Przejdź do treści
Źródło artykułu

Podwójne srebro dla High Flyers

Skonstruowany przez Międzywydziałowe Koło Naukowe High Flyers wielowirnikowiec HF-4X zajął dwa drugie miejsca podczas International Micro Air Vehicle Conference and Flight Competition, które odbyły się w Tuluzie między 17 a 20 września. Debiutująca w zawodach reprezentacja Politechniki Śląskiej pokonała m.in. doświadczone ekipy z europejskich ośrodków badawczo-naukowych, a także z  Indii, Iranu i Korei Południowej. Gratulujemy!

Zaprojektowany i wykonany przez startującą po raz pierwszy w International Micro Air Vehicle Conference and Flight Competition ekipę Międzywydziałowego Koła Naukowego High Flyers wielowirnikowiec HF-4X startował w dwóch kategoriach konkursowych – indoor autonomy i indoor operation. Wyniki w każdej z kategorii obliczane były na podstawie tego samego przelotu, jednak za każdym razem pod uwagę brano inne czynniki. W indoor autonomy liczyła się przede wszystkim zdolność platformy do samodzielnego kontrolowania elementów lotu i wykonywania poszczególnych etapów misji. W indoor operation oceniano natomiast łatwość obsługi urządzenia. Wśród zadań konkursowych znalazły się m.in. przelot przez okno, tor przeszkód, identyfikacja kodu QR, zrzucanie ładunku na cel statyczny oraz ruchomy, a także lądowanie precyzyjne. Zespół High Flyers jako jedyny wykonał wszystkie elementy misji. O tym, że quadrotor HF-4X zajął na podium drugie miejsce zaważył przede wszystkim rozmiar wielowirnikowca, który – jak się finalnie okazało – miał bardzo istotny wpływ na ostateczną punktację. Koncepcja platformy typu "flapping wings" skonstruowanej przez zwycięska drużynę z Holandii była dużo mniejsza od politechnicznego wielowirnikowca.

Sukces zawdzięczają przede wszystkim długotrwałym przegotowaniom, wczesnemu przejściu to etapu testów oraz zgranemu zespołowi w składzie:

  • Marcin Janik - lider zespołu konstrukcyjnego (elektronika i mechanika platformy), główny konstruktor autopilota, 2-gi pilot
  • Oliver Kurgan - konstruktor autopilota i główny konstruktor mechaniki platformy, pilot
  • Łukasz Szczurowski - konstruktor (automatyczna regulacja wysokości)
  • Michał Hecel - konstruktor (mechanika)
  • Agnieszka Ziebura - logistyka i finanse
  • Paulina Wilk - programista (system naziemnej stacji kontroli lotu)
  • Kornel Matusiak - elektronika i rozwój autopilota
  • Marcin Kolny - programista (analiza i rozpoznawanie obrazu oraz system naziemnej stacji kontrolii lotu)
  • Paweł Matyszok - programista (analiza i rozpoznawanie obrazu oraz system naziemnej stacji kontrolii lotu)
  • Jakub Kała - finanse, logistyka, programista (analiza i rozpoznawanie obrazu)


Udział zespołu High Flyers w International Micro Air Vehicle Conference and Flight Competition to jeden z elementów projektu „Rozwój bezzałogowych systemów latających wyposażonych w moduły widzenia maszynowego oraz wielofunkcyjne układy sterowania zwiększające stopień autonomii lotu”, realizowanego na Wydziale Automatyki, Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej w ramach programu ministerialnego „Generacja Przyszłości”.

Udział w konkursie możliwy był m.in. dzięki wsparciu firm Altium, Flytronic, Transfer Multisort Elektronik, WZ Narzędzia oraz Modele.sklep.pl, a także pracowników Zakładu Sterowania i Robotyki Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki oraz Ośrodka Sportu Politechniki Śląskiej. 


Źródło: Politechnika Śląska

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony