Przejdź do treści
Źródło artykułu

Minister Adamczyk: Centralny Port Komunikacyjny będzie miał znaczenie dla turystyki i biznesu

Centralny Port Komunikacyjny jest nam potrzebny; będzie determinował rozwój nie tylko naszego regionu, ale także i krajów sąsiednich - powiedział w piątek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Planowana inwestycja będzie miała znaczenie dla turystyki i biznesu.

"Eksperci niezależni, niezaangażowani w spór polityczny w Polsce, ale też niezaangażowani w pewnego rodzaju lobbing, który ma utrzymać status obecnie wielkich megalotnisk w Europie (....) mówią wyraźnie: takie inwestycje są potrzebne, takie inwestycje są silnikiem rozwoju gospodarczego, takie inwestycje tworzą atrakcyjność regionu pod katem gospodarczym" - powiedział Adamczyk w piątek w Programie 1 Polskiego Radia. Podkreślił, że "Centralny Port Komunikacyjny jest nam potrzebny".

Jak wskazał szef Ministerstwa Infrastruktury, lotnisko będzie determinowało rozwój nie tylko naszego regionu, ale także i krajów sąsiednich. "Dzisiaj bardzo przychylnie o tym lotnisku wypowiadają się ministrowie państw sąsiadujących z Polską, mam tu na myśli szczególnie państwa położone na południe od naszej granicy" - wskazał. Zaznaczył, że planowana inwestycja będzie miała znaczenie nie tylko, jeśli chodzi o turystykę, ale także o relacje biznesowe.

Pytany, jak resort zamierza przekonać protestujących mieszańców terenów, na których ma powstać CPK, Adamczyk odparł, że zarząd CPK oraz pełnomocnik rządu pracują nad rozwiązaniem sprawy. "Jestem przekonany, że znajdą konsensus, znajdą porozumienie z właścicielami terenów, na których lokalizowane jest lotnisko, z sąsiadami tych lokalizacji i przekonają wszystkich, że to jest niezbędne działanie. Każdy z nas będzie beneficjentem tego projektu, każdy z nas będzie odbierał pozytywne skutki realizacji tego przedsięwzięcia" - dodał.

Minister, zapytany o to, czy rząd chce wprowadzić opłaty na drogach ekspresowych, zapewnił, że "nie ma pomysłu zamiany dróg ekspresowych na autostrady". "Takie zmiany wprowadza tyko i wyłącznie Rada Ministrów na wniosek właściwego ministra. Ja takiego wniosku nigdy nie złożę, żeby zamienić (...) drogi ekspresowe na autostradowe" - mówił Adamczyk.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK ma zostać wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.(PAP)

autorka: Aneta Oksiuta

aop/ amac/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony