Lufthansa przyjmuje dostawę pierwszego na świecie Airbusa A320neo jako pierwszy odbiorca
Lufthansa razem z Airbusem oraz Pratt & Whitney, producentem silników, świętuje dostawę pierwszego na świecie Airbusa A320neo. Carsten Spohr, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Lufthansa Group prezes i dyrektor generalny Airbusa Fabrice Brégier, oraz prezes Pratt & Whitney Robert Leduc przywitali 700 gości i przedstawicieli mediów podczas oficjalnej dostawy, która miała miejsce na lotnisku Hamburg-Finkenwerder. Po uroczystym przekazaniu publiczności zaprezentowano dwa samoloty nowego typu. Pierwszy A320neo, o numerze rejestracyjnym D-AINA, jest wykorzystywany w lotach już od stycznia. Natomiast drugi „neo” ma wkrótce uzupełnić flotę samolotów Airbus Lufthansy. Pierwsze doświadczenia z A320neo pokazują wyraźnie, że zakładane oszczędności w zużyciu paliwa na poziomie 15% zostały nie tylko osiągnięte, ale wręcz nieco przekroczone. Co więcej, znacznie cichsze silniki wykorzystane w tym modelu zwiększają komfort pasażerów na pokładzie i są mniej uciążliwe dla osób mieszkających w pobliżu lotnisk dzięki zmniejszonej emisji hałasu.
Opracowanie oraz wprowadzenie na rynek najcichszego i najwydajniejszego energetycznie samolotu przeznaczonego do lotów na krótki i średni dystans jest kolejnym dowodem na pomyślną współpracę branży lotniczej na szczeblu europejskim. – Europa jest liderem w tej fascynującej branży od pierwszych chwil jej istnienia – powiedział Carsten Spohr. – Lufthansa i Airbus stworzyły produktywne i oparte na zaufaniu partnerstwo, które trwa już 40 lat. Wspólnie rozwinęliśmy i wprowadziliśmy na rynek wiele innowacji oraz przyczyniliśmy się do sukcesu europejskiej branży lotniczo-kosmicznej. Dzięki nowoczesnym i wydajnym samolotom, takim jak A320neo oraz A350 XWB, wyznaczamy nowe standardy dla naszych pasażerów, a jednocześnie zmniejszamy negatywne skutki dla środowiska oraz, co jest nie mniej ważne, dla osób żyjących w pobliżu lotnisk.
Dziś popołudniu A320neo wystartuje z terenu Airbusa na lotnisku Hamburg- Finkenwerder jako lot specjalny o numerze LH9918, na którego pokładzie znajdować się będą goście oraz przedstawiciele mediów. Uda się on do Frankfurtu, zatrzymując się po drodze na krótko na hamburskim lotnisku miejskim Fuhlsbüttel. Samolot został opatrzony specjalnym logo. Na tylnej części kadłuba samolotu Lufthansy znajduje się napis „Pierwszy lot A320neo – Mniej hałasu. Mniej paliwa. Mniej CO2.”
Kolejnym powodem do świętowania jest upłynięcie 40 lat współpracy między Lufthansą a Airbusem. Dnia 9 lutego 1976 roku Lufthansa odebrała pierwszy samolot Airbus A300 na lotnisku Hamburg-Finkenwerder. Linie lotnicze działające w ramach Lufthansa Group zamówiły przez 40 lat od Airbusa w sumie 582 samoloty. Lufthansa jest obecnie największym klientem Airbusa i posiada 392 samoloty tego europejskiego producenta, w tym 284 maszyn typu A320 oraz 14 typu A380.
Lufthansa Group zamówiła w sumie 166 samolotów A320neo i A321neo. Zostaną one dostarczone w przeciągu kolejnych lat. 60 spośród nich zostanie dostarczone z nowym silnikiem PW1100G-JM produkcji Pratt & Whitney. Specjalny pośredniczący system konwersji przekładni 3:1 zapewnia optymalną prędkość wentylatorów o długości przekroju 2,06 metra oraz turbiny silnika. Nowe silniki oraz ulepszona aerodynamika umożliwiają znaczne zmniejszenie emisji hałasu oraz spalin. Dzięki nowej technologii silników hałas na poziomie 85 decybeli, który cechuje nowego A320neo, to zaledwie połowa wartości cechującej porównywalne samoloty znajdujące się aktualnie we flocie Lufthansy. Co więcej, A320neo zapewnia o co najmniej 15% wydajniejsze zużycie paliwa w porównaniu do poprzedniej wersji tego modelu. W przypadku obliczania tej wartości dla pojedynczego miejsca, przewaga wydajnościowa zwiększa się do około 20 procent, ponieważ dzięki polepszonemu wykorzystaniu przestrzeni wewnątrz kabiny A320neo zapewnia więcej przestrzeni w przedziale klasy biznesowej oraz dwa dodatkowe rzędy, zawierające w sumie dwanaście dodatkowych miejsc.
Tuż przed przyjęciem pierwszego A320neo, przygotowania do konserwacji nowego rodzaju samolotu oraz jego systemów zakończyła firma Lufthansa Technik. W fazie przygotowawczej określiła ona wszystkie fundamenty techniczne, operacyjne oraz dotyczące personelu na potrzeby pełnego wsparcia technicznego dla nowego samolotu Airbusa. Pierwszy etap polegał na przeszkoleniu w Hamburgu i Monachium pracowników z frankfurckiego centrum mechanicznego oraz wyposażenie ich w konieczne zasoby. Podmiot zależny firmy Lufthansa Technik zajmujący się szkoleniami otrzymał certyfikat od Niemieckiego Federalnego Urzędu Lotnictwa. Obecnie Lufthansa Technik obsługuje około jednej trzeciej światowej floty Airbusów A320 w oparciu o umowy dostawy komponentów na zasadzie wyłączności.
Komentarze