Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnisko Kętrzyn: Nowa oferta oznaczenia dróg startowych na trawiastych lotniskach

Lotnisko Kętrzyn Wilamowo zaszczyciła kontrola Departamentu Lotnisk ULC, zainteresowana bezpieczeństwem wykonywania operacji lotniczych. Nie jest moim zamiarem opisywanie zakresu kontroli ale jeden z tematów może zainteresować innych zarządzających lotniskami. A mianowicie oznaczenie pola wzlotów, dróg startowych.

Wielu pilotów przylatujących do Kętrzyna wielokrotnie chwaliło stan utrzymania dróg startowych, oznaczenie chorągiewkami i ich dobra widoczność z powietrza. Ale takie oznaczenie nie spotkało się z uznaniem - akceptacją naziemnej oceny osób kontrolujących. By nie rozwijać sprawy różnicy poglądów, wręcz zakwestionowano oznaczenie dróg startowych białymi chorągiewkami, eksponowanymi bardzo widocznie co 50 metrów ale nie wystarczająco jak na ocenę kontrolujących.

Nie chcąc dalej spotykać się z brakiem zrozumienia u przedstawicieli Departamentu Lotnisk ULC zagłębiłem się w zapisy ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 30 kwietnia 2004 r., w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych a szczególności art.32 który omawia - wskazuje uznany przez ULC w czasie kontroli sposób oznakowania.Przepis w 2011 roku wraz z wieloma innymi stracił swoją ważność. Aktualnym przepisem regulującym sprawę oznaczników jest Aneks 14 do konwencji chicagowskiej, rozdział 5 punkt 5.5 na str. 5-88 dokładnie opisano i podano ich zastosowanie do oznaczania dróg startowych lub pól wzlotów (granic użytkowej części lotniska gdy nie wytycza się pasów startowych). Zgłębiając zapisy już wprawdzie nieaktualnego w/w rozporządzenia (zapewne zostanie powtórzone bo par.83 ust.1 PRAWA LOTNICZEGO zapowiada wydanie przez Ministra TB i GM rozporządzenia o warunkach eksploatacji lotnisk) oraz Aneksu 14-stego, postanowiłem zainspirować renomowanego producenta głównie dotychczas łodzi wykonywanych na eksport, do przygotowania propozycji oznaczników (daszków) z tworzyw sztucznych, odpowiadających cytowanym przepisom. I tak powstał nowy produkt (oznaczniki trawiastych pól wzlotów) w firmie Interster Yachting Sp. z o.o. - tym razem produkt dla potrzeb lotnisk i coraz liczniejszych lądowisk.

A oto kilka zdjęć produktu i jego zastosowania - wykorzystania na lotnisku Kętrzyn Wilamowo (EPKE):

wygląd oznaczników w trawie





oznaczenie dróg startowych lotniska Kętrzyn Wilamowo

widok na kierunek drogi 15 - 33 i skrzyżowanie z drogą 07 - 25


widok na kierunek drogi 07 - 25 i skrzyżowanie z drogą 15 - 33


widok na kierunek drogi 25 - 07 i skrzyżowanie z drogą 33 - 15


A na koniec kilka słów z doświadczeń zarządzającego lotniskiem ale i pilota mającego swoje obserwacje. To znakomity produkt i świetnie rozwiązujący problem oznakowania dróg startowych na lotniskach (lądowiskach) trawiastych. Oznaczenie drogi lądowania wykonanymi "daszkami", dobrze widoczne z powietrza. Dla pilota po przyziemieniu i na rozbiegu tworzą, jako obiekty przestrzenne, bardzo widoczne oznaczenie krawędzie drogi startowej.

Po dokładnym obejrzeniu konstrukcji tych przestrzennych oznaczników potwierdzamy znakomitą trwałość, z uchwytami do kotwiczenia, lekkie w przemieszczaniu a dzięki temu mogą być funkcjonalnie stosowane przy zmianie kierunku dróg startowych czy pola wzlotów. Szczegółowy opis konstrukcji oznacznika w załączeniu.

Po kilkumiesięcznych doświadczeniach lotniska Kętrzyn Wilamowo z całą odpowiedzialnością rekomendujemy wyrób i sposób oznaczenia dróg startowych. Zainteresowanym, piszącym na adres: wilamowo@lotniskoketrzyn.pl chętnie pomożemy w nawiązaniu kontaktu z wykonawcą.

Oznaczniki - daszki, opis tehniczno-technologiczny
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony