Przejdź do treści
Źródło artykułu

Publikacja "100 lat polskiego lotnictwa" dostępna w Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie oddaje w ręce pasjonatów lotnictwa publikację "100 lat polskiego lotnictwa", w której pokazane są sylwetki ludzi, bez których poświęcenia i odwagi historia polskiego lotnictwa mogłaby potoczyć się zupełnie inaczej.

W 1918 roku narodziło się lotnictwo polskie w jego państwowych i narodowych formach organizacyjnych. Wysiłek organizacyjny, bojowy i techniczny ludzi, którzy budowali skrzydła Rzeczypospolitej, ich poświęcenie i odwaga, umiejętności zawodowe i marzenia zjednoczyły się pod wspólnym znakiem biało-czerwonej szachownicy. Znakiem, który również obchodzi stulecie.

W 1918 roku lotnictwo jako technika i broń było już dojrzałe, miało podwaliny teoretyczne, za sobą doświadczenie wojenne, rekordowe przeloty i wielkie nazwiska. Niepodległa Polska przystępowała do budowy swoich sił powietrznych ogromnym wysiłkiem. Na kilka dni przed pamiętnym 11 listopada, 5 listopada 1918 roku odbył się pierwszy lot bojowy samolotu z polską załogą. Stefan Bastyr i Janusz de Beaurain wystartowali z lotniska Lewandówka we Lwowie. Po doświadczeniach wojennych, walkach na froncie wojny polsko-sowieckiej, przyszła pora na rozwój lotnictwa cywilnego. Pasażerskie przewozy lotnicze uruchomiono na pierwsze Targi Poznańskie w 1921 roku. Pierwszy konkurs szybowców odbył się w 1923 roku w Białce Tatrzańskiej.

Historię tych stu lat zapisali ludzie polskiego lotnictwa – i ci najbardziej znani, goszczący na pierwszych stronach gazet i w dziennikach telewizyjnych, bohaterowie zbiorowej wyobraźni – i ci pozostający anonimowi. Ci, którzy walczyli o granice odrodzonej Ojczyzny, bronili jej nieba w 1939 roku, a potem za wolność naszą i waszą pod niebem Francji, Wielkiej Brytanii, Afryki, Bliskiego Wschody, Chin, ZSRR – wszędzie tam, gdzie zaprowadziły ich wojenne losy. I ci, którzy przygotowywali codziennie bojowe maszyny do lotów, i ci, planujący operacje lotnicze, zbierający informacje, zapewniający zaopatrzenie.

Historię polskich skrzydeł zapisywała też wielka rzesza lotników cywilnych, zdobywających laury sportowe, przewożących zrazu dziesiątki potem setki i tysiące pasażerów, i tych pracujących dla rolnictwa, poczty, prowadzących loty fotogrametryczne i transportujących rannych i chorych. Swoje rozdziały w historii lotnictwa zapisali polscy inżynierowie i konstruktorzy, od pierwszych, nie zawsze udanych prób budowy krajowych samolotów, poprzez organizację warsztatów, fabryk i biur konstrukcyjnych, po stworzenie własnych, polskich maszyn dorównujących zagranicznym, a nieraz wyprzedzających je śmiałością koncepcji. Obok nich stali pracownicy przemysłu lotniczego, najpierw budujący krajowe wytwórnie, a po drugiej wojnie światowej mozolnie odbudowujący je z gruzów, stojący przy coraz bardziej zaawansowanych maszynach. Lotniczą infrastrukturę obsługiwali pracownicy łączności, kontroli ruchu lotniczego, setki tych, bez których nie działałyby wielkie porty lotnicze.

Sto lat polskiego lotnictwa zapisane jest także w szeregu maszyn latających, samolotów, śmigłowców, szybowców, balonów, lotni, motolotni. Oznaczone biało-czerwoną szachownicą lub cywilną rejestracją.

Litery SP stanowiły przez te wszystkie lata rozpoznawalny symbol obecności naszego lotnictwa pod niebem polskim i obcym, na wojnie, w misjach pokojowych, w pracach agrolotniczych. Od pierwszych, przejętych po zaborcach Brandenburgów, Albatrosów, Aviatików, na których biało-czerwona szachownica zakrywała wcześniejsze znaki niemieckie czy austro-węgierskie, po dumę Polskich Linii Lotniczych LOT, Dreamlinery XXI wieku. Od dwupłatów krytych płótnem po odrzutowe myśliwce, od prostych szybowców z listew i płótna po wyczynowe kompozytowe cuda aerodynamiki. W stuleciu lotnictwo przeszło ogromną przemianę technologiczną. Ścieżki myśli technicznej konstruktorów można dziś prześledzić w kolekcji eksponatów Muzeum Lotnictwa Polskiego. To tu historyczne maszyny stanowią świadectwo długiej, stuletniej drogi, jaką przeszły polskie skrzydła.

W publikacji "100 lat polskiego lotnictwa" pokazano dzieje awiacji przez pryzmat ich życia i dokonań. Są to nie tylko pionierzy i asy lotnictwa myśliwskiego. To często pozornie zwyczajne postaci, których dokonania w dziedzinie pilotażu, inżynierii oraz badań historycznych odcisnęły niezdarte piętno na 100-leciu lotnictwa polskiego.

Zapraszamy do lektury publikacji, którą można nabyć w sklepie muzealnym.

Cena egzemplarza w twardej okładce – 55 zł, w oprawie miękkiej 45 zł.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony