Sposób publikacji procedur oczekiwania w CTR EPWA
Pierwsze w tym roku zgłoszenie do Zespołu Latajmy Bezpiecznie dotyczyło sposobu publikacji procedur oczekiwania w CTR EPWA. Poniżej prezentujemy cały przebieg procesu od zgłoszenia do rozwiązania kwestii.
***
01/2012 Sposób publikacji procedur oczekiwania w CTR EPWA
Opis zgłoszenia
Chciałem zwrócić Państwa uwagę na obecny sposób prezentacji holdingów w CTR EPWA opublikowany w AIP Polska. Wydaje mi się, że coś jest z nimi nie tak. Na mapie AD2 EPWA 7-2-1 z datą zmiany 15 grudnia 2011 holding dla punktu WHISKEY przechodzi na wschodnią stronę lotniska przecinając ścieżkę podejścia na kierunek 33. Natomiast holdingi nad punktami ECHO i OSCAR zazębiają się.
Dalej na mapie AD2 EPWA 7-2-2 holdingi te przedstawione są już jako mniejsze i problem jest też mniejszy, przy czym holding dla punktu WHISKEY dochodzi bardzo blisko pasa 33.
W opisie procedur oczekiwania nad punktem WHISKEY nie ma słowa na temat tego w jakiej odległości od pasa 33 pilot ma się trzymać podczas holdingu.
Niebezpieczeństwo może się pojawić gdy któryś z lotników próbując dostosować się do kształtu holdingu opublikowanego na mapie 7-2-1 lub 7-2-2 znajdzie się niebezpiecznie blisko samolotu komunikacyjnego lądującego na Okęciu na kierunku 33.
Od Zespołu
Aby móc uzmysłowić sobie na czym polega problem przedstawiony w Zgłoszeniu, polecamy zapoznanie się z mapami z AIP Polska pokazującymi zmianę sposobu publikacji procedur oczekiwania w lotach VFR w dla Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina. Odnośniki do owych map zamieszamy poniżej.
Mapa AD2 EPWA 7-2-1
Mapa AD2 EPWA 7-2-2
Komentarz od Czytelnika
Witam, po lekturze w.w. zgłoszenia stwierdziłem, że byłem świadkiem manewru oczekiwania nad punktem WHISKEY w CTR EPWA wykonanego przez pilota, który prawdopodobnie opierał się na rzeczonej mapie i "dosłownie" zinterpretował wielkość holdingu, jaki powinien wykonać. Jako kontroler ruchu lotniczego całą sytuację obserwowałem na radarze. Samolot w locie VFR oczekujący nad WHISKEY wleciał w sektor podejścia ILS 33 pod lądujący samolot rejsowy. Oba samoloty były na tej samej wysokości. Dzięki przytomności umysłu kontrolera TWR niebezpieczeństwo zostało zażegnane. Moim zdaniem, niefortunne oznaczenie tego holdingu mogło być przyczyną tej sytuacji.
Od Zespołu
Sprawę przekazaliśmy do PAŻP wskazując na pilną potrzebę rozwiązania tego problemu.
Aby ostrzec pilotów przed zaszytym w procedurze oczekiwania nad WHISKEY błędem systemowym, stosowną publikację przekazaliśmy do redakcji Przeglądu Lotniczego. Publikacja ta ukazała się w numerze 3/2012.
Od Zespołu
03.05 br. zmianą do AIP Polska wskazane w Zgłoszeniu procedury oczekiwania zostały zmienione w taki sposób, że zidentyfikowany przez Zgłaszającego problem został w praktyce rozwiązany. Dziękujemy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej za szybką (biorąc pod uwagę cykl wydawniczy AIP) reakcję.
Zmieniona mapa AD2 EPWA 7-2-2 (zmiana AIP 03.05.2012)
Komentarze