Przejdź do treści
Źródło artykułu

Katowice wybrały wykonawcę dokończenia remontu drogi startowej lotniska Muchowiec

Katowicki samorząd wybrał wykonawcę dokończenia remontu drogi startowej położonego w granicach miasta lotniska Muchowiec. W przetargu na zaprojektowanie i wykonanie prac, przy budżecie 7,03 mln zł, wybrano ofertę za 8,48 mln zł.

Samorząd Katowic deklaruje, że chce inwestować w położone nieopodal centrum miasta lotnisko, dotąd mające charakter głównie aeroklubowy, rozwijając jego funkcją szkoleniowo-sportową, ale też biznesową.

Wobec dotychczasowych prac remontowych, koniecznych m.in. ze względu na szkody górnicze, lotnisko obecnie korzysta ze skróconej utwardzonej drogi startowej 650 metrów na 30 metrów. Zachodnia część drogi startowej była ostatnio niedostępna, ponieważ trwał tam remont.

Katowicki samorząd zamawia "zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych związanych z dokończeniem budowy pasa startowego PS-1 w ramach zadania inwestycyjnego pn.: Modernizacja infrastruktury na terenie lotniska Muchowiec".

Jak wynika z informacji na platformie zamówień publicznych miejskiej spółki Katowickie Inwestycje, w prowadzonym od połowy września przetargu, przy budżecie zamówienia podstawowego 7,03 mln zł brutto, wpłynęły trzy oferty, z których jedną, najdroższą, odrzucono. Wybrana została najtańsza oferta katowickiego Drogopolu za 8,48 mln zł brutto (za zamówienie podstawowe).

Przebudowa pasa startowego ma polegać na budowie pasa o szerokości 30 metrów w osi istniejącej drogi startowej o długości 1070 metrów; wcześniejszy miał 75 metrów szerokości. Zgodnie z zamiennym projektem budowlanym, ma powstać infrastruktura z nawierzchnią utwardzoną: droga startowa o powierzchni 35 tys. m kw., droga kołowania (3,9 tys. m kw.) oraz płyta postojowa (11,9 tys. m kw.) przed budynkami hangarów.

Zamówienie przewiduje wykonanie prac w zamówieniu podstawowym i dwóch opcjach. Zamówienie podstawowe obejmuje aktualizację mapy zasadniczej do celów projektowych, opracowanie projektów technicznych/wykonawczych ze specyfikacją wykonania robót i odbioru oraz wykonanie robót budowlanych w tym: rozbiórek, robót ziemnych oraz robót konstrukcyjnych pasa PS-1 w zakresie robót ziemnych i materaca wzmacniającego.

Opcja I zakłada wykonanie podbudowy z kruszywa oraz podbudowy z betonu asfaltowego, a opcja II – wykonanie warstwy wiążącej z oznakowaniem. Termin wykonania zamówienia ustalono na 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy, w tym termin zakończenia robót zakresu podstawowego – na 5 miesięcy.

W lutym ub. roku katowiccy radni zgodzili się na wydzierżawienie przez Aeroklub Śląski zasadniczego terenu lotniska Muchowiec, wcześniej nabytego przez miasto od aeroklubu.

Katowice i Aeroklub Śląski porozumiały się ws. nabycia przez miasto użytkowania wieczystego ponad 700 tys. m kw. terenu powyżej ul. Trzech Stawów do zabudowy wzdłuż ul. Lotnisko, a także sprzedaży aeroklubowi działek wzdłuż ul. Lotnisko, na których znajdują się zabudowania aeroklubu; ponadto w trybie ordynacji podatkowej miasto przejęło działkę przy skrzyżowaniu ul. Trzech Stawów i Francuskiej.

Jak argumentowano, kluczowe dla dalszego funkcjonowania lotniska w kontekście biznesowym oraz szkoleniowo-sportowym jest dokończenie remontu drogi startowej. Aeroklub rozpoczął prace kilka lat temu, finansując je ze sprzedaży części działek lotniska, jednak nie był w stanie doprowadzić ich do końca. Zaangażowanie samorządu nie było natomiast możliwe bez zmian własności gruntów ze względu na formę prawną działalności aeroklubu.

Dotąd wykonane prace na drodze startowej kosztowały ok. 4 mln zł. Prócz ich dokończenia, potrzebne jest wykonanie drogi kołowania i płyty postojowej. Przedwojenny budynek obsługi lotniska jest w dobrym stanie, został wyremontowany przez aeroklub. Dotąd miasto nie sygnalizowało, czy zamierza inwestować w inną infrastrukturę lotniskową, np. system naprowadzania. Dotąd wykonano nowe ogrodzenie terenu lotniska.

Katowicki samorząd deklaruje, że zamierza inwestować w lotnisko na Muchowcu "w miarę możliwości", jednocześnie chcąc zbliżyć się do poziomu, jaki w regionie osiągnęło podobne lotnisko w Gliwicach. Umożliwia to fakt, że miasto obecnie jest stuprocentowym właścicielem ok. 75 ha płyty lotniska z pasem startowym i drogami dojazdowymi. Pozostałe nieruchomości są własnością Aeroklubu Śląskiego, który w oparciu o nie utrzymuje się.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony