Przejdź do treści
Źródło artykułu

LOTAMS wykonał trzeci przegląd samolotu linii Air Europa

8 stycznia 2020 roku rozpoczął się przegląd typu C samolotu B737-800 NG linii Air Europa. Prace na samolocie o numerze rejestracyjnym EC-LPR były trzecim przeglądem, który LOTAMS wykonał dla hiszpańskiego przewoźnika.

Współpraca polskiego lidera obsługi technicznej z linią Air Europa rozpoczęła się w kwietniu 2019 roku od przeglądu samolotu Embraer 195. Drugi przegląd na tym samym modelu samolotu odbył się
w październiku.

Prace na EC-LPR obejmowały czynności związane z przeglądem typu C. Ten poziom obsługi polega na wykonanie szerokiego zakresu dokładnej inspekcji i kontroli poszczególnych elementów strukturalnych, systemów i komponentów. Przegląd typu C to jeden z przeglądów o największym zakresie, który na tym typie samolotu trwa nawet do 30 dni.

Wszystkie elementy struktury samolotu i wszystkie części lotnicze poddawane są systematycznym inspekcjom i ewentualnym naprawom. W ramach zleconej obsługi LOTAMS wykonał m.in. naprawę przedniej ściany w gondoli głównego podwozia. Wykonanie tej naprawy było spowodowane możliwością powstania w czasie eksploatacji samolotu uszkodzeń zmęczeniowych.

Dodatkowo, personel LOTAMS wykonał modyfikację układu nawigacyjnego ADS-B, poprawiającą bezpieczeństwo lotu w przestrzeni powietrznej o wysokim natężeniu ruchu. Sam system ADS-B (Automatic Dependent Surveillance - Broadcast) umożliwia śledzenie i prezentację ruchu powietrznego w czasie rzeczywistym. Uzyskany obraz jest podobny do tego widocznego na radarze, przy czym informacje o pozycji statku powietrznego, obliczone m.in. na podstawie sygnału GPS, kierunku, wysokości i numeru lotu, są emitowane przez urządzenia zamontowane na statkach powietrznych.


Kolejną operacją, która została wykonana kilka dni przed planowanym zakończeniem przeglądu, było ważenie samolotu. Warto wiedzieć, że proces ważenia niezbędny do bezpiecznego użytkowania statku powietrznego możliwy jest do wykonania tylko w ściśle kontrolowanych warunkach. Przede wszystkim musi odbyć się w hangarze o stabilnej temperaturze, ze szczelnie zamkniętymi drzwiami oraz wyłączonym nadmuchem, klimatyzacją i nagrzewnicami. Sam samolot jest do ważenia specjalnie przygotowywany, czyszczony i suszony, a jego stan i wyposażenie sprawdzane są pod kątem zgodności ze specjalną listą właściwą dla danego typu samolotu i operatora.

Przegląd EC-LPR trwał 32 dni i oszacowany był na prawie 8 000 roboczogodzin. Łącznie, na trzech samolotach hiszpańskiej linii lotniczej Air Europa, LOTAMS przepracował do tej pory około 30 000 roboczogodzin.

Flota Air Europa jest jedną z najmłodszych, prężnie rozwijających się flot na kontynencie. Przewoźnik posiada takie modele samolotów jak Boeing 787 Dreamliner, Boeing 737-800 czy Embraer 195. Według zatwierdzeń certyfikatu PART145 spółka LOTAMS może obsługiwać liniowo i bazowo wszystkie ww. samoloty tego przewoźnika. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony