Przejdź do treści
Lotnictwo 12/2019
Źródło artykułu

Lotnictwo 12/2019 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 12/2019 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Nowości programu FARA
1 października Bell ujawnił koncepcję nowego śmigłowca rozpoznawczo-bojowego, który zamierza zaproponować US Army w ramach ogłoszonego w czerwcu 2018 r. programu FARA CP (Future Attack Reconnaissance Aircraft Competitive Prototype). Bell jest jednym z pięciu zespołów konstrukcyjnych ubiegających się o zamówienie w ramach programu FARA. Pozostali to AVX Aircraft z L3, Boeing, Karem Aircraft oraz Sikorsky. Prezentacja nowej konstrukcji uruchomiła wręcz lawinę nowych informacji na temat pozostałych propozycji, warto więc przyjrzeć się im bliżej.

Chiński Smok ostrzy pazury. Nowości defilady w Pekinie
1 października z okazji 70-lecia proklamowania Chińskiej Republiki Ludowej w stolicy kraju odbyła się wielka defilada wojskowa. Zaprezentowano na niej zupełnie nowe, ale też znane już typy uzbrojenia, choć niektóre w całkiem nowych i ciekawych wersjach.
W kategorii sprzętu lotniczego z pewnością największą sensację wzbudził naddźwiękowy bezzałogowiec WZ-8. Znaną wcześniej tylko ze zdjęć satelitarnych maszynę można było podziwiać w całej okazałości, i to w dwóch egzemplarzach, które z całą pewnością były realnymi samolotami, a nie makietami.

Motor Sicz modernizuje śmigłowce W-3 Sokół, Mi-2 i Mi-8/17
Mające swoją siedzibę w Zaporożu na Ukrainie przedsiębiorstwo Motor Sicz powstało w 1907 r. Obecnie firma zatrudnia około 18 tys. pracowników i znana jest z produkcji silników lotniczych (turbinowych i turbośmigłowych) do śmigłowców i samolotów. Oprócz samych napędów zajmuje się naprawą i modyfikacją przekładni oraz innych agregatów i elementów mechanicznych. Obecnie poszerza swoje portfolio o wyroby kompozytowe, co obejmuje produkcję elementów struktury płatowców, a także łopat śmigieł. Nabycie szerokich kompetencji w zakresie wysokich technologii z różnych dziedzin spowodowało, że w ciągu kilku ostatnich lat firma dorobiła się niezwykle interesującej oferty w zakresie kompleksowej modernizacji śmigłowców, w tym typów budowanych niegdyś w naszym kraju. Warto więc przyjrzeć się bliżej ukraińskim propozycjom, zwłaszcza że niektóre z nich wyglądają na udane i są już wdrażane.

Aéronavale. Francuskie lotnictwo morskie
Lotnictwo francuskiej marynarki wojennej (Marine Nationale), podobnie jak formacje lotnicze pozostałych francuskich rodzajów sił zbrojnych, przechodzi w ostatnich latach zmiany spowodowane pogorszeniem się sytuacji na świecie. Efektem analizy zmian w środowisku bezpieczeństwa jest opublikowany w grudniu 2017 roku Strategiczny Przegląd Obrony i Bezpieczeństwa Narodowego (Revue stratégique de défense et de sécurité nationale), wskazujący kierunki rozwoju sił zbrojnych. Na jego bazie opracowano nową Ustawę o programowaniu wojskowym na lata 2019 do 2025 – LPM 2019–2025 (Loi de Programmation militaire pour les années 2019 à 2025), przyjętą przez francuski parlament w czerwcu 2018 roku, w której ujęto problematykę rozwoju poszczególnych komponentów francuskiej marynarki wojennej. Modernizacja techniczna komponentu lotniczego, czyli morskich sił lotniczych (Force Maritime de l'aéronautique lub Aéronautique Navale, skrótowo Aéronavale), ma doprowadzić do odnowienia parku statków powietrznych w ciągu nadchodzącej dekady.

Operacja „Black Shield”. Eurofightery i Lancery nad Rumunią
Działania Enhanced Air Policing to zdolność, którą siły NATO rozwijają od lat 50. XX wieku, integrując w jeden system narodowe systemy obrony powietrznej, udostępniane przez kilka państw członkowskich. Taka aktywność w czasie pokoju nieustannie monitoruje nienaruszalność przestrzeni powietrznej kraju gospodarza. Kontrola przestrzeni powietrznej jest obszarem odpowiedzialności Allied Command Operation i jest koordynowana przez Ramstein Air Command w Niemczech. W przypadku naruszenia przestrzeni powietrznej nakazuje się natychmiastowy start samolotów bojowych w celu jak najszybszego przechwycenia naruszyciela, zidentyfikowania go i ewentualnego towarzyszenia intruzowi w celu jego odprowadzenia poza przestrzenią powietrzną NATO. Ostatnim zadaniem tego typu prowadzonym z udziałem włoskich sił powietrznych była operacja „Black Shield”. Mieliśmy okazję odwiedzić włoską grupę zadaniową TFA 4th Wing i przeprowadzić wywiad z jej dowódcą.

Siły Powietrzne Kuwejtu
Kuwejckie Siły Powietrzne zostały utworzone w 1961 roku, po uzyskaniu niepodległości przez emirat. Początkowo głównym dostawcą samolotów była Wielka Brytania. W latach 70. we Francji i Stanach Zjednoczonych kupiono nowe samoloty i śmigłowce. Podczas wojny w Zatoce Perskiej kuwejckie lotnictwo operowało z Arabii Saudyjskiej. Obecnie większość posiadanych statków powietrznych jest już mocno wyeksploatowanych i niezbyt nowoczesnych. Potencjał Kuwejckich Sił Powietrznych wzrośnie w przyszłej dekadzie, wraz z pozyskaniem nowych samolotów bojowych i śmigłowców transportowych.

Douglas A-4 Skyhawk – cz. I
Lata zimnej wojny były okresem gwałtownego rozwoju lotnictwa wojskowego. Zaowocowało to powstaniem dużej liczby konstrukcji, z których wiele stawało się jedynie epizodem historii. Wśród powstałych w latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku maszyn znalazły się jednak i takie, które okazały się być wyjątkowo długowieczne i podatne na modernizacje, a ich służba w niektórych krajach trwa do dziś. Niektóre z nich miały okazję z powodzeniem zweryfikować założenia przyświecające ich twórcom w realnych działaniach zbrojnych. Jednym z nich jest Douglas A-4 Skyhawk, który zdaniem wielu osiągnął status legendy lotnictwa.

Omyłkowy atak na lotnisko Suchaja Riecka
Okres rywalizacji dwóch supermocarstw rozpoczęty po zakończeniu drugiej wojny światowej obfitował w szereg wojen zastępczych, ale nigdy nie doprowadził do bezpośredniego starcia Stanów Zjednoczonych i Związku Radzieckiego na polu bitwy. Jednak w 1950 roku, w czasie wojny koreańskiej, doszło do groźnego incydentu: amerykańskie samoloty bojowe zaatakowały lotnisko wojskowe położone na terytorium ZSRR.

Lotnictwo wojskowe sowieckiej Ukrainy
Klęska Rosji i Austro-Węgier w pierwszej wojnie światowej oraz będący ich konsekwencją rozpad obu mocarstw przyniosły powstanie szeregu nowych niepodległych państw. Musiały one jednak udowadniać swoje prawo do istnienia na drodze zbrojnej konfrontacji. Nie inaczej było z państwem ukraińskim. W przededniu pierwszej wojny światowej Ukraina była podzielona pomiędzy Imperium Rosyjskie (większość obszaru ukraińskiego) i Austro-Węgier (Galicja Wschodnia i Bukowina). Procesy dochodzenia do niepodległości odbywały się na tych obszarach na różne sposoby. Na obu funkcjonowały też odrębne siły lotnicze.

P-51 Mustang w służbie lotnictwa ChRL
Jednym z najbardziej egzotycznych użytkowników legendarnych samolotów myśliwskich P-51 Mustang były Siły Powietrzne Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej, które dużą liczbę maszyn tego typu zdobyły na pokonanych wojskach Kuomintangu i wcieliły większość z nich do służby liniowej.

Sto lat skromności – Kpt. Zbigniew Gutowski (1916–2016)
Zbigniew Gutowski pochodził z rodziny, która miała w zwyczaju dawać Polsce wojskowych. Jego starszy brat, Michał, sławny ułan, w finale życia awansował na stopień generalski. Był pasjonatem latania, jednym z dwóch ostatnich pozostałych przy życiu pilotów myśliwskich 13. promocji Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie, ostatnim oficerem 302. Dywizjonu, który latał na Hurricane’ach. Należał także do grupy ostatnich polskich jeńców Stalag Luft 3, którzy pracowali przy przygotowaniach do tzw. wielkiej ucieczki z marca 1944 r. Większość powojennego życia spędził w Kanadzie, pozostawał więc niemalże nieznany w kraju, który odwiedził tylko raz, podczas pogrzebu brata na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach w Warszawie. Spoczął obok niego po dziesięciu kolejnych latach życia…

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Warsaw Security Forum o nowych samolotach bojowych dla Polski
• X Noc w Instytucie Lotnictwa
• Katastrofa bombowca B-17G „Nine-O-Nine”
• Fatalny 8 listopada 1941 r.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 12/2019 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony