Lotnictwo 2/2021 już w sprzedaży
"Lotnictwo" 2/2021 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.
W numerze polecamy:
Współczesne wojskowe samoloty wczesnego ostrzegania. Cześć II – rozwiązania amerykańskie
Lotnictwo sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych dysponuje największą liczbą samolotów wczesnego ostrzegania, a amerykański przemysł dostarcza je także sojusznikom USA. Są to legendarny Boeing E-3 Sentry i opracowany na jego bazie dla Japonii Boeing E-767, maszyna nowej generacji Boeing E-7 Wedgetail oraz samolot pokładowy Northrop Grumman E-2 Hawkeye. Wszystkie te maszyny w kolejnych wersjach rozwojowych dysponują coraz nowocześniejszymi systemami radiolokacyjnymi, urządzeniami pasywnego rozpoznania elektronicznego oraz systemami łączności i przesyłania danych, pozwalającymi obecnie na tworzenie połączonego obrazu sytuacji operacyjnej. Stopniowo ulepszane i modernizowane wyposażenie zadaniowe sprawia, że nie są to już wyłącznie "latające radary", ale platformy kompleksowego rozpoznania powietrznego, wpięte w system dowodzenia i kontroli sił zbrojnych.
Śmigłowce rodziny Mi-8 w rosyjskich siłach zbrojnych oraz formacjach siłowych
Śmigłowce wielozadaniowe rodziny Mi-8 są „końmi roboczymi” w siłach zbrojnych Federacji Rosyjskiej oraz w pododdziałach lotniczych różnych rosyjskich formacji siłowych i organów ochrony państwa. Są to zarówno maszyny starsze (szczególnie te specjalistyczne, po remontach i modernizacji), jak i najnowsze warianty produkcyjne. Doskonałe opinie, jakimi cieszą się te maszyny u większości użytkowników, atrakcyjna cena zakupu oraz rozbudowany i dobrze zorganizowane system obsługowy powodują, że rosyjska armia i odbiorcy instytucjonalni nadal zamawiają je w relatywnie dużych liczbach.
Siły Powietrze Jordanii
Od chwili uzyskania niepodległości Jordania utrzymuje dobre relacje z Zachodem, a po podpisaniu traktatu pokojowego z Izraelem nie ma wrogów w najbliższym sąsiedztwie. Jordańskie Siły Powietrzne zostały utworzone w 1950 roku i przy pomocy zaprzyjaźnionych krajów stopniowo budowały swój potencjał. W ostatnich kilku latach przeszły poważną restrukturyzację. Oprócz zmian organizacyjnych wycofano ze służby większość starych lub zbędnych statków powietrznych, a w ich miejsce zakupiono nowoczesne, lepiej przystosowane do lokalnych warunków i potrzeb operacyjnych.
Suchoj Su-7 w Polsce
Samolot myśliwsko-bombowy Su-7 stanowił w polskim lotnictwie wojskowym wyposażenie 3. Pomorskiego Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. Jako że ten typ maszyny był w razie wybuchu wojny przewidziany do przenoszenia taktycznej broni jądrowej, mającej zostać dostarczoną przez stronę radziecką, a służącej wsparciu jednostek lądowych Wojska Polskiego, większość pilotów bydgoskiej jednostki było podczas służby szkolonych do wykonywania misji z uzbrojeniem tego rodzaju.
Francuscy lotnicy na froncie wschodnim wielkiej wojny
Podczas pierwszej wojny światowej wraz z armią rosyjską walczyły kontyngenty sojuszników – belgijskie i brytyjskie oddziały samochodów pancernych oraz francuskie i brytyjskie jednostki lotnicze. Małe liczebnie, ale uzbrojone w najnowocześniejszy sprzęt wojskowy miały wzmocnić jakościowo rosyjskie związki taktyczne na kluczowych odcinkach frontu. Sojusznicy działali głównie na terytorium Ukrainy – w strefie Frontu Południowo-Zachodniego i częściowo Rumuńskiego. W końcu zagraniczni lotnicy musieli działać w warunkach rewolucji, upadku armii rosyjskiej i powstawania nowych niepodległych państw. Dwie eskadry francuskie musiały pokonać drogę pełną wydarzeń w ciągu roku – od przybycia do Rosji wiosną 1917 roku do ewakuacji wiosną roku następnego. Ale jeszcze przed przybyciem tych jednostek francuscy lotnicy walczyli na froncie wschodnim, oddelegowani do rosyjskich jednostek lotniczych.
Handley Page Hampden – cz. I
W momencie oblotu Hampden był jednym z najnowocześniejszych bombowców na świecie. Staranne dopracowanie konstrukcji pod względem aerodynamicznym sprawiało, że miał wysoką prędkość, bardzo dobrą zwrotność i przyjemne własności pilotażowe. Brak potencjału rozwojowego i słabość uzbrojenia wynikające z niedużej szerokości kadłuba, przesądziły jednak o wycofaniu go z pierwszej linii na długo przed końcem wojny.
A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Indyjskie nowości na Aero India 2021
• Boeing: transportowe sukcesy i pasmo problemów
Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 2/2021 na stronie: www.magnum-x.pl
Komentarze