Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śmigłowiec PZL Kania powiększył kolekcję w Muzeum Lotnictwa Polskiego

21 maja 2020 r. Muzeum Lotnictwa Polskiego wzbogaciło się o nowy eksponat – śmigłowiec PZL Kania, przekazany przez Biuro Logistyki Komendy Głównej Policji.

Śmigłowiec ten, numer seryjny  900301, rej. SN-51XP przez wiele lat był użytkowany przez Sekcję Lotnictwa Policyjnego Krakowie, mającą swoją siedzibę na terenie Muzeum.

Protokół przekazania podpisali naczelnik sztabu Policji KWP w Krakowie mł. insp. Mariusz Mazurek, kierownik Sekcji Lotnictwa Policji Sztabu Policji KWP w Krakowie, podinsp. pil. Łukasz Kochan, szef techniczny Sekcji Lotnictwa Policji Sztabu Policji KWP asp. szt. Paweł Stoczek i dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego Krzysztof Radwan.


Podpisanie protokołu przekazania (fot. muzeumlotnictwa.pl)

Śmigłowiec PZL Kania powstał na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w WSK Świdnik. W założeniach miał być przeznaczony na eksport na rynki zachodnie. Jako podstawę do jego opracowania wybrano produkowany dotąd na licencji w Świdniku śmigłowiec Mi-2. Nowy śmigłowiec nazwano PZL Kania. Było to związane z systemem nazewnictwa, który pojawił się w świdnickich zakładach w latach 70. XX wieku – kolejne projekty śmigłowców nazywano nazwami ptaków (np. PZL Sójka, PZL Sokół). Kania w stosunku do Mi-2 otrzymała całkowicie nowe, produkowane w USA silniki i zachodnią awionikę. Mimo wcześniejszych założeń, z uwagi na słaby marketing, maszyna nie stała się hitem eksportowym i w sumie wyprodukowano tylko 19 śmigłowców. Ostatnie egzemplarze zmontowano w roku 2006, trafiły one do Straży Granicznej. 


(fot. muzeumlotnictwa.pl)

Śmigłowce te były użytkowane w Polsce przez lotnictwo Policji i nadal są użytkowane przez lotnictwo Straży Granicznej. Sekcja Lotnictwa Policji w Krakowie użytkowała śmigłowce PZL Kania – najpierw jeden, później dwa egzemplarze – w latach 1996 – 2014, wykorzystując je przy okazji licznych akcji poszukiwawczych, zabezpieczeń najważniejszych wydarzeń w kraju, czy przy realizacji zadań kryminalnych. Egzemplarz muzealny przed przybyciem do Krakowa był eksploatowany przez Sekcję Lotnictwa Policji KWP w Poznaniu.






(fot. KWP w Krakowie)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony