Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lotniczy boom na warszawskiej giełdzie

Do końca II kwartału 2011 roku na warszawskiej giełdzie mogą pojawić się 3 zagraniczne spółki z branży lotniczej. 3 marca na rynku podstawowym zadebiutowała litewska Avia Solutions Group, która z sukcesem zakończyła ofertę publiczną, pozyskując 76,6 mln zł. Na NewConnect swój debiut planują natomiast dwie spółki brytyjskie. Avtech Aviation&Enginnering Plc rozpoczęła private placement, w ramach którego zamierza pozyskać 6 mln zł. O 9.5 mln zł chce zwrócić się do inwestorów w trybie oferty publicznej AerFinance Plc. Obie spółki planują swoje debiuty na rynku alternatywnym na II kwartał 2011 roku.

Do tej pory na parkiecie głównym notowana była tylko jedna firma z branży lotniczej - tanie linie Sky Europe. W zeszłym roku firma utraciła jednak status spółki publicznej w związku z ogłoszeniem upadłości. Na rynku alternatywnym w październiku 2010 roku zadebiutowała AirMarket SA, specjalizująca się w opracowywaniu narzędzi IT dla sektora lotnictwa prywatnego i biznesowego. Planowane debiuty zagranicznych spółek będą więc jednymi z pierwszych na warszawskiej giełdzie. Dodatkowo Avtech Aviation&Engineering Plc oraz AerFinance Plc będą pierwszymi podmiotami z Europy Zachodniej, które pojawią się na rynku alternatywnym.

Polska centrum lotniczym Europy?

W przypadku wszystkich trzech spółek ważnym elementem wyboru polskiego rynku jest chęć dalszego rozwijania działalności w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Pozyskane w ramach ofert środki zamierzają przeznaczyć m.in. na realizację projektów zlokalizowanych na terenie Polski.

Avia Solutions Group pieniądze z emisji przeznaczy na rozbudowę hangarów i bazy serwisowej przez spółkę zależną FL Technics, działającą w obszarze konserwacji napraw oraz obsługi technicznej. Dodatkowo planuje zainwestować w bazy obsługi naziemnej m.in. w Warszawie, Krakowie, Poznaniu oraz Katowicach poprzez kolejny z podmiotów zależnych Baltic Ground Services. Spółka zdecydowała się na wejście na polską giełdę, ponieważ część działalności operacyjnej prowadzi na terenie naszego kraju. Swojej szansy upatruje w dynamicznie rozwijającym się lotniczym ruchu lokalnym wspieranym przez rozbudowany system regionalnych lotnisk.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku Avtech Aviation&Engineering, która środki z emisji zamierza przeznaczyć m.in. na budowę strategicznej bazy serwisowej dla Europy Środkowo-Wschodniej. Stacja techniczna najprawdopodobniej powstanie w okolicach Łodzi, na jednym z lotnisk z odpowiednim zapleczem umożliwiającym obsługę lekkich i średnich samolotów biznesowych.
- Do tej pory nasze usługi świadczyliśmy na terenie Wielkiej Brytanii głównie podmiotom z Europy Zachodniej. Od pewnego czasu również w Europie Środkowo-Wschodniej możemy obserwować rosnące zainteresowanie lotnictwem prywatnym i biznesowym. Wraz z nim zwiększa się zapotrzebowanie na usługi techniczne, konserwację, czy serwisowanie floty. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów z tego regionu, których liczba rośnie, kolejną stację obsługi postanowiliśmy otworzyć właśnie w Polsce - mówi Micheal Unwin, CEO Avtech Aviation&Engineering Plc.

Kolejną brytyjską spółką, która zdecydowała się przeprowadzić ofertę publiczną i wprowadzić swoje akcje do obrotu na polskim rynku alternatywnym jest AerFinance Plc. Spółka zaoferuje inwestorom 3,8 mln nowych akcji, cena maksymalna została ustalona na 2,5 zł. Aktualnie trwa book-building, 4 kwietnia rozpoczynają się zapisy na akcje spółki.

Wcześniej AerFinance Plc notowana była na giełdzie we Frankfurcie, ale w związku z planami rozwoju biznesu w Polsce, zdecydowała o przeniesie akcji na NewConnect. Holding działa na zasadach funduszu inwestującego w perspektywiczne podmioty z branży lotniczej oraz IT. W związku ze sprzyjającym klimatem inwestycyjnym i wzrastającym zainteresowaniem biznesowymi lotami czarterowymi zamierza rozszerzyć swoją działalność o sprzedaż i leasing samolotów.

- Nasza strategia zakłada zakup samolotów oraz komponentów do statków powietrznych w drodze licytacji komorniczych lub zajęć bankowych, a więc znacznie poniżej ceny rynkowej. Następnie będą one usprawniane i modernizowane przez jeden z naszych podmiotów zależnych, a później sprzedawane lub leasingowane. Jest to bardzo perspektywiczny biznes, a w Polsce praktycznie nie ma firm, które prowadzą podobną działalność - mówi Kolja Leo, prezes AerFinance Plc.

- Decyzja o rozszerzeniu działalności była m.in. podyktowana faktem, że spółka dynamicznie się rozwija i potrzebuje dodatkowego źródła kapitału na dalsze inwestycje. Nasza działalność jest kapitałochłonna, a reinwestycja dotychczas wypracowywanych zysków nie jest wystarczająca, aby zrealizować plany strategiczne spółki - mówi Leo. - W Europie Środkowo-Wschodniej powstaje coraz więcej perspektywicznych spółek z branży lotniczej. Widzimy ich ogromny potencjał, dlatego dodatkowe źródło przychodów, jakie stanowić będzie działalność w zakresie sprzedaży i leasingu, pozwoli nam znacznie zwiększyć ilość kapitału przeznaczaną na inwestycje - dodaje.

Wszystkie spółki zwracają uwagę na fakt, że ich decyzja o debiucie na warszawskiej giełdzie podyktowana była m.in. faktem prowadzenia lub rozszerzenia działalności na teren Polski. Jednogłośnie wskazują na potencjał rynku lotniczego i jego dynamiczny rozwój zarówno w Polsce, jak i w Europie Środkowo-Wschodniej. Ich planowane debiuty pokazują jak szybko wzrasta zapotrzebowanie na usługi lotnicze, na zakup samolotów, na loty biznesowe i czarterowe, co za tym idzie także na usługi naziemne czy serwisowanie. Z jednej strony widać tu perspektywy dla rozwoju branży, z drugiej może okazać się, że nie będą jedynymi podmiotami, które pojawią się na warszawskiej giełdzie.

Marta Ruszkawska
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony