Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnictwo 9/2020 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 9/2020 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Renesans naddźwiękowych samolotów pasażerskich
Po skonstruowaniu w latach 50. pierwszych bojowych samolotów naddźwiękowych nieuniknione stało się zainteresowanie przemysłu opracowaniem samolotów cywilnych o wysokich osiągach prędkościowych. Kilka krajów zaangażowało się wówczas w prestiżowy wyścig w dziedzinie konstrukcji naddźwiękowych samolotów pasażerskich, które określane są wspólnym skrótem SST (SuperSonic Transport). Mimo wycofania w 1971 roku rządowego finansowania dla projektu amerykańskiego Boeinga 2707 do eksploatacji udało się wprowadzić anglo-francuskiego Concorde’a oraz radzieckiego Tupolewa Tu-144. Napotkane problemy związane z ekonomią przewozów z prędkością naddźwiękową oraz generowanego przy tym hałasu sprawiły jednak, że wbrew wcześniejszym prognozom samoloty SST nie znalazły się w powszechnym użytkowaniu. Obecnie idea szybkich lotów pasażerskich powraca w postaci kilku programów samolotów doświadczalnych i dyspozycyjnych.

Europejscy użytkownicy śmigłowców rodziny Mi-24
Śmigłowce bojowe (bojowo-transportowe) rodziny Mi-24 (Mi-35) są na świecie niezwykle rozpowszechnione, są bowiem na stanie sił zbrojnych i organizacji paramilitarnych prawie 60 krajów. Pomimo zachodzących w wielu armiach świata zmian nie zanosi się na to, abyśmy szybko rozstali się ze śmigłowcami tej rodziny, które są swoistymi „końmi roboczymi” wielu formacji. W Europie z Mi-24 różnych wersji korzysta dziesięć krajów i mimo powolnego ich zastępowania przez maszyny proweniencji zachodniej nie wydaje się, aby „hokeje” szybko zakończyły służbę na Starym Kontynencie.

Indonezyjskie Suchoje. Su-27SK/SKM i Su-30MKK/MK2 w służbie Sił Powietrznych Indonezji
Siły Powietrzne Indonezji są jednym z bardziej egzotycznych użytkowników rosyjskich samolotów bojowych. Eksploatują obecnie szesnaście myśliwców Suchoja: pięć jednomiejscowych Su-27SK/SKM oraz jedenaście dwumiejscowych Su-30MKK/MK2. Od kilku lat negocjowany jest też kontrakt na zakup jedenastu najnowszych Su-35SK.

Siły Powietrzne Irlandii
Irlandzkie siły powietrzne są pod kilkoma względami nietypowe. Są jednymi z najmniejszych w Europie – obecnie mają 26 statków powietrznych, w tym tylko jeden z napędem odrzutowym. Nie dysponują samolotami bojowymi z prawdziwego zdarzenia, choć od czasu do czasu pojawiają się mniej lub bardziej oficjalne pomysły pozyskania tego rodzaju maszyn. Ich wyróżnikiem na tle sił powietrznych innych krajów jest bliska i wszechstronna współpraca z różnymi służbami i agencjami państwowymi (policją, strażą pożarną, pogotowiem ratunkowym, strażą wybrzeża).

Antonow An-32
Lekki samolot transportowy An-32 powstał na bazie An-26 z uwzględnieniem potrzeb klientów potrzebujących maszyn zdolnych do operowania w warunkach dużych wysokości i wysokich temperatur. 16 czerwca 1975 roku minister przemysłu lotniczego Piotr Diemientjew wydał rozporządzenie o rozpoczęciu prac nad stworzeniem samolotu transportowego „dla Himalajów”. Zadanie to zostało powierzone biuru projektowemu Olega Antonowa (oficjalna nazwa w tym czasie – Kijowskie Zakłady Mechaniczne). Samolot „dla Himalajów” stał się pierwszym i jedynym w historii sowieckiego przemysłu lotniczego modelem stworzonym specjalnie dla zagranicznego klienta.

Vought F7U Cutlass
Vought F7U Cutlass był jednym z najbardziej niezwykłych i nowatorskich samolotów kiedykolwiek przyjętych do wyposażenia lotnictwa US Navy. To pierwszy produkowany seryjnie amerykański samolot w układzie bezogonowym; pierwszy amerykański myśliwiec odrzutowy od początku zaprojektowany z myślą o użyciu silników z dopalaczami; wreszcie pierwszy samolot odrzutowy US Navy ze skośnymi skrzydłami, sterowanym kołem przednim, układem stabilizacji drgań oraz nieodwracalnym układem sterowania ze wspomaganiem hydraulicznym i „sztucznym czuciem” sił na sterownicy.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Nowe radary dla Eurofighterów

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 9/2020 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony