Lotnisko Katowice przygotowuje przetarg na węzeł towarowo-paliwowy
W tym tygodniu Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze, które zarządza portem lotniczym Katowice, zamierza ogłosić przetarg na budowę nowego węzła towarowo-paliwowego z bocznicą kolejową o podwójnym, cywilno-wojskowym zastosowaniu – wynika z informacji przedstawiciela lotniska.
Budowa węzła będzie możliwa dzięki odbudowaniu kosztem ponad 800 mln zł przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe linii nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie. Od niedzieli jeżdżą nią pociągi Kolei Śląskich relacji Tarnowskie Góry - Częstochowa, zapewniając dojazd koleją m.in. do lotniska Katowice.
Umowę na unijne dofinansowanie wartego 95,5 mln zł projektu budowy węzła towarowo-paliwowego z bocznicą władze lotniska podpisały z końcem maja br. Dofinansowanie z Instrumentu Łącząc Europę (Connecting Europe Facility - CEF 2021-27 Military Mobility) może pokryć do 50 proc. kosztów kwalifikowanych zadania.
Jak przekazał PAP Piotr Adamczyk z biura prasowego lotniska, dobiegają końca przygotowania do przetargu na tę inwestycję; jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie, powinien on zostać ogłoszony w tym tygodniu.
Zgodnie z umową ws. dofinansowania z Europejską Agencją Wykonawczą ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska (CINEA), w projekcie do 2026 r. ma powstać bocznica kolejowa łącząca lotnisko z Centralną Magistralą Kolejową poprzez linię kolejową nr 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry.
Jej centralną częścią będzie infrastruktura do załadunku i rozładunku towarów oraz paliw, która sąsiadować będzie z trzema zbiornikami o pojemności 1000 m sześc. i dwoma stanowiskami rozładunku autocystern. W części węzła znajdującej się w strefie zastrzeżonej lotniska powstaną trzy stanowiska nalewaków dla cystern lotniskowych.
Węzeł umożliwi przeładunek towarów, w tym paliwa lotniczego oraz zaopatrywanie w paliwo samolotów operujących z pyrzowickiego lotniska. Dzięki nowej infrastrukturze, przygotowanej także do obsługi paliw alternatywnych, ograniczony zostanie transport drogowy na rzecz kolei.
Taki multimodalny węzeł przeładunku towarów i paliw przystosowany będzie do podwójnego cywilno-wojskowego zastosowania. Umożliwi to zabezpieczenie dostaw i ciągłości działań prowadzonych operacji wojskowych.
Przedsięwzięcie ma charakter interoperacyjny, co oznacza, że nowa infrastruktura przeznaczona będzie do użytku wszystkich zainteresowanych podmiotów korzystających z usług portu lotniczego, zarówno cywilnych, jak i wojskowych oraz firm prowadzących działalność w regionie.
Europejska Agencja Wykonawcza ds. Klimatu, Infrastruktury i Środowiska wskazuje, że Military Mobility jest ważnym elementem Instrumentu Łącząc Europę Unii Europejskiej ze względu na dostosowanie Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) do podwójnego, cywilno-wojskowego zastosowania, a lotnisko w Katowicach spełnia jego kryteria i ma wkład w realizację jego celów.
Projekt budowy multimodalnego węzła przeładunku towarów i paliw lotnisko przygotowuje od ponad czterech lat. W styczniu 2019 r. GTL kupiło od Agencji Mienia Wojskowego działkę o powierzchni 5,5 ha przylegającą do południowo-wschodniej części lotniska, na której kiedyś funkcjonowała wojskowa baza paliw.
W tym miejscu powstanie węzeł, ale najpierw, od września 2019 r. do czerwca 2022 r., przeprowadzono remediację tego terenu, czyli usunięto zanieczyszczenia zalegające w glebie. Na ten cel GTL pozyskało 5 mln zł pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach. Równolegle władze portu pracowały nad projektem węzła i szukały możliwości dofinansowania tego zadania.
Realizacja nowego węzła paliwowo-logistycznego nie byłaby możliwa bez modernizacji linii kolejowej nr 182, która także dofinansowana jest z funduszy Unii Europejskiej. Inwestycja PKP PLK została dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (projekt szacowano pierwotnie na 741,8 mln zł; główna umowa realizacyjna opiewała na 812,1 mln zł brutto).
Katowice Airport należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2019 r. z jego połączeń skorzystało rekordowe dotąd 4,84 mln pasażerów. Pandemia koronawirusa w latach 2020-2021 zahamowała wzrost przewozów. Miniony rok przyniósł ich odbudowę - z portu skorzystało 4,42 mln osób. Prognoza na ten rok zakłada obsłużenie 5,6 mln podróżnych.
Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego w Pyrzowicach jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i regionalnym w przewozach komercyjnego cargo.
Lotnisko ma zatwierdzony program inwestycyjny do 2030 r. o wartości ponad 1,5 mld zł, zakładający m.in. budowę w ciągu czterech najbliższych lat nowego terminala i układu komunikacyjnego. Ogółem program inwestycyjny ma objąć ponad 20 inwestycji, w tym także budowę terminala cargo czy hangaru technicznego.
Komentarze