Decyzja środowiskowa w mocy - Modlin w budowie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze oddaliło ostatecznie skargę ekologów na decyzję środowiskową dla portu lotniczego w Modlinie. Oznacza to, że nie ma żadnych przeszkód, aby prowadzić i dokończyć budowę nowego lotniska.
Decyzję określającą „środowiskowe uwarunkowania zgody na realizację modernizacji lotniska Modlin” wydał burmistrz miasta Nowy Dwór Mazowiecki na wniosek PP „Porty Lotnicze” – jednego z udziałowców spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Decyzja wydana została 12 marca 2009 r.
Odwołania od decyzji burmistrza dwukrotnie wnosiły dwie organizacje ekologiczne: Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków oraz Stowarzyszenie Ekologiczno-Kulturalne Gaja i dwukrotnie Samorządowe Kolegium Odwoławcze oddalało ich sprzeciw (6 lipca 2009 oraz 8 listopada 2010).
Rejon lotniska Modlin sąsiaduje z europejskimi obszarami chronionymi Natura 2000. Są to: Dolina Środkowej Wisły z licznymi rezerwatami przyrody, Puszcza Kampinoska (jednocześnie park narodowy i rezerwat biosfery), Forty Modlińskie, Dolina Wkry. Zdaniem ekologów, protestujących przeciwko budowie lotniska, trasy startów i lądowań przy złej pogodzie mogą przebiegać nad siedliskami ptaków. SKO orzekło jednak, że decyzja burmistrza Nowego Dworu nie narusza procedur określonych w prawie ochrony środowiska i gwarantuje zachowanie środowiska przyrodniczego w dobrym stanie.
Prezes spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Piotr Okienczyc podkreślił, że decyzja SKO da zielone światło do kontynuacji działań inwestycyjnych. "Aktualnie na lotnisku trwają prace budowlane. Ponadto rozstrzygnięte zostały największe przetargi na część lotniczą i budowę terminala" - dodał.
Międzynarodowy Port Lotniczy w Modlinie ma powstać do 2012 r. Przeznaczony będzie głównie do obsługi tanich linii lotniczych i lotów czarterowych. Rocznie obsługiwać ma około 1,8 mln pasażerów.
Inicjatorem przekształcenia lotniska w Modlinie w cywilny port lotniczy było PP „Porty Lotnicze” (zarządzające Lotniskiem Chopina w Warszawie). Ze środków PPL sfinansowane zostały m.in. opracowania studialne i większość dokumentacji biznesowej, projektowej i technicznej niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji.
Obecnie inwestycją zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z o.o., której udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego (38,572 proc. udziałów), Województwo Mazowieckie (34,024 proc.), Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze (25,743 proc.) oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki (1,661 proc.).
Komentarze