MON: to szef Komisji Badania Wypadków Lotniczych będzie mógł wznowić badanie wypadku lotniczego
Ministerstwo Obrony Narodowej chce, aby to przewodniczący Komisji Badania Wypadków Lotniczych LP - a nie, jak dotąd, szef MON - mógł wznowić badanie wypadku lub incydentu lotniczego, gdy zostaną ujawnione nowe okoliczności lub dowody - wynika z opublikowanego w środę projektu.
Na stronie Rządowego Centrum Legislacji (RCL) został w środę opublikowany projekt zmian rozporządzenia ministra obrony narodowej z 14 czerwca 2012 r. w sprawie organizacji oraz działania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.
Projekt zakłada uchylenie paragrafu 19 tego rozporządzenia, który wskazuje, że przewodniczący Komisji, po opracowaniu przez zespół badawczy projektu raportu końcowego, daje możliwość zapoznania się z nim kierownikowi jednostki organizacyjnej eksploatującej statek powietrzny, z którego udziałem zaistniał incydent. Przewiduje on też, że po zapoznaniu się z projektem raportu końcowego, kierownik tej jednostki organizacyjnej może w ciągu dwóch tygodni wnieść pisemne zastrzeżenia i uwagi do tego projektu.
W uzasadnieniu projektu rozporządzenia podkreślono, że obowiązek udostępnienia projektu raportu końcowego kierownikowi jednostki organizacyjnej, w której zaistniało zdarzenia lotnicze, może umożliwić „ingerencję w niezależny i obiektywny proces badania zdarzenia lotniczego w trakcie jego trwania oraz naruszać niezależność KBWL LP”.
„Postulowane uchylenie par. 19 rozporządzenia pozwoli uniknąć sytuacji, w której osoby potencjalnie odpowiedzialne za zaistnienie zdarzenia lotniczego poznają treść raportu przed jego przyjęciem przez KBWL LP, co w sposób znaczący przyczyni się do zachowania niezależności przez członków KBWL LP i nie pozwoli na przedwczesne ujawnienie ustalonych faktów i okoliczności osobom trzecim” – czytamy.
Projekt zmian rozporządzenia przewiduje też powrót do pierwotnego brzmienia zapisu rozporządzenia z 2012 r., który zakłada, że Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego może wznowić badanie wypadku lub incydentu lotniczego, gdy zostaną ujawnione nowe okoliczności lub dowody istotne dla sprawy.
Jak podkreślono w uzasadnieniu, w wyniku zmiany tego przepisu dokonanego w 2016 r. obecnie prawo do wznowienia badania posiada wyłącznie Minister Obrony Narodowej, z wyłączeniem innych podmiotów, w szczególności Przewodniczącego KBWL LP. „Co więcej wprowadzono również wówczas regulacje, zawarte w 28 ust. 2-7 rozporządzenia, na mocy których Minister Obrony Narodowej w przypadku podjęcia decyzji o wznowieniu badania wypadku lotniczego może w tym celu powołać podkomisję. Wskazano jednocześnie, że w skład podkomisji mogą wchodzić wyłącznie członkowie KBWL LP, zaś Przewodniczący KBWL LP nie może ingerować w przebieg oraz wyniki prac podkomisji” – czytamy.
W uzasadnieniu zauważono, że minister obrony zazwyczaj nie jest specjalistą od badania wypadków lotniczych, a to na nim spoczywa obecnie ciężar decyzji o wznowieniu badań.
Zwrócono też uwagę, że w obowiązującym rozporządzeniu, wznowienie badania wypadku lub incydentu lotniczego jest możliwe w przypadku „gdy zostaną ujawnione nowe okoliczności lub dowody mogące mieć istotny wpływ na ich przyczyny”, podczas gdy w projektowanym paragrafie 28 przesłanki te zostały określone inaczej, tj. „gdy zostaną ujawnione nowe okoliczności lub dowody istotne dla sprawy”. Jak zaznaczono, również w tym zakresie jest to powrót do pierwotnych rozwiązań z 2012 r.



Komentarze