Przejdź do treści
Just Fly Magazine 8/2010
Źródło artykułu

Świąteczny numer Just Fly Magazine

Zapraszamy do lektury nowego, świątecznego numeru miesięcznika Just Fly Magazine. W magazynie znajdziecie:

SĄ DOTACJE DLA PILOTÓW
O wielkim szczęściu mogą mówić przyszli piloci zawodowi, którzy mają licencję turystyczną i chcą kontynuować drogę do kapitańskiego fotela. Zakład Usług Agrolotniczych, prowadzący także szkolenia lotnicze, otrzymał bowiem solidną pulę pieniędzy ze środków Unii Europejskiej na kształcenie pilotów zawodowych. Warunki nie są aż tak straszne, jakby się mogło wydawać na pierwszy rzut oka, a szczęściarze zostaną pilotami z licencją CPL praktycznie nie wydając złotówki.

TECNAM P2008 - PIĘKNY GÓRNOPŁAT

It`s beautiful! Es bonito! Entzückend! Na tegorocznych targach we Friedrichshafen zachwyty nad tym samolotem było słychać we wszystkich językach. Tecnam P2008 faktycznie robi ogromne wrażenie. Choć to klasyczny górnopłat z zastrzałami, linia kadłuba w połączeniu z subtelnymi krzywiznami przeszklenia dają kapitalny efekt opływowości, którego pozazdrościć może tej maszynie niejeden dolnopłat

LEKKO POD WIRNIKIEM

Samoloty ultralekkie cieszą się dużym zainteresowaniem w świecie General Aviation. Prywatni klienci bardzo cenią sobie wygodę posiadania własnego samolotu, który charakteryzuje krótki rozbieg, niskie zużycie paliwa i oczywiście cena, znaczni niższa w porównaniu z „większymi” samolotami. A co powiecie na ultralekki śmigłowiec, który posiada wszystkie te cechy i w dodatku pozwala na pionowy start i lądowanie?

W SIECI ODRZUTOWCÓW
Choć wydawało się, że po mijającym kryzysie rynek drogich, luksusowych przewozów na pokładach komfortowych i szybkich odrzutowców będzie podnosił się długo i z kłopotami, sfera biznesu nie czekała na zielone światło od światowych rynków i znów zaczęła napędzać koniunkturę oraz ruch w powietrzu. Co najistotniejsze, w Polsce wygląda to na prawdę dobrze.

SKOCZ W GÓRY - WIELKI PORADNIK JFM, CZĘŚĆ PIERWSZA
Nadeszła zima, a wraz z nią sezon na narciarskie wypady. Wbrew pozorom, gdy na zewnątrz biało, w góry można latać i małym samolotem, co udowadniamy, promując z pełnym przekonaniem lotniczą turystykę zimową. Zaczynamy od Polski i Słowacji.

SKRZYDŁA BLIŻEJ ALP
Latanie dyspozycyjne ma tę ważną zaletę, że bardzo mało w nim rutyny. Każdy dzień jest inny, ciągle nowe trasy i lotniska - od największych europejskich hubów, aż po wymarłe po sezonie, aczkolwiek świetne lotnisko w Lubinie. Na pewno łatwiej się żyje mając z góry ustalony grafik, jednak ta nutka niepewności powoduje, że człowiek ciągle musi być gotowy na kolejną „misję”, co skutecznie utrudnia życie osobiste, za to trzyma w dyscyplinie. Ot, coś za coś... Zachęcamy do rewelacyjnego, fachowego opisu podróży Marcina Gauksztola.

LOTNISKA DLA TWARDZIELI

Są takie miejsca na ziemi, gdzie największym twardzielom „mięknie rura”. Mają w sobie coś, co kusi i przyciąga, ale też coś, co gasi odwagę i stymuluje gigantyczny zastrzyk adrenaliny. Dwa lotniska, jeśli w ogóle można je tak nazwać, leżą w górach. Pierwsze „zaprasza” w najwyższe partie nepalskich Himalajów, drugie przyciąga śnieżnym klimatem alpejskiego mrozu. I w obydwu przypadkach pewne jest, że to miejsca, gdzie żółtodzioby skończą swój żywot.

UKRAINA NIE DLA GA?

Euro 2012 miało zbliżyć Polskę i Ukrainę, także pod względem komunikacji, ale dziś już wiemy: wygodnych autostrad nie będzie, pociągi z Warszawy do Kijowa będą wlekły się godzinami, a na drogie bilety lotnicze trzeba będzie zapewne polować pół roku wcześniej. Jest jeszcze lotnictwo prywatne, może chociaż wyprawa prywatnym samolotem na któryś ze stadionów u naszych południowo- wschodnich sąsiadów? Wszystko wskazuje na to, że nie! Planując prywatny lot VFR do Kijowa i Lwowa na kilkanaście miesięcy przed początkiem imprezy nie spodziewałem się bułki z masłem, wiedziałem, że będzie drogo i trudno. Nie było. Po prostu polecieć się nie dało!

MAŁY NA DUŻYM, CZYLI LOTNISKA DLA KAŻDEGO

Piloci, którzy latają dla Just Fly Magazine po kraju, Europie i świecie, nie potrzebują wyjątkowych okoliczności przyrody, żeby zrobić coś, co dla wielu wydaje się niewykonalne. Jedną z naszych perełek jest Krystian Bąk, który pofolgował sobie bez większych problemów nad Okęciem i to nie w trakcie remontów i zamknięcia portu dla ruchu pasażerskiego, lecz w czasie jego normalnego funkcjonowania. Nie wierzycie? Przekonajcie się sami. Krystian udowadnia także, że słabadostępność lotnisk wojskowych dla General Aviation przechodzi powoli do lotniczej historii.

POGODA GROŹNA JUŻ NA ZIEMI

Wlecieć w warunki bez widoczności ziemi najlepiej... przed monitorem komputera w trakcie przygotowania do lotu. Po pierwsze dlatego, że to najbezpieczniejsze miejsce na latanie po chmurach (wszak widać je na zdjęciach satelitarnych), po drugie z powodu zachowania największego marginesu bezpieczeństwa - większego w powietrzu nie będzie. O rozpoznawaniu i unikaniu warunków IMC rozmawiamy z instruktorem samolotowym Mariuszem Makarą. To informacje szalenie przydatne dla tych, którzy skuszą się na opisywane w tym numerze zimowe latanie w górach.

POGODA W SKRÓCIE, CZĘŚĆ TRZECIA

To już trzecia z czterech części „wędrówki na skróty” po pogodowych komunikatach zamkniętych w jedno lub kilkuliterowe znaczniki, które czyhają na każdego pilota pośród dziesiątek meteorologicznych depesz, map i prognoz. Ich dobra znajomość to gwarancja bezpieczeństwa, o czym zresztą w tym numerze piszemy szerzej.

ABY JĘZYK GIĘTKI...

Dobre zasady i nawyki komunikacji w przestrzeni powietrznej to gwarancja nie tylko sprawnego przemierzania trasy, ale przede wszystkim wewnętrzny spokój o to, że rozumiemy i jesteśmy zrozumiani. W drugiej części komunikacyjnego poradnika Michał J. Zazula szuka odpowiedzi na pytania co, jak i kiedy mówić.

Z SZYKIEM MU DO TWARZY

Młody, aktywny i zakochany w lataniu. Jest w zasadzie jedno miejsce, w którym można go spotkać na pewno - lotnisko. Swoją przygodę z lataniem w szyku zainspirował dzięki grupie 3at3 Flying Formation Team, którą opisywaliśmy w lipcowym numerze. Kuba Kalinowski, bo o nim mowa, zdradza, że warto latać „w kontakcie”, a na dokładkę serwuje rewelacyjne zdjęcia swojego autorstwa.

POD SŁOŃCE NIE WOLNO? - FOTOPORADNIK

Pamiętaj synu, nie rób nigdy zdjęć pod słońce! Tak, lub podobnie sformułowaną zasadę słyszałem nie jeden raz. I zapewne jest w niej sporo racji. Ale czy naprawdę od tej zasady nie można robić wyjątków?

W ZDROWYM CIELE ZDROWE CIELĘ
Jesień jest dla mnie tradycyjnie nieco nerwowym okresem. Nie denerwuję się jednak mżawką, opadającymi liśćmi czy niskimi stratusami (no dobra, nimi akurat czasami trochę się denerwuję). Jesień jest dla mnie czasem, w którym przedłużam posiadane badania lotniczo-lekarskie. Jestem posiadaczem 1-wszej klasy w wieku przed 40-stką, więc badania są ważne przez okres jednego roku.

W Just Fly Magazine jak zwykle największa dawka felietonów:

Krzysztof Niewiadomski i gastryczne podejście do latania ze zdrowym żołądkiem.
Cichociemny i trudne komplikacje wokół egzaminów z angielskiego i ATPL.
Maciej Smólski o swoich pierwszych liniowych przeżyciach z monsunem na azjatyckim niebie za sterami ATR-a.
Michał J. Zazula w opowieści o zapasach na zimę - zapasach „wysokości, prędkości i zdrowego rozsądku”.

A do tego briefing, czyli najważniejsze lotnicze zmiany w polskiej przestrzeni, aktualności z kraju i ze świata oraz dział Lifestyle - czyli pilot na zakupach - niekoniecznie lotniczych.

Redakcja Just Fly Magazine

 

 

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony