Jak wygląda rynek szkoleń lotniczych w tym roku i czy warto zostać pilotem komunikacyjnym– rozmowa video Joanny Wieczorek z LOT

Piloci Lot Flight Academy, fot. youtube

Pandemia wywołała spore turbulencje w sektorze lotniczym. Pomimo obiektywnie niesprzyjających okoliczności, rynek szkoleń lotniczych, dalej sobie radzi. Marzenia o lataniu  powodują, że do ośrodków szkoleniowych zgłaszają się prawdziwi pasjonaci lotnictwa. Jak dowiemy się z poniższego video wywiadu, LOT Flight Academy obserwuje spore zainteresowanie szkoleniem, nie tylko u młodzieży, ale także u osób dorosłych, pracujących w różnych zawodach, którzy chcą spróbować czegoś nowego i przekonać się czy latanie mogłoby być tym nowym sposobem na życie.   Nie wszyscy od razu deklarują ścieżkę od Zera do ATPL, ale takie możliwości edukacyjne gwarantuje na przykład ośrodek LOT Flight Academy.

Szkolenie 0-ATPL LOT w Flight Academy zostało przygotowane tak, aby po jego ukończeniu uczestnik posiadał wszystkie niezbędne uprawnienia do aplikowania i starania się o pracę w liniach lotniczych.

Pierwszym krokiem do bycia pilotem jest uzyskanie licencji pilota turystycznego - PPL(A). Szkolenie to składa się z dwóch części - teoretycznej i praktycznej.

Aktualnie w dobie pandemii szkolenie teoretyczne to 118 godzin wykładów prowadzonych przez instruktorów w formie wideokonferencji poprzez aplikację Teams. Zajęcia odbywają się w weekendy przez 7/8 tygodni. Po każdym module wiedza studentów jest weryfikowana, a zajęcia są oczywiście interaktywne. Najbliższe szkolenie teoretyczne LFA planowane jest w maju tego roku.

Kolejnym krokiem są zajęcia praktyczne i wylatanie 45 godzin pod okiem instruktora . Harmonogram lotów z instruktorem jest ustalany indywidualnie i dostosowywany do dostępności ucznia.   Po zdaniu egzaminu państwowego i odebraniu licencji PPL(A) należy się zastanowić czy chcemy dalej się szkolić w kierunku zdobycia uprawnień pilota liniowego. Jeśli tak, to w dużym uproszczeniu kolejnymi krokami są: 

  • Szkolenie VFR NOC - uprawnieniu do wykonywania lotów nocnych
  • Szkolenie teoretyczne ATPL(A) 100ksa - bardzo ważny krok do uzyskania licencji zawodowej, zestaw wykładów, szkoleń, warsztatów zawierających wiedzę teoretyczną z zakresu lotnictwa
  • Budowanie nalotu – 110 godzin
  • Szkolenie MEP(L) - uprawnienie umożliwiające loty w samolotach wielosilnikowych tłokowych.
  • Szkolenie CPL(A) - szkolenie przygotowujące do uzyskania licencja CPL(A) wraz z uprawnieniem UPRT Advanced (Upset Prevention and Recovery Training)
  • Szkolenie IR/ME - uprawnienie umożliwiające wykonywanie lotów w samolocie wielosilnikowym według wskazań przyrządów.
  • Szkolenie MCC -uprawnienie umożliwiające wykonywanie lotów w załodze wieloosobowej.
  • Szkolenie JOC- szkolenie z podstaw wykonywania lotów na samolotach odrzutowych.

Cały program 0-ATPL jest realizowany przez 2-3 lata. Po ukończeniu wszystkich szkoleń uczestnik będzie mieć około 220 godzin nalotu i uprawniania wymagane przez linie lotnicze.

Źródło: Joanna Wieczorek
comments powered by Disqus