Przejdź do treści
Stinson Model O.jpg
Źródło artykułu

Pierwszy lot repliki samolotu Stinson Model O

24 marca, z lotniska Scappoose, niedaleko Portland, w stanie Oregon, wykonała pierwszy lot pełnowymiarowa replika samolotu Stinson Model O z 1933 r., zwanego również Senior Trainer. Prace nad konstrukcją trwały 28 miesięcy i wykonywane były przez firmę Evergreen Aviation Services and Restoration. Podczas 45 minutowego lotu maszynę pilotował Jeff Paulson, współwłaściciel Evergreen Aviation Services.

W latach 1933-1934 wybudowano łącznie tylko 10 samolotów tego typu. Pięć z nich sprzedano do Hondurasu, trzy wysłano do Chin, a jeden do Brazylii. Prototyp został w Stanach Zjednoczonych i w późniejszym czasie służył w Long Beach, w Kalifornii. Model “O” został zaprojektowany przez Roberta Halla jako dwumiejscowy, z otwartym kokpitem (pilotowany tylko z przedniego fotela) wojskowy samolot szkoleniowy.

Ponieważ nie znaleziono żadnych planów dokumentujących budowę, kadłub i część centralna zostały odtworzone na podstawie 20 archiwalnych zdjęć. Podobnie jak oryginał, replika jest napędzana silnikiem Lycoming R680, ze śmigłem o stałym skoku Hamilton Standard. W konstrukcji kadłuba nie ma ani jednego elementu z włókna szklanego, a całość jest ręcznie uformowana z aluminium. Wysokość samolotu to 2,44 m, a rozpiętość skrzydeł 12 m.

17 kwietnia w Evergreen Aviation Services odbędzie się oficjalna prezentacja odtworzonej konstrukcji. Więcej informacji na EvergreenAviationServices.com.

Tłumaczenie z GANews

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony