Przejdź do treści
Just Fly Magazine nr 11
Źródło artykułu

Najnowszy numer Just Fly Magazine już w sprzedaży

„Lot” numer jedenaście miesięcznika Just Fly Magazine wystartował do prenumeratorów i salonów prasowych.

W marcowym planie lotu między innymi:

DWUPŁATOWIEC PEŁEN DUMY
Zostać latającym symbolem nie jest łatwo. Konkurencji, która dzielnie znosi natręctwo płynącego czasu wcale nie jest tak mało, szczególnie w klasie znanych i lubianych dwupłatowców. Ale Boeing Stearman, samolot doskonały zarówno do przyjemnych przelotów cross-country oraz subtelnej akrobacji, to rarytas jedyny w swoim rodzaju. Czy może być bowiem coś przyjemniejszego niż gwiazdowy silnik i otwarta kabina?

ZAVIRUSOWANY
Wirus, z łacińskiego virus, to „trucizna” lub „jad”), a według definicji André Lwoff’a: „zakaźny nukleoproteid, który reprodukuje materiał genetyczny”. Takim też stał się wytwór słoweńskiego producenta samolotów ultralekkich Pipistrela, VIRUS 912 SW 100. Jest takie miejsce w Polsce - Suliszew koło Skierniewic - gdzie natężenie występowania tego „wirusa” jest chyba największe w Europie. Dwóch mieszkających tam pilotów posiada dwa Virusy. To pasjonaci i ambasadorowie tego typu samolotów w Polsce - Tomek Ojrowski i Zbyszek Kosiorek.

JASNA STRONA NOCY
Zachód słońca potrafi pokrzyżować liczne plany początkujących lotników, zwłaszcza zimą, gdy następuje bardzo wcześnie. Jest więc rzeczą absolutnie naturalną, że jednym z pierwszych uprawnień, które zdobywają, to wpis „VFR noc”. W tym i kolejnym numerze JFM przyjrzymy się, jak wygląda zdobywanie takiego uprawnienia w Polsce.

NIE PRZECIĄGAJ STRUNY
Przeciągałem Na Cessnie 150, Cessnie 172, Cessnie 400, Extrze 300, EcoFlyerze, Piperze Arrow, Czajce, Vampirze, Zodiacu, Skyleaderze i wielu innych samolotach. Przez cały czas poznawania późnych zachowań różnych maszyn w momencie zerwania się strug z górnych powierzchni nośnych myślałem o legendach przyłatanych do Zlinów - ten to dopiero się "zwija". Czy na prawdę?

SPINNING AROUND
Mały test: zapytajcie kogokolwiek, czym jest korkociąg. Większość odpowie, że jest bardzo przydatnym urządzeniem, skracającym męki przy otwieraniu wina. Tylko piloci zaczną się wtedy podejrzanie uśmiechać i będzie to uśmiech z gatunku: „Stary, co Ty wiesz o korkociągach…”

SŁOWACJA - LAST MINUTE
Latanie turystyczne może być łatwe i przyjemne, także zimą. Korzystając z otwartych granic z państwami grupy Schengen, Ośrodek Szkolenia Lotniczego FLY Polska z Mielca i Rzeszowa oraz Just Fly Magazine zapraszają wszystkich pilotów na wspólną wyprawę turystyczną na Słowację.

DOTNKIJ I LEĆ
Touch & go, nazywany również konwojerem, to manewr polegający na „zamianie” dobiegu po przyziemieniu w rozbieg i natychmiastowy start. Jest ratunkiem dla pilota, gdyby nagle musiał przerwać lądowanie będąc już na ziemi. Pozwala również zaoszczędzić czas i paliwo podczas ćwiczenia kręgów i lądowań. Niestety jest połączeniem dwóch najbardziej niebezpiecznych faz lotu i nawet drobny błąd może mieć poważne konsekwencje.

SPOKOJNIE, TO TYLKO
Jest 29 kwietnia 2007 roku. O godzinie 9:15 z lotniska Manchaster Ringway International Airport startuje Boeing 757 linii Thompson. Tuż po osiągnięciu prędkości rotacji, gdy koła głównego podwozia zaczynają odrywać się od ziemi, do prawego silnika wpada ptak, powodując ustanie ciągu napędu. Co robi pilot?

DROGOWSKAZY NA LOTNISKU - KTÓRĘDY DO CELU
Niezależnie od tego, jak poszedł Wam lotniskowy quiz, który zamieściliśmy w poprzednim numerze Just Fly Magazine, dziś publikujemy dobrą ściągawkę ze znaków i oznaczeń, jakie możecie spotkać na lotniskach całego świata. Ich sprawne odczytywanie i interpretowanie ułatwia życie, szczególnie w zatłoczonych portach.

ZAMIESZKAĆ NA LOTNISKU
Lotnictwo od samego początku dążyło do osiągania ideałów. Pragnienie samego latania nadal idzie w parze z marzeniem o wpleceniu go w nasze codzienne życie. Bo czy jest coś złego w tym, że jeśli nie możemy przyciągnąć samolotów do naszych domów, to przyciągamy domy na lotniska?

SAMOLOT UDOMOWIONY
Za oknem nadal sroga zima, samoloty zamknięte w hangarach, trawiaste pasy zamarznięte i śniegiem zawiane. Niestety nie na każdym lotnisku dostępne są opisane w poprzednim numerze JFM urządzenia treningowe klasy FNTP. Czy jest jakaś inna alternatywa, umożliwiająca rozwijanie i pogłębianie wiedzy lotniczej?

PILOTAŻ BIURKOWY
Zanim mogłem rozpocząć szkolenie praktyczne do licencji turystycznej, sporo czasu poświęcałem „lotnictwu wirtualnemu”. Zdecydowanie szybciej niż w prawdziwym świecie, zostałem w pełni wykwalifikowanym pilotem i mogłem zasiąść za sterami wymarzonego odrzutowca. O moim nietypowym hobby wiedzieli znajomi ze szkoły. Pewnego razu, zapytali czy po godzinach spędzonych w wirtualnym samolocie, w wyjątkowej sytuacji dałbym sobie radę z prawdziwą maszyną...

VAT POD NAPIĘCIEM
Co z tym podatkiem VAT na szkolenia lotnicze - pytają obgryzając ze zdenerwowania paznokcie przyszli piloci. Zmiany w podejściu fiskusa do szkoleń zawodowych mają pośredni wpływ także na ceny szkoleń do najpopularniejszej licencji turystycznej PPL. Jak wielki? I czy faktycznie trzeba będzie płacić 23 proc. więcej?

PROM - AERODYNAMIKA Z KOSMOSU
O startach i lądowaniach statków powietrznych pisać można długo i namiętnie - to temat rzeka, związany z bezpieczeństwem lotów, dlatego będziemy do niego wracać jeszcze nie raz. Dziś jednak zapraszamy na odjazdową karuzelę, czyli krótki przewodnik o lataniu jednego z najbardziej niezwykłych, skrzydlatych pojazdów - promu kosmicznego. Trzeba mieć nerwy ze stali, że znieść fruwanie czymś takim.

MISJA - TANKOWANIE
Jest wczesny styczniowy poranek na dużym lotnisku. Na stanowisku postojowym nr 95 niewielki ruch, z prawej strony do MD11F, trzysilnikowego szerokokadłubowca cargo, podjeżdża autocysterna. Standardowo ilość paliwa do zatankowania na trasę do Szanghaju to około 90 000 litrów. Czas tankowania - półtorej godziny.


W Just Fly Magazine jak zwykle największa dawka felietonów:
Krzysztof Niewiadomski i promocja dobrej, lotniczej literatury.
Cichociemny odpowiada na uwagi Czytelnika w sprawie Smoleńska.
Maciej Smólski i indyjskie lądowania z wężami i hienami na pasie...
Michał J. Zazula wyśmiewa kolejne absurdalne, biurokratyczne pomysły Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

A do tego briefing, czyli najważniejsze lotnicze zmiany w polskiej przestrzeni, aktualności z kraju i ze świata oraz dział Lifestyle - czyli pilot na zakupach - niekoniecznie lotniczych.

Obejrzyj prezentację multimedialną najnowszego numeru:



Pozdrawiamy
Redakcja JustFly24.pl
justfly24.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony