Przejdź do treści
LWD Żuraw odrestaurowany (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)
Źródło artykułu

LWD Żuraw w nowej odsłonie w krakowskim Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza na uroczyste zaprezentowanie odrestaurowanego samolotu LWD Żuraw, które odbędzie się 16.11.2017 r. o godzinie 12:00 w Hangarze Głównym MLP. Dyrekcja Muzeum i zaangażowani w prace renowatorsko-konserwatorskie specjaliści opowiedzą o jakże ciekawej historii tego jedynego na świecie zachowanego płatowca.

Odrestaurowany LWD Żuraw to kolejny samolot z jakże bogatej kolekcji samolotów Tadeusza Sołtyka z czasów jego pracy w Lotniczych Warsztatach Doświadczalnych. Warto dodać, że prace restauratorsko - konserwacyjne prowadzone były w specjalistycznym zakładzie naprawczym sprzętu lotniczego w oparciu o skrupulatnie przygotowany program konserwatorski. Efektem realizacji tego zadania było przywrócenie samolotu do pierwotnego stanu. Dzięki pozyskanym środkom finansowym z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego samolot LWD Żuraw poszerzył liczbę eksponatów wystawy stałej MLP.

 
Przygotowania do prezentacji odrestaurowanego samolotu LWD Żuraw (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

O samolocie LWD Żuraw

W 1948 r. Dowództwo Wojsk Lotniczych zleciło Lotniczym Warsztatom Doświadczalnym opracowanie i budowę prototypu samolotu wielozadaniowego LWD ”Żuraw”, który miał znaleźć zastosowanie jako maszyna łącznikowa i obserwacyjna. Ponadto przewidywano wykorzystanie ”Żurawia” w wersjach: szkolnej, bombowej, sanitarnej, transportowej i aerofoto. Samolot miał być następcą samolotów Polikarpow Po-2 i CSS-13. Napęd miał stanowić silnik M-11FR.

Opracowano projekt wstępny w pięciu wariantach, z których zamawiający dokonał wyboru modelu w klasycznym układzie górnopłata, o konstrukcji mieszanej. Samolot miał się odznaczać krótkim startem i lądowaniem. Ponadto postawiono wysokie wymagania wytrzymałościowe.


LWD Żuraw odrestaurowany (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

Projekt konstrukcyjny ”Żurawia” wykonał w latach 1949-1950 zespół LWD, kierowany przez mgr. inż. Tadeusza Sołtyka.

Opracowano trzy wersje samolotu:

  • ”Żuraw A” – dwumiejscowa wersja łącznikowo-obserwacyjna, uzbrojona w ruchomy kaem SzKas, kal. 7,62 mm, wyposażona w aparat fotograficzny, pokładową radiostację nadawczo-odbiorczą i pełne wyposażenie do lotów nocnych,
  • ”Żuraw B” – trzymiejscowa wersja transportowa, o kombinowanym układzie przystosowanym do przewozu osób lub transportu ładunków, miała być przystosowana do lotów nocnych i wyposażona w aparat fotograficzny,
  • ”Żuraw C” – dwumiejscowa wersja bombowa miała być uzbrojona w ruchomy kaem SzKas, kal. 7,62 mm, oraz wyposażona w podskrzydłowe i podkadłubowe zamki, pozwalające na zabranie ładunku bomb różnych wagomiarów, o łącznej masie 230 kg.

Celem osiągnięcia krótkiego startu i lądowania samolot otrzymał klapy i sloty. Dla ułatwienia operowania z lądowisk na terenach przygodnych zastosowano niezwykle mocne podwozie. Aby umożliwić hangarowanie w niedużych pomieszczeniach zaprojektowano składane skrzydła. Przewidywano, że samolot powinien osiągać prędkość max 213 km/h, prędkość wznoszenia- 3,7 m/s i pułap 4400 m. ”Żuraw” miał zatem przekraczać osiągami, jak również zaletami eksploatacyjnymi dotychczas stosowane samoloty CSS- 13.


LWD Żuraw odrestaurowany (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

W międzyczasie zreorganizowano przemysł lotniczy, przemianowując LWD na WSK nr 5. Pod znakami tej firmy został ukończony na wiosnę 1951 r. pierwszy prototyp w wersji łącznikowo- obserwacyjnej ”Żuraw A”, ale bez uzbrojenia i wyposażenia operacyjnego. Samolot został oblatany 16.05.1951 r. Wkrótce po oblataniu prototyp został przekazany do Instytutu Lotnictwa w celu przeprowadzenia homologacji. Samolot oblatano z silnikiem M-11FR, który z uwagi na przekroczenie projektowanej masy własnej samolotu o 160 kg, okazał się za słaby.


LWD Żuraw odrestaurowany (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)

W próbach ustalono, że samolot ma słabe osiągi i mimo pewnych zalet, jak mała prędkość minimalna i krótki start i lądowanie, nie nadaje się do produkcji seryjnej. Brak odpowiedniej jednostki napędowej sprawił, że Dowództwo Lotnictwa straciło zainteresowanie tym samolotem.

Samolot pozostał w Instytucie Lotnictwa, gdzie był eksploatowany w niewielkim zakresie.

Więcej o historii i konstrukcji tego samolotu mona znaleźć na stronie: www.muzeumlotnictwa.pl/lwd-zuraw/

Jeszcze raz serdecznie zapraszamy fanów lotnictwa w dniu 16.11.2017 r. o godzinie 12:00 do Hangaru Głównego Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie na uroczyste zaprezentowanie odrestaurowanego samolotu LWD Żuraw.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony