Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 7-8/2025 już w sprzedaży

Lotnictwo 7-8/2025 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Paris Air Show 2025
Organizowany na lotnisku w Le Bourget Międzynarodowy Salon Lotniczy (Paris Air Show) jest w zasadzie klasą sam dla siebie. To tutaj debiutują najnowsze konstrukcje lotnicze oraz są ogłaszane najważniejsze porozumienia i kontrakty. Nie inaczej było w tym roku, przy czym 55. edycja miała szczególny charakter. Cieniem na wydarzeniu położyła się krótkotrwała erupcja wojny izraelsko-irańskiej, wyraźne były także echa toczącej się wojny w Ukrainie. Przełożyło się to na zdecydowaną dominację wydarzeń związanych z wojskowością nad sprawami lotnictwa cywilnego.

Wojna powietrzna nad Ukrainą. Maj 2025 r.
W maju 2025 roku intensywność walk na froncie w Donbasie i obwodzie sumskim utrzymała się na poziomie zbliżonym do kwietnia, z codziennymi doniesieniami o 100–150 rosyjskich atakach. Mimo stabilnego natężenia działań bojowych, Rosjanie odnotowali wyraźny postęp terytorialny – przełamując spadkowy trend trwający od grudnia 2024 r., zdobyli łącznie 449 km², co stanowi największy przyrost od listopada 2024 r. Szczególnie znaczący był to sukces w obwodzie sumskim, gdzie wcześniej nie notowano podobnych zdobyczy, ale też sporo terenu Ukraińcy utracili w rejonie Konstanynówki. W maju odnotowano tylko dwa duże rosyjskie ataki prowadzone za pomocą pocisków dalekiego zasięgu na cele w głębi Ukrainy. Liczba użytych rosyjskich dronów uderzeniowych systematycznie jednak rosła, przy czym używano bardziej zaawansowanych technik ich naprowadzania jak i większej liczby trudniejszych do przechwycenia modeli z napędem odrzutowym.

Włoskie możliwości szkolenia lotniczego
Wiosną br. na Sardynii odbyła się konferencja Military Flight Training Conference (MFTC), której tematem było „przygotowanie nowego pokolenia lotników do walki w wielu domenach”. Wzięli w niej udział przedstawiciele 40 krajów i 10 firm. Podczas konferencji odbyło się ponad 30 prezentacji i paneli dyskusyjnych, podczas których można było zaobserwować współczesne trendy w edukacji lotniczej na świecie. Ponadto redakcja „Lotnictwa”, jako pierwsza i jedyna z Polski, miała okazję odwiedzić włoską bazę lotniczą Decimomannu, gdzie funkcjonuje międzynarodowa szkoła dla pilotów wojskowych International Flight Training School (IFTS).

Gripen w Czeskich Siłach Powietrznych. Cz. II
Wstępna dziesięcioletnia dzierżawa Gripenów przez Czeskie Siły Powietrzne przerodziła się w stałe rozwiązanie. Do czasu wprowadzenia do służby w przyszłości 24 samolotów F-35A Lightning II szwedzkie maszyny będą stanowiły filar obrony powietrznej naszego południowego sąsiada. Co więcej, ze względu na niewielką liczbę F-35A nie jest wykluczone, że po modernizacji Gripeny będą użytkowane równolegle z nimi nawet po 2035 roku.

Erich Hartmann nad przyczółkiem sandomierskim. Wielkie polowanie, którego nie było
W drugiej połowie sierpnia 1944 roku Oberleutnant Erich Hartmann jako pierwszy z dwóch pilotów w dziejach lotnictwa wojskowego osiągnął 300. zestrzelenie, za co został udekorowany Diamentami do Krzyża Rycerskiego. To wyjątkowe osiągnięcie miało miejsce nad Polską, podczas walk nad przyczółkiem sandomierskim (baranowskim). W ciągu zaledwie 13 dni Niemiec zgłosił wówczas zestrzelenie 35 radzieckich myśliwców. Niniejszy artykuł odpowiada na pytanie, jak ówcześnie raportowane sukcesy Hartmanna i innych pilotów pułku JG 52 mają się do strat odnotowanych w dokumentacji uczestniczącej w tych zmaganiach radzieckiej 2. Armii Powietrznej.

P-51H i inne lekkie wersje Mustanga – monografia
P-51H była ostatnią, najszybszą, a pod względem konstrukcji i aerodynamiki także najlepszą produkowaną seryjnie wersją Mustanga. Jej powstanie było efektem rozpoczętych w 1943 roku prac nad lekkimi wersjami Mustanga, które zaowocowały również opracowaniem i zbudowaniem prototypów XP-51F, XP-51G i XP-51J. Samoloty P-51H nigdy nie zostały użyte w działaniach bojowych ani nie były eksportowane. Trafiły na krótko do wyposażenia nielicznych eskadr operacyjnych Sił Powietrznych. W znacznie większej liczbie służyły na początku lat 50. w eskadrach myśliwskich Powietrznej Gwardii Narodowej.

A oprócz tego lotnicze aktualności:
•  Aktualności z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Katastrofa indyjskiego Dreamlinera

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 7-8/2025 na stronie: https://magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony