Przejdź do treści
Plac budowy wrocławskiego terminala
Źródło artykułu

Specjalna wizytacja na placu budowy wrocławskiego terminala

Uczestnicy międzynarodowej konferencji poświęconej komercyjnej działalności lotnisk, która odbyła się we Wrocławiu, zwiedzili plac budowy nowego terminala Portu Lotniczego Wrocław. Kilkadziesiąt osób, w tym prezesi najważniejszych lotnisk w Polsce, oglądali obiekt, który ma być gotowy w marcu 2011 roku, czyli ponad rok przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012.

- Serce się raduje, gdy widać postęp prac we Wrocławiu – chwalił przedsięwzięcie Mariusz Wiatrowski, prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica i dodawał, że ma nadzieję na podobne tempo robót w Poznaniu w przyszłym roku. Tamtejsze lotnisko planuje przed Euro 2012 rozbudowę terminala pasażerskiego i płyty postojowej, a także modernizację pasa startowego. W tej chwili jest w finalnej fazie prac projektowych.

- We Wrocławiu wyrosły już pierwsze słupy konstrukcyjne nowego terminala, postawiono ściany kondygnacji podziemnej, budowane są klatki schodowe – relacjonował podczas wizytacji Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu z ramienia Portu Lotniczego Wrocław. Na poziomie minus jeden budowanego terminala znajdzie się całe zaplecze techniczno-logistyczne. W podziemie będą mogły wjeżdżać samochody ciężarowe, powstaną tam doki przeładunkowe oraz śluzy funkcjonalne dla przemieszczania towarów. Zgodnie z projektem w tej chwili budowany jest też tunel pod ewentualne połączenie kolejowe z centrum Wrocławia. Średni stan zatrudnienia na terenie budowy terminala to ok. 150 osób. – Wraz ze wzrostem budynku pracowników będzie przybywać – wyjaśniał zwiedzającym Przemysław Marcinkowski.

Budowę nowego terminala we Wrocławiu zwiedzał między innymi Jan Pamuła, prezes Portu Lotniczego Kraków-Balice. – Do 2012 roku zamierzamy rozbudować lotnisko w Krakowie do podobnych rozmiarów, które docelowo planowane są we Wrocławiu – obliczał. Krakowskie lotnisko kończy budowę wielokondygnacyjnego parkingu przed terminalem i rozstrzyga przetarg na projektowanie rozbudowy terminala.

Port Lotniczy Wrocław zakłada, że nowy terminal o powierzchni ok. 40 tys. mkw. pozwoli na zwiększenie przepustowości początkowo do 3, 2 mln, ale docelowo nawet do 7 mln pasażerów rocznie.

Nowy terminal we Wrocławiu będzie miał jedną z największych kubatur w Polsce, szacowaną na ponad 330 tysięcy m3. Trzykondygnacyjny obiekt pomieści 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa oraz 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej. Wewnątrz zaprojektowano sale konferencyjne, bary, kawiarnie, aptekę i placówkę bankową, a także galerię handlową. Bezpośrednio do samolotów pasażerowie docierać będą poprzez 2 rękawy, ale wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego ich liczbę będzie można potroić.

Rozwój lotniska Wrocław-Strachowice wiąże się także z rozbudową komercyjnej działalności portu. Powierzchnia wykorzystywana przez handel i usługi na terenie starego terminala to ok. 900 mkw. W nowym obiekcie sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe zajmą pięć razy większą powierzchnię. Dodatkowo lotnisko będzie zarabiać na udostępnieniu około tysiąca miejsc parkingowych przed nowym terminalem. - Na świecie tendencje są takie, że lotniska w coraz większej mierze utrzymują się właśnie z wynajmu powierzchni handlowej i usługowej, dlatego tak ważne jest właściwe zaprojektowanie części komercyjnej – mówił do zebranych na placu budowy Mariusz Rutz, wiceprezes firmy JSK Architekci, która zaprojektowała terminal we Wrocławiu. – Przychody z opłat wnoszonych przez linie lotnicze tracą na znaczeniu w budżetach portów, w sytuacji gdy rynek zdobywają tan przewoźnicy.

Tendencję potwierdziła uczestnicząca w konferencji Marta Piotrowska, dyrektor do spraw rozwoju projektów publicznych PM Group Polska. – Lotniska przyszłości powinny tak planować rozwój, by optymalnie wykorzystywać powierzchnię terminali, ale i przestrzeń wokół nich na działalność komercyjną. Wszystko po to, by zagwarantować wymagane poziomy dochodów oraz mieć środki na finansowanie swoich planów inwestycyjnych.

Całość artykułu na stronie metale24.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony