Przejdź do treści
Źródło artykułu

Interpelacja w sprawie nadzoru właścicielskiego nad PAŻP oraz potencjalnego występowania konfliktu interesów w kontekście zawierania umów z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w agencji

3 lipca 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 10699 do ministra infrastruktury w sprawie nadzoru właścicielskiego nad PAŻP oraz potencjalnego występowania konfliktu interesów w kontekście zawierania umów z osobami pełniącymi funkcje kierownicze w agencji. Interpelację zgłosili Posłowie: Jarosław Krajewski (Prawo i Sprawiedliwość), Piotr Król (Prawo i Sprawiedliwość), Paulina Matysiak (Razem), Jerzy Polaczek (Prawo i Sprawiedliwość), Michał Połuboczek (Nowa Nadzieja), Grzegorz Puda (Prawo i Sprawiedliwość).


Pełny tekst interpelacji:

W związku z informacjami przedstawionymi przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej podczas posiedzenia Komisji Infrastruktury w dniu 20 lutego br., dotyczącymi sytuacji finansowej agencji, a także z sygnałami przekazywanymi przez zaniepokojonych pracowników w zakresie możliwego niewłaściwego gospodarowania środkami finansowymi PAŻP, uprzejmie prosimy o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Od kiedy Pani Karina Sudomir-Bona pełni funkcję dyrektora w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz czy objęcie przez nią tego stanowiska było poprzedzone przeprowadzeniem otwartego postępowania kwalifikacyjnego, czy też nastąpiło na mocy decyzji prezes agencji bez zastosowania procedury konkursowej?
  2. Czy Minister Infrastruktury akceptuje sytuacje możliwości występowania konfliktu interesów i łamania ustawy o zamówieniach publicznych, w podległych mu instytucjach, w związku z jednoczesnym zatrudnieniem na stanowisku dyrektora HR w PAŻP Pani Kariny Sudomir-Bona oraz zamówieniami na usługi dla firm, których właścicielem jest lub była Pani Karina Sudomir-Bona, a także członkowie jej najbliższej rodziny?

W związku z powyższym prosimy o odpowiedz na następujące pytania.

I - Umowa na opracowanie strategii HR:

1. W jakim celu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zawarła umowę z firmą Wyższe Piętro HR Sp. z o.o., której w 2024 roku zleciła „opracowanie strategii HR dla PAŻP“?

2. Dlaczego strategia została zamówiona u podmiotu zewnętrznego, a nie została przygotowana przez pracowników PAŻP?

3. Czy i kiedy opracowana strategia została wdrożona w agencji? Jeżeli tak, to w jaki sposób?

4. Ilu pracowników PAŻP było zatrudnionych w strukturze komórki właściwej dla HR w okresie obowiązywania umowy?

5. Jakie dane przekazywała agencja na rzecz realizacji umowy? Czy były tam dane prawnie chronione? Jeżeli tak, to jakie?

6. Jaką korzyść dla agencji przyniosło zawarcie tej umowy?

7. Czy przyjęte na jej podstawie rozwiązania skutkowały poprawą funkcjonowania procesów HR? Proszę o wskazanie tych rozwiązań i ich efektów.

8. W jakim trybie i wg jakich przepisów wybrano wykonawcę tej umowy? Jaka była wartość zawartej umowy i data jej zawarcia?

9. Jakie oferty zostały zebrane w toku procedury udzielenia zamówienia?

10. W przypadku, gdy podjęto decyzję o zawarciu umowy w trybie niekonkurencyjnym, kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy? W jaki sposób zostało to uzasadnione?

11. Jakie obiektywne kryteria zadecydowały o wyborze wykonawcy?

12. Kto był odpowiedzialny za zebranie ofert wykonawców i kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy?

13. Jakie czynności PAŻP podjął w celu mitygacji ryzyka konfliktu interesów przy zawieraniu umowy na „opracowanie strategii HR dla PAŻP“ w sytuacji, gdy dyrektor HR Pani Karina Sudomir-Bona była równocześnie współwłaścicielem tej spółki i zgodnie z informacjami z KRS do dnia 18.03.2024 r. pełniła funkcję jej prezesa?

II – Umowa na usługi doradztwa personalnego:

1. W jakim celu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zawarła umowę z Panią Kariną Sudomir-Bona, w 2024 roku na „usługi doradztwa personalnego“?

2. Jaki był zakres zleconego doradztwa? Czego dotyczyły usługi doradztwa personalnego?

3. W jaki sposób została udokumentowana realizacja umowy?

4. Jakie korzyści uzyskała agencja wskutek realizacji ww. umowy?

5. W jakim trybie i wg jakich przepisów wybrano wykonawcę tej umowy? Jaka była wartość zawartej umowy?

6. Jakie oferty zostały zebrane w toku procedury udzielenia zamówienia?

7. W przypadku, gdy podjęto decyzję o zawarciu umowy w trybie niekonkurencyjnym, kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy? W jaki sposób zostało to uzasadnione?

8. Jakie obiektywne kryteria zadecydowały o wyborze wykonawcy?

9. Kto był odpowiedzialny za zebranie ofert wykonawców i kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy?

10. Czy umowa była realizowana również w okresie kiedy Pani Karina Sudomir-Bona pełniła funkcję dyrektora HR w PAŻP?

III – Umowa na opracowanie strategii działań Employer Branding, EVP wraz z realizacją.

1. W jakim celu Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zawarła umowę z firmą Studio Wiedzy Sp. z.o.o. na „opracowanie strategii działań Employer Branding, EVP wraz z realizacją“?

2. W jakim trybie i wg jakich przepisów wybrano wykonawcę tej umowy? Jaka była wartość zawartej umowy? W jakim trybie i wg jakich przepisów wybrano wykonawcę tej umowy? Jaka była wartość zawartej umowy i okres jej trwania?

3. Jakie oferty zostały zebrane w toku procedury udzielenia zamówienia?

4. W przypadku, gdy podjęto decyzję o zawarciu umowy w trybie niekonkurencyjnym, kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy? W jaki sposób zostało to uzasadnione?

5. Jakie obiektywne kryteria zadecydowały o wyborze wykonawcy? Jaki wpływ na wybór wykonawcy umowy miał fakt, że prezes oraz współwłaściciel firmy Studio Wiedzy Sp. z o.o. Pan Łukasz Jarota jest stałym współpracownikiem (lub pracownkiem) opisanym jako „Ekspert w budowaniu wizerunku pracodawcy“ w firmie Wyższe Piętro HR Sp. z o.o., w której Pani dyrektor Karina Sudomir-Bona była prezesem, a do dnia dzisiejszego jest współudziałowcem (maż Pani dyrektor Pan Andrea Bona jest do dziś członkiem zarządu tej spółki)?

6. Kto był odpowiedzialny za zebranie ofert wykonawców i kto podjął decyzję o wyborze wykonawcy?

7. Proszę o przedstawienie kopii przedmiotowej strategii. Czy została ona wdrożona w agencji? Jeśli tak, to w jaki sposób?

8. Jakie wymierne korzyści dla agencji dał zakup ww. strategii?


Interpelacja nr 10699 dostępna jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony