramach modernizacji technicznej wojska. Wiosną 1978 roku ze składu 37 Pułku Śmigłowców Transportowych wytypowano 10 pilotów i 24 techników, którzy mieli odbyć w ZSRR szkolenie na nowych maszynach. Pierwsze cztery polskie śmigłowce Mi-24D 20 września 1978 dostarczyli do kraju sowieci. Nowym śmigłowcom nadano nr takt. od 13 do 16 (końcówki nr fabr.), jednakże do końca 1978 roku pozostawały one na ziemi z powodu braku wyszkolonych instruktorów.
1 stycznia 1979 roku oficjalnie w składzie 37 Pułku Śmigłowców Transportowych utworzono klucz lotnictwa szturmowego. Jego dowódcą został ppor. pilot Andrzej Fryc. Pierwsze loty odbyły się dopiero po przybyciu radzieckiego instruktora, 11 stycznia 1979 roku. Wcześniej w Polsce odbywało się tylko szkolenie teoretyczne. 22 kwietnia 1979 roku pułk przebazował się na lotnisko w Świdwinie i rozpoczęto wykonywanie lotów bojowych. Polskie Mi-24D osiągnęły gotowość bojową w połowie 1979 roku, co potwierdzono podczas jesiennych ćwiczeń „Jubileusz '79”.
Z czasem podjęto decyzję o wyłączeniu jednostki śmigłowców szturmowych ze składu 37 Pułku Śmigłowców Transportowych i przeniesieniu jej do Pruszcza Gdańskiego. Klucz przeformowany został w 8 Eskadrę Śmigłowców Szturmowych i podporządkowany 49 Pułkowi Śmigłowców Bojowych (przeformowanemu z 49 Pułku Lotnictwa Wojsk Lądowych).
Kolejne cztery śmigłowce Mi-24D dostarczono w październiku 1981 roku. Przybyły one bezpośrednio do Pruszcza Gdańskiego. Na przełomie października i listopada 1984 roku do 49 Pułku dostarczono kolejnych sześć śmigłowców Mi-24D, ostatnie dwa dotarły 1 lipca 1985 roku. 8 Eskadra Śmigłowców Szturmowych dysponowała łącznie szesnastoma Mi-24D.
(fot. Bartek Bera)
W połowie lat 80. XX wieku zdecydowano się na zakup kolejnych śmigłowców, tym razem w wersji Mi-24W. Pierwsze cztery maszyny dostarczono do Polski 24 kwietnia 1986 roku. Ogółem pozyskano szesnaście Mi-24W, wszystkie trafiły do 56 Pułku Śmigłowców Bojowych.
Już po przemianie ustrojowej pozyskano ostatnie egzemplarze śmigłowca Mi-24. W połowie lat 90. XX wieku przejęto od Niemiec nieodpłatnie osiemnaście maszyn Mi-24D. Przeszły one wstępny przegląd w WZL-1 z uwagi, że nie były to nowe egzemplarze. Do służby wcielono ostatecznie szesnaście maszyn, a dwie pozostałe stały się źródłem części zamiennych. Wszystkie zdolne do lotu maszyny trafiły do 49 pśb, pierwszy wyremontowany śmigłowiec przyprowadzono do Pruszcza Gdańskiego 23 października 1996 roku.
Komentarze