Przejdź do treści
Lotnictwo 6/2021
Źródło artykułu

Lotnictwo 6/2021 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 6/2021 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Bayraktar TB2 rozwija skrzydła
W „Lotnictwie” nr 9/2020 opublikowana została obszerna monografia bezzałogowego statku powietrznego Bayraktar TB2. Jest to system, który podlega niezwykle dynamicznym zmianom. Warto przyjrzeć się bliżej najnowszym rozwiązaniom oferowanym przez tę platformę, choćby ze względu na jej zakup przez Siły Zbrojne RP. Nie tylko sam bezzałogowiec otrzymuje nowe funkcje, doskonalone jest również jego uzbrojenie. Zmiany te nie są wyłącznie skutkiem naturalnej ewolucji konstrukcji, mającej na celu usuwania ograniczeń i poprawy parametrów technicznych, lecz są częściowo wymuszane przez nakładane na Turcję sankcje w związku z jej działalnością na arenie międzynarodowej. Prowadzi to w wielu aspektach do konieczności rozwijania przez turecki przemysł dodatkowych zdolności.

Kierunki rozwoju wielozadaniowego samolotu bojowego Eurofighter Typhoon
Stworzony jako myśliwiec przewagi powietrznej Eurofighter EF2000 Typhoon ewoluował na przestrzeni lat w nowoczesną maszynę wielozadaniową do zadań myśliwskich, uderzeniowych i rozpoznawczych. Obecnie prowadzonych jest kilka programów modernizacji wyprodukowanych już samolotów, proces ewolucji ma być kontynuowany wraz z modyfikacjami przewidzianymi w długoterminowej strategii ewolucji (Long Term Evolution), mającymi pozwolić na utrzymanie przez tę platformę lotniczą wysokiego poziomu nowoczesności przez co najmniej 20–30 lat. Udoskonalony Typhoon ma stawić czoła wyzwaniom i zagrożeniom, które pojawiły się lub pojawią najbliższej przyszłości w powietrznej domenie walki.

Hiszpańskie Lotnictwo Wojsk Lądowych
Hiszpańskie Lotnictwo Wojsk Lądowych (Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra, FAMET) zapewnia wsparcie powietrzne w zakresie taktycznego transportu żołnierzy, sprzętu i zaopatrzenia, obserwacji pola walki, zwalczania celów naziemnych (w tym opancerzonych), poszukiwania i ratownictwa, ewakuacji medycznej, walki elektronicznej, dowodzenia i kierowania. Z powodu kryzysu finansowego i zawirowań politycznych w połowie ostatniej dekady proces modernizacji wyposażenia znacznie spowolnił, ale w ostatnich latach znowu nabrał tempa. Zakończono dostawy śmigłowców szturmowych Tigre i zamówiono drugą partię wielozadaniowych śmigłowców transportowych NH90 TTH oraz przebudowę ciężkich śmigłowców transportowych CH-47D do wersji CH-47F.

„Włoskie Jastrzębie” – 13. Grupa 32. Skrzydła włoskich Sił Powietrznych
13. Grupa (13º Gruppo) ze składu 32. Skrzydła (32º Stormo) to jedyna jednostka włoskich Sił Powietrznych (Aeronautica Militare) wyposażona w wielozadaniowe samoloty bojowe piątej generacji Lockheed Martin F-35 Lightning II w wersjach A i B. Dowódcy grupy i skrzydła pozwolili nam bliżej zapoznać się z najnowszym sprzętem. Następnie przenieśliśmy się do „miasteczka F-35” 13. Grupy, gdzie wszyscy piloci wersji A i B kończą wstępne szkolenie przed wyjazdem do USA w celu kontynuowania szkolenia na F-35A w bazie Luke AFB w Arizonie, a na F-35B w Beaufort MCAS w Karolinie Południowej.

Flota C-130 Hercules. Cz. II – użytkownicy w Afryce, Azji oraz Australii i Oceanii
Zbudowany w liczbie ponad 2500 egzemplarzy C-130 od ponad sześćdziesięciu lat jest symbolem wojskowego samolotu transportowego. Mimo upływu lat Hercules wciąż cieszy się ogromną popularnością, a obecny portfel zamówień pozwoli na funkcjonowanie linii montażowej w Marietta co najmniej do końca bieżącej dekady. Maszyna jest obecnie używana przez siły powietrzne ponad 60 państw położonych na wszystkich kontynentach.

Przechwycenie lotu EgyptAir 2843. Władza państwa nad obcymi samolotami
Zmuszenie przez białoruskie władze do lądowania w Mińsku Boeinga 737 linii Ryanair i aresztowanie przebywającego na jego pokładzie opozycjonisty Romana Protasewicza wywołało międzynarodowy skandal i wzbudziło zainteresowanie mediów, określających działanie Białorusinów mianem bezprecedensowego terroryzmu państwowego. Ponad trzydzieści lat temu jednak podobną operację z większym rozmachem przeprowadzili Amerykanie, przechwytując egipskiego Boeinga 737, którego zmuszono do lądowania we Włoszech w celu aresztowania kilku osób obecnych na pokładzie.

Focke-Wulfy nad Kijowem
Kronika zwycięstw i porażek II Gruppe Jagdgeschwader 54 w walkach o ukraińską stolicę w 1943 roku na bazie źródeł niemieckich i rosyjskich. Część 1.
Jagdgeschwader 54 „Grünherz” był w czasie II wojny światowej jedną z najbardziej znanych i najskuteczniejszych jednostek Luftwaffe, zajmując drugie miejsce pod względem liczby zestrzeleń. Według oficjalnych zgłoszeń piloci pułku zapisali na koncie pułku ponad 9600 wrogich samolotów. JG 54 zasłynął przede wszystkim sukcesami w bitwach nad krajami bałtyckimi i okolicach Leningradu, ale walczył również w bitwie pod Kurskiem oraz nad centralną częścią frontu radziecko-niemieckiego. Na koncie pilotów JG 54 znajdują się rekordy, jeśli chodzi o liczbę samolotów wroga zniszczonych w ciągu jednego dnia i w czasie jednego lotu. Tych historycznych wyczynów mieli dokonać w odstępie zaledwie kilku dni Erich Rudorffer (łącznie 224 zwycięstwa) i Emil Lang (173 zwycięstwa) z dywizjonu II./JG 54 podczas listopadowych walk w pobliżu Kijowa w listopadzie 1943 roku. Co zaskakujące, sukcesy te nie zostały specjalnie nagłośnione propagandowo, ponieważ zbiegły się z odwrotem Wehrmahtu z północy Ukrainy. Niniejszy artykuł jest próbą przedstawienia rzeczywistej skuteczności tego dywizjonu myśliwskiego w rejonie Kijowa w październiku i listopadzie 1943 roku, zwłaszcza, że analizy rekordowych zgłoszeń obu wspomnianych asów wciąż wywołują gorące dyskusje.

Douglas TBD Devastator
Bombowiec torpedowy Douglas TBD-1 Devastator w chwili przyjęcia do wyposażenia w 1937 roku był najnowocześniejszym samolotem pokładowym US Navy. Był pierwszym amerykańskim samolotem w układzie wolnonośnego jednopłata o całkowicie metalowej konstrukcji przeznaczonym do służby na pokładach lotniskowców oraz pierwszym samolotem US Navy wyposażonym w hydrauliczny mechanizm składania skrzydeł i hamulce kół podwozia. Kilka lat później, po poniesieniu ogromnych strat w bitwie o Midway w czerwcu 1942 roku, zakończył karierę bojową w niesławie z przydomkiem „latającej trumny”.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
•  Wiadomości z kraju
•  Aktualności wojskowe
•  Aktualności cywilne
•  Nowości w projektach samolotów naddźwiękowych

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 6/2021 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony