Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotnisko Katowice ma zatwierdzony plan generalny, co jest podstawą dla inwestycji

Lotnisko Katowice ma plan generalny do 2043 r., zatwierdzający wizję rozwoju w tej perspektywie - przekazali w piątek przedstawiciele portu. Kluczową inwestycją będzie budowa głównego terminalu pasażerskiego.

Informację o zatwierdzeniu przez Ministerstwo Infrastruktury "Planu Generalnego Lotniska Katowice-Pyrzowice (EPKT) na lata 2023–2043” rozesłał w piątek rzecznik Katowice Airport Piotr Adamczyk. Przypomniał, że chodzi o jeden z najważniejszych strategicznych dokumentów dla zarządzających lotniskami użytku publicznego.

Cytowany przez rzecznika prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, które zarządza lotniskiem Katowice, Artur Tomasik zaznaczył, że sprawny proces inwestycyjny nie może przebiegać bez dobrego planowania, a na lotnisku punktem wyjścia dla skutecznego rozwoju infrastruktury jest właśnie plan generalny.

"Zawsze przywiązywaliśmy ogromną wagę do tego dokumentu i to jeszcze w czasach, kiedy jego opracowanie nie było obowiązkowe. Warto podkreślić, że od 2012 r. poszczególne wydania planu generalnego przygotowujemy siłami naszego zespołu" - podkreślił Tomasik.

Wskazał, że lotnisko od 17 lat jest w ciągłym procesie inwestycyjnym; zrealizowało w tym czasie już kilkadziesiąt inwestycji, w tym budowę nowej drogi startowej.

"Przed nami kolejne, wymagające projekty zaplanowane w ramach programu inwestycyjnego do 2032 r., w tym m.in. budowa głównego terminalu pasażerskiego. Spółka jest dobrze przygotowana do całego procesu” – zapewnił Tomasik.

Plan generalny każdego lotniska zawiera m.in. zaktualizowane prognozy ruchu lotniczego, informacje nt. przepustowości infrastruktury w obszarze terminali, jak i pola ruchu naziemnego (droga startowa, drogi kołowania i płyty postojowe). Poruszone są w nim zagadnienie ekonomiczno-finansowe dot. obecnej i planowanej sytuacji zarządcy portu.

W planie zawarte są także koncepcje zapewnienia służb żeglugi powietrznej oraz rozwoju przestrzennego - z zagospodarowaniem stref wokół lotniska.

Ważną częścią planu jest załącznik nr 2, który określa obszar objęty planem, z opisaniem zasięgu i parametrów dopuszczalnych rozmiarów obiektów budowlanych i naturalnych na lotnisku oraz w jego otoczeniu.

Adamczyk wskazał, że punktem wyjścia najnowszej aktualizacji planu generalnego Katowice Airport jest 2022 r. Kolejne etapy to okres do 2028 r. i do 2043 r. Okresy te wynikają z planu inwestycyjnego, strategii rozwoju oraz planowanego rozwoju siatki połączeń pasażerskich i cargo na tle prognoz ruchu dla polskiego rynku lotniczego.

Obowiązek przygotowania planu generalnego, jako planu rozwoju lotnisk na kolejne 20 lat, określa nowelizacja Prawa lotniczego z 2011 r. Zarządzający lotniskiem powinien aktualizować dokument co pięć lat lub częściej, w razie określonych okoliczności.

Pierwsze wydanie planu generalnego dla lotniska Katowice powstało w 2008 r (siłami zewnętrznymi, gdy jeszcze nie było ustawowego obowiązku). Następne wydanie, z 2014 r., uwzględniało m.in. uruchomioną w maju 2015 r. nową drogę startową. Kolejne nowelizacje planu generalnego dla Katowice Airport resort infrastruktury zatwierdzał w 2019 r. i w 2021 r.

Prace nad najnowszą wersją planu generalnego zespół GTL rozpoczął na początku 2023 r. Po zatwierdzeniu przez zarząd spółki i przyjęciu przez radę nadzorczą, dokument został skonsultowany z 12 okolicznymi gminami, zaopiniowany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz uzgodniony przez resorty obrony narodowej oraz funduszy i polityki regionalnej.

Zwieńczeniem procesu było zatwierdzenie przez Ministerstwo Infrastruktury aktualizacji planu generalnego katowickiego lotniska w zakresie zgodności z polityką transportową kraju, co - jak przekazał w piątek Adamczyk - nastąpiło 18 listopada br.

Lotnisko Katowice należy do największych lotnisk regionalnych w Polsce. W 2023 r. z jego sieci połączeń skorzystało 5,6 mln pasażerów; prognoza na ten rok zakłada wynik ponad 6,3 mln podróżnych. Port lotniczy im. Wojciecha Korfantego jest krajowym liderem w segmencie ruchu czarterowego i jednym z największych lotnisk cargo. (PAP)

mtb/ drag/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony