Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konferencja "Muzea dla Edukacji" w MLP

3 grudnia 2010 r. w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie odbyła się V Konferencja z cyklu "Muzea dla Edukacji". Spotkanie zostało zorganizowane przez Zarząd Małopolskiego Oddziału Stowarzyszenia Muzealników Polskich. SMP jest zrzeszeniem skupiającym pracowników muzeów, a jego celem jest podejmowanie inicjatyw o charakterze naukowym, wydawniczym, popularyzatorskim i organizacyjnym na rzecz ochrony dóbr kultury zgromadzonych w muzeach oraz reprezentowanie i obrona interesów zawodowych muzealników.

Pierwszą konferencję z cyklu "Muzea dla edukacji" zorganizowano w Krakowie w 2002 r. Kolejne odbywały się w odstępach dwuletnich. Dzięki tej cyklicznej imprezie, ukonstytuowało się forum, na którym muzealnicy i nauczyciele uzyskali możliwość wymiany doświadczeń w zakresie działań edukacyjnych w muzeach. Poza wymianą spostrzeżeń i refleksji, a także wyrażeniem wzajemnych oczekiwań, poszczególne placówki uzyskały możliwość prezentacji aktualnej oferty skierowanej do szkół różnego typu.

Na obrady do Nowego Gmachu Głównego MLP przybyli pracownicy muzeów małopolskich, dydaktycy przedmiotowi oraz nauczyciele szkół podstawowych, gimnazjów i liceów. W sumie zjawiło się około stu osób.

Konferencję otworzył Dyrektor Muzeum Lotnictwa Polskiego i w jednej osobie - Prezes Małopolskiego Oddziału Stowarzyszenia Muzealników Polskich - Krzysztof Radwan.

W ramach panelu dyskusyjnego pod hasłem "Słabe i mocne strony współpracy muzealników i nauczycieli" wygłoszono trzy referaty. Jako pierwsza wystąpiła dr Renata Pater z Zakładu Pedagogiki Kultury Instytutu Pedagogiki UJ. Zaprezentowała rozważania na temat: "Współpraca szkoły i muzeum - przykłady dobrych praktyk z Niemiec". Dr Pater przedstawiła aktualne tendencje w rozwoju edukacji muzealnej nad Łabą i Renem. Można je sprowadzić do realizacji postulatu aktywizacji osób odwiedzających placówki kultury. Prelegentka zwróciła także uwagę na umacniający się w ostatnim dziesięcioleciu prymat działalności edukacyjnej nad innymi dziedzinami pracy muzeów niemieckich. Jako drugi wystąpił Dr Marek Walczak z Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. W referacie zatytułowanym "Oferta muzeów małopolskich a podstawa programowa", poza analizą możliwości wykorzystania treści zawartych w podstawie programowej do nauczania na różnych poziomach edukacyjnych, Dr Walczak przedstawił najczęściej pojawiające się oczekiwania nauczycieli wobec form edukacji dostępnej w muzeach. Zazwyczaj poszukują oni dopełnienia dla własnych działań na terenie szkoły, nie są natomiast zainteresowani identycznymi treściami i formami, użytymi jako metody kształcenia poza jej murami. Referent rolę muzeów w edukacji sprowadził nie tylko do miejsc przekazywania wiedzy, ale i pobudzania przeżyć estetycznych u dzieci i młodzieży. Jako ostatnia podczas panelu, na mównicy zagościła mgr Anna Chachulska, reprezentująca Zamek Królewski na Wawelu, dzieląc się refleksjami z własnej pracy, jako edukatora muzealnego. Wystąpienie zatytułowane "Klasa w Muzeum = nauczyciel + muzealnik i co z tego wynika?", miało na celu przedstawienie omawianej problematyki z perspektywy pracownika instytucji kultury. A. Chachulska podkreśliła rolę komunikacji pomiędzy nauczycielem a muzealnikiem, jako warunku niezbędnego dla osiągnięcia zamierzonych celów wychowawczych i dydaktycznych. Podsumowaniem tej części konferencji była dyskusja dotycząca wygłoszonych referatów. Zebrani odwoływali się do własnych doświadczeń zawodowych, koncentrując się na myśli przewodniej panelu.

Po przerwie głos oddano przedstawicielom poszczególnych placówek muzealnych, którzy przedstawiali oferty edukacyjne poszczególnych placówek. Wykorzystywali przy tym nowoczesne środki multimedialne. Kolejność prezentacji była następująca: Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce, Muzeum Narodowe w Krakowie, Zamek Królewski na Wawelu, Muzeum Okręgowe w Nowym Sączu, Muzeum Pałac w Wilanowie, Muzeum Archeologiczne w Krakowie, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Muzeum w Chrzanowie im. Ireny i Mieczysława Mazarakich oraz Muzeum PRL-u krakowski Oddział Muzeum Historii Polski.

Obradom towarzyszyły stoiska, zorganizowane w hallu na I piętrze Nowego Gmachu Głównego MLP, gdzie muzea prezentowały swoje materiały edukacyjne i promocyjne. Tutaj swoje wydawnictwa przedstawiły pozostałe instytucje, biorące udział w konferencji, a mianowicie: Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie, Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie, Muzeum Niepołomickie, Muzeum Okręgowe w Tarnowie oraz Muzeum Geologiczne Instytutu Nauk Geologicznych PAN.

Spotkanie zakończyło się zwiedzaniem Nowego Gmachu Głównego Muzeum Lotnictwa Polskiego. Oprowadzającym był kierownik Działu Inwentaryzacji Muzealiów Piotr Łopalewski. Zebrani mieli możliwość podziwiania zbiorów w wyjątkowej, nocnej scenerii.

Miejmy nadzieję, iż piąta już konferencja z cyklu "Muzea dla edukacji" dostarczyła wszystkim uczestnikom wiele materiału do przemyśleń i refleksji. Tego typu spotkania będą kontynuowane również w przyszłości.

Obejrzyj zdjęcia na stronie Muzeum Lotnictwa.
 


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony