Przejdź do treści
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Heinkel He 162 Salamander

W dniu 9 kwietnia 2017 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o niemieckim odrzutowym samolocie myśliwskim z końca II wojny światowej. Uczestnicy spotkania poznają jego historię powstania oraz niezwykłą konstrukcję. He 162 wprowadzony został do produkcji i na uzbrojenie w 1945 roku. Miał być jedną z "cudownych broni", jakie miały uratować III Rzeszę przed klęską.

Heinkel He 162 Volksjäger, znany też jako Salamander to mały, jednosilnikowy myśliwiec odrzutowy, zaprojektowany przez firmę Heinkel.

Samolot był małym górnopłatem o prostych skrzydłach i sportowym wyglądzie. Napędzany był silnikiem BMW 003 umocowanym nad kadłubem, za znajdującą się z przodu kabiną pilota. Był wyposażony w fotel wyrzucany i chowane podwozie trójkołowe. Projekt zatwierdzono 25 września 1944 r., a pierwszy lot miał miejsce 6 grudnia, czyli po niecałych 90 dniach.


He 162 - widok z tyłu (fot. JustSomePics (praca własna)/CC BY-SA 3.0/Wikimedia Commons)

Podczas tak szybkiego procesu projektowego nie ustrzeżono się błędów konstrukcyjnych, z których jeden zaowocował rozbiciem się samolotu podczas pokazów. Jednak prace nad He 162 kontynuowano, cały czas poprawiając konstrukcję i właściwości lotu. Szczególnym problemem okazało się zachowanie samolotu przy niskich prędkościach.

Do czasu uporania się ze wszystkimi problemami stało się jasne, że wojna chyli się ku końcowi. Niemniej jednak ambitny program produkcji myśliwca był kontynuowany i do końca zmagań wojennych ukończono produkcję 300 myśliwców, a kolejne 100 było w trakcie produkcji. W kwietniu zakończono przezbrojenie pierwszej (i jedynej) grupy na nowe samoloty. W kwietniu i maju 1945 roku samoloty te zostały użyte bojowo w bardzo ograniczonym zakresie.

Do samolotu Heinkel He 162 należy rekord prędkości wśród pierwszej generacji samolotów odrzutowych.


He 162 (fot. SDASM Archives/No restrictions/Wikimedia Commons)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony