Nowy terminal na Lotnisku Chopina nagrodzony tytułem Budowy Roku
Modernizacja części Terminala A na Lotnisku Chopina została uznana za Budowę Roku w XXVI edycji konkursu organizowanego przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa.
Projekt zrealizowany przez konsorcjum HOCHTIEF Polska i HOCHTIEF Solutions AG został nagrodzony w kategorii obiekty komunalne i komunikacja. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się we wtorek w gmachu NOT w Warszawie.
Wyróżnienie jest urodzinowym prezentem dla obiektu, który został oddany do dyspozycji podróżnych niemal równo rok temu - 22 maja.
Prace przy przebudowie starej części terminala - znanej ze swojego charakterystycznego buraczkowego dachu - rozpoczęły się we wrześniu 2012 roku i zakończyły w kwietniu 2015 roku. W efekcie powstał najnowocześniejszy w Polsce terminal pasażerski o powierzchni 60 000 mkw. Znajduje się w nim 48 stanowisk check-in, a także biura i kasy linii lotniczych, stanowiska biur podróży, 9 linii kontroli bezpieczeństwa, dwa salony Executive Lounge, pomieszczenia modlitwy i medytacji dla różnych religii, ambulatorium oraz system obsługi bagażu.
W nowym terminalu jest także 15 nowych sklepów i 10 punktów gastronomicznych o zróżnicowanej ofercie. Odprowadzający mają do dyspozycji taras widokowy, który jest dostępny również dla osób niepełnosprawnych. Hala przylotów połączona została 60-metrowym tunelem podziemnym z lotniskową stacją kolejową. Na terminalu zamontowana została największa w Polsce dachowa elektrownia słoneczna o łącznej powierzchni 7 000 mkw.
Zakres robót obejmował też zintegrowanie Terminala A z terminalem T2, dzięki czemu obecnie obiekt tworzy całość w zakresie architektonicznym, technicznym i funkcjonalnym.
Związane z budową Terminala A prace poprzedziła kompleksowa rozbiórka znajdującego się w tym miejscu terminala T1, wybudowanego przez HOCHTIEF w latach 1990-1992. Było to pierwsze zlecenie realizowane przez HOCHTIEF w Polsce. Tym samym historia zatoczyła koło. Z kolei latem 2011 roku spółki HOCHTIEF dokończyły rozbudowę Lotniska Chopina w Warszawie, która obejmowała budowę pirsu centralnego i dokończenie budowy pirsu południowego.
Komentarze