Specjalna wizytacja na placu budowy wrocławskiego terminala
Uczestnicy międzynarodowej konferencji poświęconej komercyjnej działalności lotnisk, która odbyła się we Wrocławiu, zwiedzili plac budowy nowego terminala Portu Lotniczego Wrocław. Kilkadziesiąt osób, w tym prezesi najważniejszych lotnisk w Polsce, oglądali obiekt, który ma być gotowy w marcu 2011 roku, czyli ponad rok przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012.
- Serce się raduje, gdy widać postęp prac we Wrocławiu – chwalił przedsięwzięcie Mariusz Wiatrowski, prezes Portu Lotniczego Poznań-Ławica i dodawał, że ma nadzieję na podobne tempo robót w Poznaniu w przyszłym roku. Tamtejsze lotnisko planuje przed Euro 2012 rozbudowę terminala pasażerskiego i płyty postojowej, a także modernizację pasa startowego. W tej chwili jest w finalnej fazie prac projektowych.
- We Wrocławiu wyrosły już pierwsze słupy konstrukcyjne nowego terminala, postawiono ściany kondygnacji podziemnej, budowane są klatki schodowe – relacjonował podczas wizytacji Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu z ramienia Portu Lotniczego Wrocław. Na poziomie minus jeden budowanego terminala znajdzie się całe zaplecze techniczno-logistyczne. W podziemie będą mogły wjeżdżać samochody ciężarowe, powstaną tam doki przeładunkowe oraz śluzy funkcjonalne dla przemieszczania towarów. Zgodnie z projektem w tej chwili budowany jest też tunel pod ewentualne połączenie kolejowe z centrum Wrocławia. Średni stan zatrudnienia na terenie budowy terminala to ok. 150 osób. – Wraz ze wzrostem budynku pracowników będzie przybywać – wyjaśniał zwiedzającym Przemysław Marcinkowski.
Budowę nowego terminala we Wrocławiu zwiedzał między innymi Jan Pamuła, prezes Portu Lotniczego Kraków-Balice. – Do 2012 roku zamierzamy rozbudować lotnisko w Krakowie do podobnych rozmiarów, które docelowo planowane są we Wrocławiu – obliczał. Krakowskie lotnisko kończy budowę wielokondygnacyjnego parkingu przed terminalem i rozstrzyga przetarg na projektowanie rozbudowy terminala.
Port Lotniczy Wrocław zakłada, że nowy terminal o powierzchni ok. 40 tys. mkw. pozwoli na zwiększenie przepustowości początkowo do 3, 2 mln, ale docelowo nawet do 7 mln pasażerów rocznie.
Nowy terminal we Wrocławiu będzie miał jedną z największych kubatur w Polsce, szacowaną na ponad 330 tysięcy m3. Trzykondygnacyjny obiekt pomieści 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa oraz 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej. Wewnątrz zaprojektowano sale konferencyjne, bary, kawiarnie, aptekę i placówkę bankową, a także galerię handlową. Bezpośrednio do samolotów pasażerowie docierać będą poprzez 2 rękawy, ale wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego ich liczbę będzie można potroić.
Rozwój lotniska Wrocław-Strachowice wiąże się także z rozbudową komercyjnej działalności portu. Powierzchnia wykorzystywana przez handel i usługi na terenie starego terminala to ok. 900 mkw. W nowym obiekcie sklepy, punkty gastronomiczne i usługowe zajmą pięć razy większą powierzchnię. Dodatkowo lotnisko będzie zarabiać na udostępnieniu około tysiąca miejsc parkingowych przed nowym terminalem. - Na świecie tendencje są takie, że lotniska w coraz większej mierze utrzymują się właśnie z wynajmu powierzchni handlowej i usługowej, dlatego tak ważne jest właściwe zaprojektowanie części komercyjnej – mówił do zebranych na placu budowy Mariusz Rutz, wiceprezes firmy JSK Architekci, która zaprojektowała terminal we Wrocławiu. – Przychody z opłat wnoszonych przez linie lotnicze tracą na znaczeniu w budżetach portów, w sytuacji gdy rynek zdobywają tan przewoźnicy.
Tendencję potwierdziła uczestnicząca w konferencji Marta Piotrowska, dyrektor do spraw rozwoju projektów publicznych PM Group Polska. – Lotniska przyszłości powinny tak planować rozwój, by optymalnie wykorzystywać powierzchnię terminali, ale i przestrzeń wokół nich na działalność komercyjną. Wszystko po to, by zagwarantować wymagane poziomy dochodów oraz mieć środki na finansowanie swoich planów inwestycyjnych.
Całość artykułu na stronie metale24.pl
Komentarze