Przejdź do treści
Lotnictwo 12/2020
Źródło artykułu

Lotnictwo 12/2020 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 12/2020 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Lotnicze aspekty walk w Górskim Karabachu
27 września siły zbrojne Azerbejdżanu rozpoczęły ofensywę w zajmowanym od ćwierćwiecza przez siły ormiańskie Górskim Karabachu. Game changerem konfliktu okazały się będące w azerskim arsenale bezpilotowe statki powietrzne produkcji tureckiej i izraelskiej.

Chińskie samoloty pasażerskie
Chiński przemysł lotniczy od wielu lat próbuje dołączyć do grona największych dostawców samolotów pasażerskich. Choć plany te obliczone są w dużej mierze na przejęcie rynku wewnętrznego, chińskie ambicje mają bardziej dalekosiężny charakter. Realia dla zbierającego doświadczenia korzystającego z pomocy renomowanych kooperantów, ale jednak nowicjusza są nieubłagane. Potwierdzeniem tego jest przebieg najważniejszych chińskich programów rozwojowych nowych samolotów pasażerskich, które praktycznie bez wyjątku notują poważne opóźnienia.

Siły Powietrze Łotwy
Łotwa to jeden z trzech krajów bałtyckich, które odzyskały niepodległość na początku lat 90. XX wieku po trwającym ponad 50 lat przymusowym wcieleniu do Związku Radzieckiego, po czym w 2004 roku razem wstąpiły do NATO. Odrodzone w 1992 roku łotewskie Siły Powietrzne są jednymi z najmniejszych w Europie. Obecnie mają około 250 osób personelu wojskowego i cywilnego, siedem statków powietrznych (samolotów i śmigłowców) i jedną bazę lotniczą. W najbliższych latach rosyjskie śmigłowce Mi-17, będące na ich stanie, zostaną zastąpione amerykańskimi UH-60M.

F-16 Fighting Falcon w US Air Force
Samoloty wielozadaniowe F-16 Fighting Falcon stanowią trzon lotnictwa bojowego Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force). Mimo coraz szybszego wprowadzania maszyn F-35A Lightning II popularne Vipery, jak nieoficjalnie nazywa się w USAF maszyny F-16, aż do początków przyszłej dekady będą stanowić najliczniejszy typ samolotu bojowego w arsenale USAF. Z tego względu nieustannie realizowane są różne programy modernizacyjne, różniące się od siebie zakresem ulepszeń i zmian, ale ich końcowym efektem zawsze jest i ma być dostosowanie możliwości bojowych samolotów do wymagań współczesnych i przyszłych działań powietrznych.

Szachak – Dassault Mirage IIIC w służbie Izraela. Cz. III – wojna Jom Kipur
Gwiazda myśliwca Szachak ostatni raz zabłysła nad Bliskim Wschodem w październiku 1973 roku, podczas wojny Jom Kipur. W tym czasie Chejl ha-Awir dysponowały tylko jednym pełnym dywizjonem tych samolotów, którym był 117. tajset, operujący nad frontem północnym przeciwko Syrii. Częściowo wyposażony w te maszyny 101. tajset działał natomiast głównie nad Synajem przeciwko siłom egipskim.

Mitsubishi A6M "Zero" nad Południowym Pacyfikiem w 1943 r. Cz. I
Zakończona niepowodzeniem ofensywa powietrzna na Wyspach Salomona, prowadzona w okresie sierpień–listopad 1942 roku, wyczerpała siły lotnictwa japońskiej marynarki wojennej. Wobec braku perspektywy osiągnięcia sukcesu podjęto decyzję o wycofaniu się z Guadalcanalu, a przetrzebione formacje cesarskiego lotnictwa otrzymały zadanie osłony ewakuacji sił lądowych. Kryzys japońskiego lotnictwa morskiego nałożył się na systematyczny wzrost sił przeciwnika. Amerykanie przestali koncentrować się na obronie Guadalcanalu i przeszli do działań ofensywnych. Coraz częściej japońscy myśliwcy musieli więc wykonywać loty na przechwycenie amerykańskich formacji bombowych atakujących japońskie bazy na innych wyspach archipelagu Salomonów. Po stronie wschodzącego słońca główną rolę wciąż odgrywały samoloty myśliwskie Mitsubishi A6M Zero, które coraz częściej musiały mierzyć się z najnowszymi amerykańskimi myśliwcami, przeciwnik końcem 1942 roku wprowadził bowiem do akcji dwusilnikowe Lockheed P-38 Lightning z grup myśliwskich USAAF, a w lutym 1943 roku jednosilnikowe Chance Vought F4U Corsair z dywizjonów myśliwskich USMC.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Powrót MAX-ów

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 12/2020 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony