Przejdź do treści
Boeing B-17G Flying Fortress (fot. Kogo/GFDL/Wikimedia Commons)
Źródło artykułu

Z serii "Spotkania przy samolocie": Boeing B-17 Flying Fortress

W dniu 31 lipca 2022 r. (niedziela), o godzinie 12.00 Muzeum Lotnictwa Polskiego zaprasza na kolejne spotkanie prowadzone przez Jana Hoffmanna.

Zaproszenie na opowieść o historii lotnictwa kierowane jest zarówno do młodzieży, jak i dorosłych.

Prowadzone będą rozmowy o amerykańskim ciężkim bombowcu B-17 z okresu II wojny. Samolot powstał w połowie lat 30-tych w zakładach Boeing. Odegrał ogromną rolę w działaniach wojennych, szczególnie na terenie Europy. Podlegał w tym czasie ciągłym udoskonaleniom technicznym. Uczestnicy spotkania poznają historię powstania i rozwój tego interesującego samolotu.

Boeing B-17 Flying Fortress (Latająca Forteca) to amerykański ciężki samolot bombowy dalekiego zasięgu, który został zaprojektowany i zbudowany w amerykańskim koncernie lotniczym Boeing Airplane Company.

Pierwszy lot prototypu odbył się 28 lipca 1935 roku. Do jego napędu użyto czerech silników gwiazdowych Pratt & Whitney SIEG Hornet o mocy 750 KM (552 kW) każdy. Podczas prób w locie samolot wykazał dobre właściwości pilotażowe.

Bombowiec był wykorzystywany w dziennej ofensywie bombowej przeciwko celom na terenie Niemiec i terytoriów okupowanych. B-17 był udanym dziełem techniki lotniczej i zapisał się w historii lotnictwa. W wyniku doświadczeń wojennych samolot ten podlegał ciągłym modernizacjom, czyniącym go coraz bardziej skutecznym.

Dzięki solidnej konstrukcji B-17 Flying Fortress stał się synonimem samolotu praktycznie niezniszczalnego. Przekonanie to podsycał widok maszyn lądujących po akcjach, często bardzo ciężko uszkodzonych, z niesprawnymi silnikami (znany jest przypadek gdy lądowanie odbyło się na jednym sprawnym silniku), podziurawionych pociskami, niekiedy bez fragmentów poszycia. Dzięki tym sytuacjom o B-17 mówi się, „że spada dopiero, gdy masa wpakowanego weń ołowiu przekracza maksymalny udźwig”. Ta właśnie wyjątkowa wytrzymałość konstrukcji sprawiła, że B-17 był tak lubiany przez pilotujące go załogi.

B-17G uszkodzony podczas bombardowania Kolonii, 15 października 1944 (fot. U.S. Air Force, domena publiczna, Wikimedia Commons)

B-17G uszkodzony podczas bombardowania Kolonii, 15 października 1944. Pilot, porucznik Lawrence De Lancey, sprowadził uszkodzonego Fortressa z powrotem do Nuthampstead, gdzie zrobiono to zdjęcie. (fot. U.S. Air Force/domena publiczna/Wikimedia Commons)

B-17 zapisały się również w historii Powstania Warszawskiego, próbując udzielić pomocy dokonywanymi zrzutami 18 września 1944 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony