Przejdź do treści
Air Accident Investigation Branch
Źródło artykułu

Zablokowanie pedału steru prawdopodobną przyczyną śmiertelnego wypadku

Brytyjska Komisja ds. Badania Wypadków Lotniczych (AAIB) poinformowała, iż przyczyną zeszłorocznej katastrofy w której zginęła Vicki Cruse, amerykańska mistrzyni akrobacji lotniczych, mogło być zablokowanie się pedału steru. Według śledczych drugą hipotezą, której nie można wykluczyć jest niedyspozycja pilota. Zdarzenie miało miejsce w czasie rozgrywanych w Anglii eliminacji do Mistrzostw Świata w Akrobacji Samolotowej.

Raport Komisji AAIB stwierdza, że Cruse zastosowała w samolocie Edge 540 zmodyfikowane (rozszerzone) pedały steru kierunku, które pożyczyła przed zawodami. Badania powypadkowe wykazały, że po wykonaniu gwałtownego manewru, lewy pedał mógł się zablokować pozostawiając ster kierunku w pozycji wychylonej. AAIB zauważył również, iż nagranie z momentu wypadku pokazuje, że głowa Cruse była przechylona w lewo, co sugeruje, że jej zdolność rozpoznania i reagowania na sytuację w jakiś sposób została osłabiona. Spowodowane to było albo próbą wizualnego rozpoznania przyczyny problemu albo utratą przytomności.

Manewr w czasie którego doszło do wypadku zakładał pionowe wznoszenie z szybkim przejściem w nurkowanie. Komisja odkryła, że istnieją okoliczności, w których pedał  może się zaciąć i że w takim momencie pilot może nie mieć wystarczającej siły aby go odblokować, co najprawdopodobniej miało miejsce w badanym przypadku.

Pełny raport komisji znajduje się tutaj

Tłumaczenie z AvWeb
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony