Przejdź do treści
Lotnictwo 10–11/2017
Źródło artykułu

Lotnictwo 10–11/2017 już w sprzedaży

Październikowo-listopadowe "Lotnictwo" już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Lotniczy MSPO 2017
XXV Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego odbył się w dniach 5–8 września. Jak co roku znaczna część organizowanej przez Targi Kielce imprezy poświęcona była lotnictwu, tradycyjnie bowiem kielecki salon jest najlepszym miejscem do szerokiego zaprezentowania się przedsiębiorstw krajowych oraz podmiotów zagranicznych zainteresowanych polskim rynkiem zbrojeniowym.
Podczas trwania MSPO Inspektorat Uzbrojenia MON wysłał zapytania ofertowe do podmiotów uczestniczących w postępowaniu dotyczącym zakupu śmigłowców w wersji bojowego poszukiwania i ratownictwa, w wariancie specjalnym – dla pododdziałów wojsk specjalnych – CSAR/SOF.

LET L-410. Pół wieku Turboleta
Na początku drugiej połowy XX wieku w państwach bloku wschodniego pojawiło się zapotrzebowanie na niewielki samolot komunikacyjny, który mógłby zastąpić starzejącego  się Antonowa An-2. Zadaniu stworzenia nowej maszyny miała sprostać czechosłowacka firma LET. Kiedy ruszały prace nad projektem, nikt nie mógł przewidzieć, że kolejne generacje samolotu nazwanego L-410 Turbolet będą budowane i udoskonalane przeszło pięćdziesiąt lat później.
Początki firmy LET sięgają okresu dwudziestolecia międzywojennego. Wywodzi się ona bezpośrednio z czechosłowackiej firmy Avia Letňany, powstałej w 1919 roku w Pradze na terenie dawnej rafinerii cukru. Avia zajmowała się produkcją silników lotniczych i samolotów, w tym oblatanego w 1933 roku myśliwca B-534. W 1936 roku założono nowe zakłady, w których miały być dokonywane naprawy czechosłowackich statków powietrznych. Fabryka powstała w miejscowości Kunovice, leżącej obecnie w południowo-wschodnich Czechach, około 40 km od granicy ze Słowacją.

Royal Air Force
W kwietniu przyszłego roku brytyjskie Królewskie Siły Powietrzne będą obchodziły setną rocznicę utworzenia. Były pierwszymi w świecie siłami powietrznymi funkcjonującymi jako samodzielny rodzaj sił zbrojnych. Wypracowana przez RAF taktyka i organizacja stały się wzorcami dla sił powietrznych wielu krajów. Mimo cięć budżetowych i redukcji stanu liczebnego od kilku lat trwa modernizacja posiadanych przez RAF samolotów i śmigłowców oraz dokonywane są zakupy nowego sprzętu, co czyni z nich jedne z najnowocześniejszych i najlepiej wyposażonych sił powietrznych w Europie i na świecie.
Królewskie Siły Powietrzne (Royal Air Force, RAF) zostały utworzone 1 kwietnia 1918 r. w wyniku połączenia Królewskiego Korpusu Lotniczego (Royal Flying Corps, RFC) i Królewskiej Morskiej Służby Lotniczej (Royal Naval Air Service, RNAS).

Chorwacka eskadra bombowa na froncie wschodnim
Wśród walczących na froncie wschodnim licznych jednostek lotniczych wystawionych przez państwa sprzymierzone z III Rzeszą znalazła się chorwacka eskadra bombowa operująca na bombowcach Dornier Do 17Z, która w latach 1941–1942 odbyła na wschodzie dwie tury bojowe, uczestnicząc w walkach toczonych pod Moskwą i Leningradem.
27 czerwca 1941 r., pięć dni po rozpoczęciu operacji „Barbarossa”, jako akt wdzięczności wobec Niemiec przywódca dopiero co powołanego życia po upadku Jugosławii państwa chorwackiego Ante Pavelić zdecydował o sformowaniu Legionu, który miał dołączyć do armii niemieckiej prowadzącej kampanię przeciwko Związkowi Radzieckiemu. Częścią chorwackiego kontyngentu miały być również jednostki lotnicze.

Fairey Firefly, cz. I – monografia
Fairey Firefly został skonstruowany na początku lat 40. jako dwumiejscowy dzienny myśliwiec pokładowy. Okazał się jednym z najlepszych i najbardziej wszechstronnych brytyjskich samolotów morskich. Był produkowany od 1941 do 1956 r. w ponad dwudziestu wersjach i wariantach, różniących się detalami konstrukcji, napędem, wyposażeniem i uzbrojeniem. Były wśród nich wersje myśliwskie dzienne, myśliwsko-rozpoznawcze, myśliwskie nocne, zwalczania okrętów podwodnych, szkolno-treningowe, holowniki celów powietrznych i bezpilotowe samoloty-cele. Podczas wojny w Korei Firefly sprawdziły się też w zadaniach atakowania celów naziemnych za pomocą bomb i niekierowanych pocisków rakietowych.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Aktualności kosmiczne
• Bezzałogowce z WZL Nr 2 S.A.
• Bezzałogowce z ITWL
• Radom Air Show 2017
• Zestrzelenie Su-22 przez F/A-18E nad Syrią
• Heliborne

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem październikowo-listopadowego wydania "Lotnictwa" na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony