Rada Bezpieczeństwa: Dzieci powinny latać na osobnym fotelu
Federalne władze ds. bezpieczeństwa transportu chcą za pomocą śmiertelnej katastrofy przeciążonego samolotu w Montanie ożywić wieloletnie dyskusje o tym, czy małe dzieci powinny mieć możliwość podróżowania na kolanach dorosłych.
10-osobowy samolot rozbił się podchodząc do lądowania w Butte w marcu 2009 roku zabijając wszystkie 14 osób znajdujące się na pokładzie, w tym siedmioro dzieci. Śledczy powiedzieli, że kilkoro dzieci znaleziono z dala od samolotu, co sugeruje, że nie były one właściwie zabezpieczone.
Krajowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) zwróciła się do prawodawców, by wprowadzili wymóg, by wszyscy pasażerowie posiadali własne miejsce i pasy bezpieczeństwa, łącznie z dziećmi do lat 2, które obecnie mogą siedzieć na kolanach osoby dorosłej.
Zalecenie, wystosowane w zeszłym miesiącu jest podobne do innych jakie agencja przedstawiła Federalnej Administracji Lotnictwa w ciągu ostatnich dwóch lat, tylko po to by zostały odrzucone. Tym razem agencja korzysta z wypadku Butte jako przykładu.
"W naszym przekonaniu jedno miejsce to jedna osoba", powiedziała Nora Marshall, szef jednostki czynników przetrwania w radzie bezpieczeństwa.
Alison Duquette, rzeczniczka FAA powiedziała, że agencja przyjrzy się na nowo zaleceniu rady, ale, że nie ma w planach zmiany przepisów.
Na pokładzie samolotu, który uległ katastrofie w Montana, Pilatus PC-12, znajdowały się trzy rodziny z Kalifornii. Lecieli na tydzień na narty do Bozeman, ale później skierowali się do Butte z nadal nie wyjaśnionych powodów i rozbili się na cmentarzu. Na pokładzie było siedmioro dzieci w wieku od 1 do 9 lat.
Katastrofa była tak poważna, że jest mało prawdopodobne, by ktoś przetrwał nawet przy właściwym zabezpieczeniu pasami, ale "wypadek odnawia wieloletnie wątpliwości NTSB" czytamy w zaleceniu.
FAA zgadza się, że najbezpieczniejszym miejscem dla niemowląt lub małych dzieci w trakcie lotu jest siedzenie z przystosowanym dla dzieci zapięciem, a nie na kolanach osoby dorosłej.
Przez ostatnią dekadę, FAA rozważała zmianę przepisów, ale nie zdecydowała się na nią, powołując się na dane statystyczne z 2004 roku wykazujące, że blisko 43000 osób zginęło na amerykańskich drogach tego roku, a dla porównania - w lotach komercyjnych 13.
Komentarze