Lasek: spółka CPK złożyła wniosek o decyzję środowiskową ws. odcinka KDP Sieradz-Kalisz-Pleszew
Spółka CPK złożyła w piątek wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem – poinformował w piątek na konferencji wiceminister infrastruktury Maciej Lasek. Dodał, że chodzi o 74-kilometrowy fragment linii.
„Dzisiaj do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu spółka Centralny Port Komunikacyjny złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla 74-kilometrowego odcinka linii Kolei Dużych Prędkości między Sieradzem, Kaliszem i Pleszewem” – poinformował wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Przypomniał, że dwa miesiące temu został złożony wniosek o decyzję środowiskową dla odcinka z Pleszewa do Poznania; oba te fragmenty linii mają być oddane do użytku w 2035 r. „Planujemy rozpoczęcie robót budowlanych w I kwartale w 2028 roku (…) dla odcinka Sieradz-Poznań. Osobno jeszcze w tym roku planujemy złożenie wniosku o decyzję środowiskową dla przebiegu Kolei Dużych Prędkości w rejonie miasta Kalisz” – powiedział.
Przekazał, że planowana data złożenia tego wniosku to IV kwartał 2025 r., a rozpoczęcia robót budowlanych - I kwartał 2028 r.
Jego zdaniem Kalisz jest miastem, które najwięcej zyska, jeśli chodzi o położenie na trasie KDP. „Nasze analizy wskazują, że liczba pasażerów w Kaliszu wzrośnie do 2050 roku o 420 proc., liczba pasażerów w Sieradzu o 154 proc., a np. w Grudziądzu o 219 proc.” – przekazał pełnomocnik rządu ds. CPK.
Jak przypomniał prezes CPK Filip Czernicki, urealniony harmonogram ws. CPK zakłada oddanie do końca 2032 r. odcinek KDP między Łodzią i Warszawą. Następnie do 2035 r. zostaną oddane również fragmenty trasy KDP z Łodzi do Poznania i Wrocławia. Jak stwierdził, jest to harmonogram ambitny, ale możliwy do wykonania.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł. (PAP)
bpk/ pad/



Komentarze