Przejdź do treści
Pierwsza z maszyn M-346 wyprodukowanych dla Polski (fot. m-346.com)
Źródło artykułu

Osiem Masterów – i co dalej?

Polska potrzebuje niezależności w szkoleniu pilotów – stwierdza były Szef Szkolenia Sił Powietrznych RP, gen. dyw. pilot w st. sp. Leszek Cwojdziński w wywiadzie dla Defence24.pl. Zdaniem generała, aby to osiągbnąć potrzebne jest zwiększenie liczby samolotów M-346 w Dęblinie, modernizacja tamtejszej floty PZL-130 Orlik oraz kilka szkolnych F-16.

W jego opinii taki system szkolenia nie tylko zapewni odpowiednie szkolenie personelu, ale również zoptymalizuje koszty szkolenia. Jak wylicza gen. Cwojdziński, obecnie w dęblińskiej Szkole Orląt pierwszym elementem szkolenia w powietrzu jest napędzany silnikiem turbośmigłowym samolot PZL-130 Orlik, 16 egzemplarzy jest wyposażonych w cyfrową awionikę. Potem szkolony pilot przechodzi na samolot TS-11 Iskra i po 120-130 godzinach nalotu trafia od razu do jednostek bojowych, na samoloty Su-22, MiG-29. Szkolenie na F-16 nadal odbywa się w Stanach Zjednoczonych.

Zdaniem gen. Cwojdzińskiego, samo zastąpienie floty wiekowych TS-11 Iskra przez osiem samolotów M-346 Master nie spowoduje, że ten system stanie się optymalny. – Aby ułatwić i zmniejszyć koszty szkolenia należałoby podjąć decyzję o zwiększeniu ilości samolotów Master, bo zakupiliśmy ich tylko 8 sztuk. Trzeba zdecydować o modernizacji samolotów Orlik, których 12 sztuk w wersji TC-I zakończyło okres eksploatacji i czeka na decyzje. Należy je zmodernizować do wersji TC-II i wyposażyć w awionikę „glass cockpit”, której architektura jest zbliżona z kabiną F-16 – wskazuje były Szef Szkolenia Sił Powietrznych RP.

W efekcie – jego zdaniem – zmniejszą się koszty szkolenia, a cały proces będzie szybszy. – Możemy niektóre ćwiczenia wycofać z samolotów M-346 Master na Orliki z glass cockpitem, a z F-16 na samoloty Master – wskazuje gen. Cwojdziński. Jak dodaje, idealnym rozwiązaniem byłoby wyposażenie Skrzydła Lotnictwa Szkolnego także w maszyny F-16 Jastrząb, które mogłyby tam pełnić rolę samolotów szkolnych i przygotowywać pilotów do realizacji lotów bojowych.

Zapraszamy do obejrzenia całego wywiadu z byłym Szefem Szkolenia Sił Powietrznych RP, gen. dyw. pil. w st. sp. Leszkiem Cwojdzińskim:

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony