Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kraków Airport dysponuje już pierwszym fragmentem nowej płyty postojowej dla sześciu samolotów

Do użytkowania został oddany pierwszy fragment nowo wykonanej płyty postojowej dla samolotów na Kraków Airport. Znajduje się na nim sześć stanowisk postojowych. Docelowo po zakończeniu całej inwestycji nowa płyta pomieści 15 średnich maszyn kodu C.

Jak wyjaśniła w piątek rzeczniczka prasowa Kraków Airport Natalia Vince, dzięki oddanej części nawierzchni lotnisko w Balicach zyskało sześć nowych stanowisk postojowych, ale zmiana organizacji ruchu związana z pracami w kolejnym etapie rozbudowy płyty wymusiła czasowe zamknięcie trzech wcześniej istniejących stanowisk.

"Zatem w wyniku uruchomienia nowej części Kraków Airport w sezonie letnim 2023 będzie dysponował trzema dodatkowymi stanowiskami postojowymi kodu C" - wyjaśniła przedstawicielka lotniska. Pomieszczą one najpopularniejsze średnie samoloty typu boeing B737 lub airbus A320.

Prace związane z budową nowej płyty postojowej dla samolotów rozpoczęły się we wrześniu 2021 roku. Inwestycję realizuje firma Max Boegl Polska kosztem blisko 134 mln zł brutto. Według rzeczniczki Portu Lotniczego Kraków-Balice dotychczas ukończono ok. 90 proc. nawierzchni betonowej.

"Zakończenie robót i oddanie do operacyjnego użytkowania całości nawierzchni przewidywane jest w pierwszym kwartale 2024 roku. W wyniku realizacji całości rozbudowy płaszczyzny Kraków Airport zwiększy o 15 liczbę dostępnych stanowisk postojowych dla samolotów kodu C" - zapowiedziała Natalia Vince.

Zadanie obejmuje budowę nowego fragmentu płaszczyzny postojowej po stronie zachodniej istniejącej płyty postojowej samolotów wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej: kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci p. poż., oświetlenia masztowego, oświetlenia nawigacyjnego, sieci teletechnicznych oraz oznakowania pionowego i poziomego. Chodzi też o przebudowę fragmentów istniejących nawierzchni lotniskowych w związku ze zmianą układu dróg kołowania i stanowisk postojowych na płycie.

Według władz lotniska inwestycja wpisuje się w przyjęty w 2018 roku tzw. plan generalny krakowskiego portu lotniczego, określający najważniejsze zadania na kolejne lata. Program ten zakłada osiągnięcie przepustowości na poziomie 12 mln pasażerów rocznie.

Wśród najważniejszych przedsięwzięć zapisanych w planie generalnym są m.in.: budowa nowej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowa nowego terminala cargo, rozbudowa terminala pasażerskiego, rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego. Wszystkie te inwestycje mają kosztować około 1,5 mld zł i zostać zrealizowane w ciągu najbliższej dekady.

Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków-Balice jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W 2022 r. port obsłużył blisko 7,4 mln pasażerów. Był to drugi wynik w historii lotniska. Rekord na poziomie 8,4 mln podróżnych ustanowiono w ostatnim przed pandemią 2019 r.

W obowiązującym letnim rozkładzie lotów przewoźnicy operujący z krakowskiego lotniska oferują 144 połączenia, w tym dziewięć nowych, do 106 miast w 33 krajach.(PAP)

autor: Rafał Grzyb

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony