Przejdź do treści
Źródło artykułu

Nowe eksponaty w Czyżynach w Muzeum Lotnictwa Polskiego.

Z początkiem 2010r. w MLP pojawiły się trzy nowe eksponaty, co na pewno bardzo ucieszyło sympatyków lotnictwa.

Jako pierwszy wymienię niezwykle interesujący samolot bojowy Jaguar. Jest to naddźwiękowy, dwusilnikowy samolot wsparcia taktycznego, przeznaczony do precyzyjnego ataku na cele punktowe przy pomocy bomb klasycznych, kierowanych i pocisków rakietowych kierowanych. Samolot jest dzieckiem współpracy brytyjsko-francuskiej. Ze względów ekonomicznych, w dniu 17.05.1965r. rządy Francji i UK podpisały porozumienie w celu wspólnej budowy samolotu. Specjalnie dla tego programu powołano spółkę SEPECAT, a samolot otrzymał nazwę Jaguar. Pierwszy prototyp został oblatany w dniu 8.09.1968r., a już w styczniu 1968r. podjęto decyzję o produkcji seryjnej. Znane są wersje jedno i dwumiejscowe. Samoloty różną się wyposażeniem; inne dla Francji, inne dla UK. Zbudowano 512 sztuk dla Francji, UK, a także Omanu i Ekwadoru.

Przypomnę, że był to czas, kiedy do Polskiego Lotnictwa Wojskowego wprowadzano nowoczesne MiG-21 R, w ZSRS ostatnie testy przechodził MiG-23.

Już od 1994r. Polscy piloci mieli okazje zapoznać się z tymi maszynami na terenie naszego kraju. Jaguary gościły między innymi na lotniskach w Mirosławcu i Świdwinie.
Sprowadzony do Krakowa Jaguar jest jednomiejscowy. Należał do RAF. Nosi nb XX 730. Wkrótce zostanie zmontowany.

Drugim eksponatem jest Aerospatiale CM 170 Super Magister. Samolot konstruowany, produkowany i użytkowany we Francji. Samolot szkolno-treningowy. Maszyna jest dwumiejscowa, dwuster, dwusilnikowa. Samolot został oblatany w lipcu 1952r., ale pierwszy seryjny egzemplarz wykonał pierwszy lot w lutym 1956r., jako CM 170 Magister. Wersja Super Magister była budowana od sierpnia 1962r. Podstawowa różnica to zespół napędowy. Zbudowano 786 egzemplarzy CM 170 Magister i 130 egzemplarzy CM 170 Super Magister.

Samolot ten z grubsza można porównać z naszą Iskrą. Prezentowany egzemplarz ma nb 5-MF. Wkrótce zostanie zmontowany.

Trzeci eksponat wzbudził największą moją sympatię. Bo był eksploatowany w Polsce w 36 SPLT na Okęciu. To Mi-8 S nr 10620 nb 620. Przeznaczony do przewozu VIP. Kabinę wyposażono w skórzane fotele. Ten egzemplarz jako jeden z czterech w maju 1979r. został przemalowany na barwy PLL LOT i służył do przewozu Największego z Polaków Papieża św. Jana Pawła II podczas Jego pierwszej pielgrzymki do Ojczyzny.

Autor: Karol Placha Hetman


Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć na stronie polot.info

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony