Przejdź do treści
Źródło artykułu

„F/A-18 Hornet” – Wtorkowy seans w Kinie Lotnik MLP

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie serdecznie zaprasza w dniu 15.10.2019r. o godz. 11:00 i 16:30 na bezpłatną projekcję filmu pt. „F/A-18 Hornet”.

„F/A-18 Hornet" – Program opowiadający o powstaniu i rozwoju tej maszyny, która dzisiaj stanowi podstawowy samolot pokładowy stacjonujący na amerykańskich lotniskowcach.


F/A-18 Hornet (ang. Szerszeń) (wersje A, B, C, D) lub Super Hornet (ang. Superszerszeń) (wersje E, F – zmiany tak istotne, że uważane za odrębny, nowy samolot) to amerykański naddźwiękowy pokładowy samolot myśliwsko-szturmowy, zdolny do działań w każdych warunkach atmosferycznych.

Powstał na bazie Northropa YF-17 Cobra (projekt P-530), który przegrał rywalizację z General Dynamics F-16 Fighting Falcon na lekki myśliwiec dla USAF i krajów NATO. Dwusilnikowy projekt bardziej odpowiadał Marynarce, która potrzebowała następcy dla floty Skyhawków, Corsairów i Phantomów do zadań lekkiego myśliwca przewagi powietrznej i samolotu szturmowego. W 1975 ogłoszono wybór projektu YF-17, a w 1977 projektowany samolot nazwano F-18 Hornet. Początkowo planowano stworzenie trzech wersji: F-18A o manewrowości lepszej od F-14, A-18A o zwiększonym udźwigu do atakowania celów powierzchniowych i treningowy TF-18A. W toku prac zdecydowano się na wariant optymalny, podobny do projektu F-16.


Start samolotu F/A-18 z katapulty lotniskowca (fot. U.S. Navy photo by Photographer's Mate 3rd Class Jonathan Chandler/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Pierwotna jednomiejscowa wersja F/A-18A Hornet była pierwszym samolotem w siłach zbrojnych USA, który łączył w sobie samolot szturmowy (wykonujący misje takie jak bliskie wsparcie ogniowe oddziałów walczących na ziemi) i myśliwski, będąc uzupełnieniem F-14 Tomcat w lotnictwie marynarki wojennej i zastępując myśliwce F-4 Phantom używane przez Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych (US Marine Corps). Znalazło to wyraz w jego początkowym oznaczeniu, wskazującym na przeznaczenie samolotu myśliwca (F-18A) lub samolotu uderzeniowego (A-18A).

Szybko jednak okazało się, że Hornet jest na tyle uniwersalny, iż wystarczy zmiana uzbrojenia i wyposażenia podwieszanego oraz zmiana trybu pracy radaru i komputera pokładowego, by mógł pełnić równie dobrze obie funkcje.

F/A-18 jest dwusilnikowym średniopłatem. Wersje F/A-18A i F/A-18C są jednomiejscowe, a B i D dwumiejscowe. W chwili obecnej starsza wersja B jest wykorzystywana głównie do szkolenia pilotów, a nowsza – D – również do szkolenia pilotów, lecz jest także głównym samolotem bojowym US Marine Corps w misjach typu rozpoznanie, kontrola przestrzeni powietrznej i atak na cele naziemne.

Wielką zaletą Hornetów jest ich bezawaryjność i szybka, prosta obsługa naziemna, oraz możliwość przenoszenia różnorodnego uzbrojenia, co daje dowódcy więcej możliwości na szybko zmieniającym się polu bitwy.


Blue Angels na F/A-18 (fot. Jon Sullivan/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Samolotami tymi lata także zespół akrobacji lotniczej US Navy – Blue Angels.
(Źródło: Wikipedia)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony