Przejdź do treści
Mi-24 (fot. 56blot.wp.mil.pl)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Mi-24

W dniu 2 października 2021 r. (sobota), o godzinie 15:00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o sławnym radzieckim śmigłowcu bojowym, znanym z udziału w wielu konfliktach zbrojnych na świecie. Mi-24 jest aktualnie na uzbrojeniu kilku państw w tym też i Polski. Jego możliwości bojowe oraz osiągi, pomimo upływających lat, stawiały go w rzędzie najlepszych śmigłowców bojowych świata. Mi-24, pozyskany z Węgier, jest nowym eksponatem w Muzeum Lotnictwa w Krakowie.

Spotkanie odbędzie się w Internecie w formie webinaru.

Link do strony, na której spotkanie się odbędzie: www.us02web.zoom.us/j/83003633955

Strona będzie aktywna od godziny 14:30.

W sierpniu 1968 roku przystąpiono do szczegółowego projektowania śmigłowca, a w lutym 1969 roku stworzono pełnowymiarową makietę. Początkowo zespołem konstruktorów kierował sam Michaił Mil, po jego śmierci w roku 1970 zastąpił go Marat Tiszczenko. Budowę prototypu W-24 ukończono w roku 1969. Oblot maszyny odbył się 19 września 1969 roku, za sterami śmigłowca zasiadł pilot Herman Ałfiorow.

Cechą charakterystyczną śmigłowca Mi-24 jest możliwość przewozu ośmiu żołnierzy w części transportowej, dlatego też Mi-24 nie ma bezpośredniego odpowiednika na Zachodzie, rolę śmigłowców bojowych bowiem odgrywały tam lekkie maszyny AH-1 Cobra przeznaczone głównie do zwalczania celów opancerzonych. Pewne cechy wspólne można znaleźć w amerykańskim prototypowym ciężkim śmigłowcu szturmowym S-67 Blackhawk (wyposażony w kabinę ładunkową podobnie jak Mi-24) lub w szturmowym wariancie śmigłowca transportowego UH-60 Black Hawk wyposażonym w wysięgniki do przenoszenia uzbrojenia.

Śmigłowiec Mi-24 do dziś pozostaje jednym z najgroźniejszych śmigłowców bojowych na świecie. Jest też w dalszym ciągu na uzbrojeniu Wojska Polskiego.


(fot. Bartek Bera)

W połowie lat 70. XX wieku polskie władze się na zakup śmigłowców Mi-24D w ramach modernizacji technicznej wojska. Wiosną 1978 roku ze składu 37 Pułku Śmigłowców Transportowych wytypowano 10 pilotów i 24 techników, którzy mieli odbyć w ZSRR szkolenie na nowych maszynach. Pierwsze cztery polskie śmigłowce Mi-24D 20 września 1978 dostarczyli do kraju sowieci. Nowym śmigłowcom nadano nr takt. od 13 do 16 (końcówki nr fabr.), jednakże do końca 1978 roku pozostawały one na ziemi z powodu braku wyszkolonych instruktorów.

1 stycznia 1979 roku oficjalnie w składzie 37 Pułku Śmigłowców Transportowych utworzono klucz lotnictwa szturmowego. Jego dowódcą został ppor. pilot Andrzej Fryc. Pierwsze loty odbyły się dopiero po przybyciu radzieckiego instruktora, 11 stycznia 1979 roku. Wcześniej w Polsce odbywało się tylko szkolenie teoretyczne. 22 kwietnia 1979 roku pułk przebazował się na lotnisko w Świdwinie i rozpoczęto wykonywanie lotów bojowych. Polskie Mi-24D osiągnęły gotowość bojową w połowie 1979 roku, co potwierdzono podczas jesiennych ćwiczeń „Jubileusz '79”.

Z czasem podjęto decyzję o wyłączeniu jednostki śmigłowców szturmowych ze składu 37 Pułku Śmigłowców Transportowych i przeniesieniu jej do Pruszcza Gdańskiego. Klucz przeformowany został w 8 Eskadrę Śmigłowców Szturmowych i podporządkowany 49 Pułkowi Śmigłowców Bojowych (przeformowanemu z 49 Pułku Lotnictwa Wojsk Lądowych).

Kolejne cztery śmigłowce Mi-24D dostarczono w październiku 1981 roku. Przybyły one bezpośrednio do Pruszcza Gdańskiego. Na przełomie października i listopada 1984 roku do 49 Pułku dostarczono kolejnych sześć śmigłowców Mi-24D, ostatnie dwa dotarły 1 lipca 1985 roku. 8 Eskadra Śmigłowców Szturmowych dysponowała łącznie szesnastoma Mi-24D.


(fot. Bartek Bera)

W połowie lat 80. XX wieku zdecydowano się na zakup kolejnych śmigłowców, tym razem w wersji Mi-24W. Pierwsze cztery maszyny dostarczono do Polski 24 kwietnia 1986 roku. Ogółem pozyskano szesnaście Mi-24W, wszystkie trafiły do 56 Pułku Śmigłowców Bojowych.

Już po przemianie ustrojowej pozyskano ostatnie egzemplarze śmigłowca Mi-24. W połowie lat 90. XX wieku przejęto od Niemiec nieodpłatnie osiemnaście maszyn Mi-24D. Przeszły one wstępny przegląd w WZL-1 z uwagi, że nie były to nowe egzemplarze. Do służby wcielono ostatecznie szesnaście maszyn, a dwie pozostałe stały się źródłem części zamiennych. Wszystkie zdolne do lotu maszyny trafiły do 49 pśb, pierwszy wyremontowany śmigłowiec przyprowadzono do Pruszcza Gdańskiego 23 października 1996 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony