Lotnictwo 8/2020 już w sprzedaży
"Lotnictwo" 8/2020 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Lotniczy narkobiznes. Samoloty przemytnicze w Ameryce Łacińskiej
Wykorzystanie lotnictwa do przemytu narkotyków w Ameryce Łacińskiej ma długą i bogatą tradycję. Trudno się temu dziwić, biorąc pod uwagę konieczne do pokonania odległości oraz słabą infrastrukturę lądową krajów leżących w tym obszarze. Jeśli dodamy do tego wielość akwenów wodnych w tamtym rejonie, okazuje się, że samolot jest najszybszym i najbezpieczniejszym środkiem transportu. Typowy szlak przemytniczy wiedzie z Brazylii do Wenezueli lub Kolumbii, a następnie dalej do Nikaragui i Meksyku. Większość narkotyków ostatecznie trafia do Stanów Zjednoczonych, gdzie rynek jest niezwykle chłonny, a sam towar uzyskuje bardzo wysoką cenę. Mowa tu o naprawdę potężnych zyskach, ponieważ koszt wyprodukowania kilograma czystej kokainy waha się w granicach kilkuset dolarów, a po przewiezieniu do USA jego wartość wzrasta do kilkudziesięciu tysięcy.
Czasy, w których można było niemal niezauważenie latać bezpośrednio do USA nad Morzem Karaibskim i zatoką Meksykańską, bezpowrotnie minęły jednak w latach 60. ubiegłego wieku. Obecnie im dalej na północ, tym nadzór nad przestrzenią powietrzną jest bardziej szczelny i praktycznie żaden z karteli narkotykowych już nie ryzykuje lotów z Karaibów na Florydę. Przemytnicy nadal jednak wykorzystują fakt, że większość krajów Ameryki Południowej i Środkowej posiada jedynie symboliczne lotnictwo bojowe i zagrożenie z ich strony jest stosunkowo niewielkie. Lotniczy szlak kończy się więc obecnie tuż za południową granicą z Meksykiem albo krótko przed nią – w Gwatemali i Belize. Tam ładunek jest przenoszony na inne środki transportu i przemycany w niewielkich pakietach prosto do USA.
Flota AH-64 Apache
Amerykański śmigłowiec szturmowy AH-64 Apache to jeden z najbardziej znanych i najlepszych wiropłatów tej kategorii na świecie. Choć od oblotu prototypu minęło już 45 lat, sukcesywnie udoskonalany Apache wciąż jest produkowany i znajduje nowych nabywców. Obecnie użytkownikami różnych jego wersji są siły powietrzne, wojska lądowe lub inne formacje 16 krajów. Kilka innych jest zainteresowanych ich nabyciem. Wiele wskazuje więc na to, że Apache pozostaną w służbie co najmniej do połowy obecnego wieku.
Boeing F/A-18E/F Super Hornet
Wielozadaniowy samolot bojowy F/A-18E/F Super Hornet jest obecnie podstawową maszyną bojową lotnictwa amerykańskiej marynarki wojennej. W czerwcu producent przekazał US Navy dwa pierwsze z zamówionych 78 egzemplarzy jego zmodernizowanego wariantu oznaczonego Block III, do standardu którego planowana jest modernizacja 346 wcześniej zbudowanych maszyn.
Siły Powietrzne Kataru
Do połowy ubiegłego roku Siły Powietrzne Emiratu Katar były nieliczne, a ich potencjał bojowy niewielki. W najbliższych latach sytuacja ulegnie radykalnej zmianie dzięki pozyskaniu nowoczesnych samolotów bojowych Dassault Rafale, Boeing F-15QA i Eurofighter Typhoon oraz śmigłowców NH90. Trwająca od pewnego czasu rozbudowa ilościowa i jakościowa sprawi, że w obecnej dekadzie katarskie lotnictwo stanie się jednym z najpotężniejszych i najnowocześniejszych w regionie Zatoki Perskiej.
Antonow An-26
Wprowadzony do produkcji na początku lat 70. i wyprodukowany w niemal 1400 egzemplarzach An-26 był podstawowym lekkim samolotem transportowym sił powietrznych państw bloku wschodniego. Choć droga do powstania tej maszyny nie była prosta, wynik okazał się wart wysiłku i uporczywości konstruktorów z biura Olega Antonowa. Maszyna była głęboką modyfikacją samolotu pasażerskiego An-24 i zdecydowanie przewyższała swoimi możliwościami inne samoloty transportowe o podobnym rodowodzie. Używana była również w Polsce, a w wielu państwach lata do dzisiaj.
Maltańskie Beauforty w czerwcu i lipcu 1942 rok
W drugiej połowie czerwca 1942 roku Afrika Korps zmusił brytyjską 8. Armię do odwrotu na linię El Alamein. Uszczuplanie dostaw dla oddziałów Rommla kolejny raz stało się więc sprawą najwyższej wagi. Przeciwko konwojom płynącym z Włoch do portów libijskich wykorzystane zostały m.in. samoloty torpedowe Bristol Beaufort trzech bazujących na Malcie dywizjonów RAF-u. Do końca lipca, za cenę poważnych strat własnych, to one zadały im największe szkody.
English Electric Canberra. Część II. Użytkownicy
Canberry wyprodukowane w Wielkiej Brytanii i Australii służyły w siłach powietrznych 16 krajów. Najdłużej używane były w Wielkiej Brytanii (w latach 1951–2006), Peru (1956–2008) i Indiach (1957–2007). Brały aktywny udział w wielu konfliktach zbrojnych – wojnie sueskiej w 1956 roku, wojnie domowej w Kongu w latach 1961–1962, wojnach indyjsko-pakistańskich w 1965 i 1971 roku, w Azji Południowo-Wschodniej w latach 1955–1971, w południowej Afryce w latach 1967–1987, wojnie o Falklandy w 1982 roku oraz konflikcie granicznym między Peru a Ekwadorem w 1995 roku.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Siły Powietrzne uczciły udział polskich lotników w Bitwie o Anglię
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 8/2020 na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze