Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śmigłowce Cabri G2 dostarczone dla Dęblina

Do floty Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP działającego przy Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie dołączyły dzisiaj dwa nowe śmigłowce Cabri G2 francuskiej firmy Helicopteres Guimbal.  Są to pierwsze maszyny tego typu dostarczone do Polski.  Planuje się, że na Cabri G2 szkolić się będą podchorążowie i studenci cywilni. Dęblin jest jedyną uczelnią w Polsce, która posiada własne śmigłowce do szkolenia pilotów. Przetarg na dostawę śmigłowców Cabri G2 wygrała JB Investments Sp. z o.o. – autoryzowany przedstawiciel firmy Guimbal w Polsce.

„Cabri będą służyć przede wszystkim do podstawowego szkolenia na śmigłowcach. Po nabyciu odpowiednich odruchów i nawyków piloci z łatwością przesiądą się na bardziej wymagający sprzęt, taki jak SW-4. Cieszą mnie pozytywne opinie na temat tego śmigłowca zebrane od innych szkół lotniczych w Europie i mam nadzieję, że Cabri G2 równie dobrze sprawdzi się w polskich warunkach. Dużo zależeć będzie tutaj od sprawności serwisu.” – powiedział ppłk pil. mgr Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego FTO WSOSP w Dęblinie.

W dosyć krótkim czasie Cabri G2 zdążył wyrobić sobie bardzo silną pozycję na rynku lekkich dwumiejscowych śmigłowców jednosilnikowych. Jego znakomite właściwości autorotacyjne stawiają go wśród najbezpieczniejszych na świecie. Cabri G2 używane są w wielu ośrodkach szkoleniowych na świecie. Śmigłowiec napędzany jest sprawdzonym silnikiem tłokowym firmy Lycoming z elektronicznym zapłonem i cyfrowym regulatorem obrotów  o mocy nominalnej 180KM ograniczonej do 145 KM. Może pokonać 700 km z prędkością przelotową 185 km/h. 

„Imponuje mi konsekwentna i przemyślana polityka dotycząca zakupu nowego sprzętu lotniczego przez uczelnię w Dęblinie. Cabri to znakomity śmigłowiec do celów szkoleniowych. Jako inżynier lotniczy mogę potwierdzić, że tak wysoka jakość wykonania i zaawansowany poziom konstrukcji jest rzadkością w tym segmencie lekkich śmigłowców. Obserwujemy już spore zainteresowanie Cabri G2 wśród klientów indywidualnych.”– powiedział Jan Borowski, właściciel firmy JB Investments Sp. z o.o.  

Seryjnie Cabri G2 wyposażony jest w nowoczesny system awioniki Garmin GTN650. W miejsce konwencjonalnego śmigła ogonowego konstruktorzy zastosowali wirnik wentylatorowy typu Fenestron, który zwiększa wydajność i bezpieczeństwo oraz poprawia sterowność śmigłowca. Cabri G2 charakteryzuje także struktura  kompozytowa zapewniającą dodatkowe bezpieczeństwo na wypadek twardego lądowania. Konstruktor śmigłowca Bruno Guimbal jest właścicielem wielu patentów wykorzystywanych w śmigłowcach Eurocopter.

Dzięki przestronnej kabinie, niskim kosztom eksploatacji i dużemu wyświetlaczowi parametrów silnika Cabri G2  idealnie nadaje się do szkolenia pilotów, ale także doskonale sprawdza się w lotach turystycznych i dyspozycyjnych. Na świecie lata już ponad 60  Cabri G2, z których najdłużej latający ma za sobą ponad 2 tysiące bezawaryjnych godzin w powietrzu. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony