Leonardo: M-345 oraz nowy śmigłowciec rozpoznawczo-eskortowy dla włoskiego lotnictwa
Firma Leonardo podpisała z Narodowym Inspektoratem Uzbrojenia Włoch, działającym przy Ministerstwie Obrony Narodowej Włoch, dwie umowy na wstępną partię pięciu samolotów szkoleniowych Aermacchi M-345 oraz na pierwszą fazę opracowania i realizacji programu budowy nowego śmigłowca rozpoznawczo-eskortowego (NEES) dla włoskiej Armii. Łączna wartość umów przekracza 500 milionów euro.
Mauro Moretti, CEO i Dyrektor Generalny Leonardo, powiedział: „Podpisanie tych umów jest rezultatem konstruktywnych dyskusji prowadzonych miedzy rządem włoskim i przemysłem, które pomogły w określeniu wymagań oraz najlepszych technologicznie odpowiedzi na nie. Dzięki temu porozumieniu, będziemy mogli dostarczać zaawansowane rozwiązania naszemu krajowemu klientowi poprzez optymalizację dostępnych zasobów finansowych oraz opracowanie nowych technologii, rozwój nowych umiejętności i procesów przemysłowych w naszym kraju.”
Włoskie Siły Powietrzne potrzebują około 45 samolotów M-345 (którym Włoskie Siły Zbrojne nadały oznaczenie T-345), aby stopniowo zastąpić 137 maszyn MB-339 będących w służbie od 1982 r. Nowe samoloty będę funkcjonować wraz z flotą 18 dwusilnikowych maszyn Aermacchi M-346 już zamówionych i obecnie używanych przez Włoskie Siły Powietrzne w zaawansowanej fazie szkolenia pilotów. Wspólnie te dwa typy samolotów będą tworzyć najbardziej zaawansowany system szkolenia pilotów wojskowych na świecie. Dzięki znakomitym osiągom oraz zaawansowanym systemom szkolenia naziemnego, maszyny M-345 zapewnią Włoskim Siłom Powietrznym znaczną poprawę skuteczności szkolenia, wydajności oraz zmniejszą koszty operacyjne. Pierwsza dostawa jest spodziewana do 2019 r.
Śmigłowiec AW129 (fot. Leonardo)
Wieloletnia umowa na nowy śmigłowiec rozpoznawczo-eskortowy (NEES) dla włoskiej Armii przewiduje badania, opracowanie, uprzemysłowienie, produkcję oraz próby prototypu oraz budowę trzech egzemplarzy przedprodukcyjnych. Poprzez ten nowy program, zakładający łączne zapotrzebowanie na 48 maszyn, Armia Włoch będzie mogła zastąpić obecną flotę maszyn AW129, które mają zostać wycofane do 2025 r. po ponad 35 latach służby. Program NEES będzie korzystał zarówno z wielu lat doświadczeń operacyjnych, jakie Armia Włoch zyskała eksploatując śmigłowce AW129, jak i z knowhow Leonardo w tym specyficznym sektorze produkcji śmigłowców. Pozwoli to na wprowadzenie do służby jeszcze bardziej zaawansowanego technologicznie produktu, o jeszcze lepszych osiągach i niższych kosztach eksploatacyjnych, tak aby móc sprostać potrzebom pojawiającym się w obrębie ewoluujących scenariuszy w czasie kolejnych 30 lat.
Komentarze