"Kawaleria Powietrzna w Wietnamie" – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP

 UH-1D w Wietnamie (fot. James K. F. Dung, SFC, Photographer/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 23.10.2018 r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. "Kawaleria Powietrzna w Wietnamie".

"Kawaleria Powietrzna w Wietnamie" – W materiale tym zobaczymy jak doszło do powstania i rozwoju nowego typu jednostki wojskowej jaką jest kawaleria powietrzna, jaka jest jej doktryna walki i dlaczego to właśnie wojna w Wietnamie wymusiła powstanie tego typu jednostek.


Gdy pojawił się spadochron i wojska powietrzno-desantowe oblicze wojny uległo zmianie. Wroga można było teraz nie tylko oskrzydlać ale także atakować na tyłach. Po wylądowaniu spadochroniarze stawali się jednak zwykłą piechotą, uzbrojoną jedynie w broń lekką. Szanse na szybki transport żołnierzy, artylerii w miejsca, gdzie wróg ich się nie spodziewał dały dopiero śmigłowce. Wraz z rozwojem prac nad operacjami aeromobilnymi rosło amerykańskie zaangażowanie w dżunglach Wietnamu. Żołnierze 1. Dywizji Kawalerii (Powietrzno-Manewrowej) przeszli chrzest bojowy podczas Bitwy w dolinie Ia Đrăng (zwanej też Bitwą o Ia Đrăng). Bitwa była sprawdzianem bojowym nowo powstałej, amerykańskiej 1. Dywizji Kawalerii (Powietrzno-Manewrowej).

28 lipca 1965 roku prezydent USA Lyndon Johnson, po wielokrotnych prośbach gen. Williama Westmorelanda, zadecydował o wysłaniu do Wietnamu 1. Dywizji Kawalerii (Powietrzno-Manewrowej), która 26 października została przemianowana z regulująco-wspomagającej na zdecydowanie ofensywną. Po ciężkich walkach między 14 a 18 listopada o LZ X-Ray i LZ Albany żołnierze Dywizji Kawalerii Powietrznej zmusili wojska Wietnamu Północnego do wycofania się na pewien czas poza granice kraju, do sąsiedniej Kambodży.


Desant żołnierzy na Ia Đrăng listopad 1965 (fot. United States Army/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

W bitwie tej brały udział śmigłowce Bell UH-1 Iroquois – wielozadaniowe, amerykańskie śmigłowce. Popularnie znane jako "Huey".

Śmigłowiec skonstruowany został przez biuro Bell Helicopter Textron. Prace nad śmigłowcem rozpoczęto w 1955 – rok zaakceptowania przez armię amerykańską nowego modelu – 204. Pierwszego oblotu prototypu dokonano 22 października 1956 roku, był to prototyp o nazwie XH-40. Po udanym locie zbudowano kilka maszyn serii próbnej, nazwanej potem YH-40. Po serii badań i testów został przyjęty na wyposażenie armii USA. Śmigłowce pierwszej serii – wersja UH-1A (model 204) miały silnik o mocy 860KM i mieściły 6 pasażerów. Do jednostek US Army trafiały od 30 czerwca 1959 do marca 1961.


Desant żołnierzy 1/7Cavalry na LZ X-Ray (fot. United States Army/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Powszechnie znany z wojny w Wietnamie, gdzie służył jako śmigłowiec transportowy, wsparcia powietrznego i medycznego. Zyskał w tym czasie różne przydomki: Slick – wersja transportowa, Hog – wersja uzbrojona, Iroquois – wersja wielozadaniowa, Dustoff – wersja MEDEVAC. Wersja UH-1B miała mocniejszy silnik i mogła zabrać więcej pasażerów lub ładunku. Kolejna wersja – UH-1C miała większy zbiornik paliwa, szersze łopaty wirnika nośnego i śmigło wirnika ogonowego o odwróconym profilu – armii przekazano około 767 egzemplarzy śmigłowca tego typu. W międzyczasie powstał kolejny model śmigłowca Bell – 205 – który od poprzedników różnił się mocniejszym silnikiem (1100KM), wydłużony został kadłub, by móc zabrać na pokład więcej żołnierzy (maksymalnie 12). 2201 egzemplarzy Bell 205 w wersji UH-1D dostarczono armii USA. Na helikopterze montowano wiele typów uzbrojenia, w tym na burtach transportowych UH-1D karabin maszynowy M-60D, a w wersji wsparcia UH-1C zasobniki niekierowanych pocisków 70mm i karabiny M134 Minigun.


UH-1 w Wietnamie (fot. U.S. National Archives and Records Administration/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Za pomocą śmigłowców przerzucano posiłki w rejon walki; za pomocą ciężkich CH-54 możliwe było też przenoszenie haubic M-102. Śmigłowiec ten wykorzystywany był jako latający dźwig lub, po doczepieniu specjalnego kontenera, do transportu piechoty. W bitwie tej brały udział również śmigłowce obserwacyjne OH-13.

Kawaleria powietrzna – transportowane na pokładzie śmigłowców pododdziały wojsk lądowych wyposażone w artylerię i lekkie pojazdy opancerzone. Powstała w USA podczas wojny w Wietnamie, obecnie przyjęta w większości armii świata.

Źródło: Muzeum Lotnictwa Polskiego
comments powered by Disqus