Przejdź do treści
Źródło artykułu

J-5 Marco – polska konstrukcja do samodzielnego złożenia

Na targach Sun’n’Fun, które odbyły się w połowie kwietnia w Lakeland, na Florydzie została zaprezentowana polska amatorska konstrukcja J-5 Marco. Pierwszy lot jednomiejscowego samolotu  zaprojektowanego i zbudowanego przez Jarosława Janowskiego miał miejsce 11 maja 1985 r. W następnych latach z powodu kłopotów finansowych produkcja została przeniesiona do Niemiec Zachodnich, gdzie maszyna była produkowana jako zestaw do samodzielnego złożenia.

J-5 Marco posiada długość 4,7 m, rozpiętość skrzydeł 8,0 m, ciężar własny 130 kg, ciężar maksymalny 239 kg, prędkość podróżną 179 km/h, prędkość dopuszczalną 220 km/h, pułap teoretyczny 3000 m, zasięg 550 km i dopuszczalny współczynnik przeciążeń +6 / -3g. Konstrukcja napędzana jest dwucylindrowym silnikiem KFM107RS o mocy do 30 KM, z zamontowanym pchającym śmigłem. Zużycie paliwa kształtuje się na poziomie 6,8 l na godzinę lotu.

Samolot wyposażony jest w chowane podwozie (w zależności od życzenia klienta może być zamontowane stałe), usterzenie motylkowe i klapo-lotki. Kadłub zbudowany jest z materiałów kompozytowych. Skrzydła dają się łatwo składać co sprzyja magazynowaniu maszyny w np. garażu. Na konstrukcji zostało ustanowione wiele rekordów szybkości w tej klasie statków powietrznych. Samolot poprzez firmę Alpha/USA Aviation INC trafił również na rynek amerykański, gdzie pierwszy raz został zademonstrowany na targach w Oshkosh, w stanie Winsconsin w 1988 r. Maszyna zarejestrowana jest w klasie eksperymentalnej.

Inna jednostka zaprojektowana przez Janowskiego, J-6 Fregata, w 2004 r. została przez firmę BEA System z Wielkiej Brytanii przekształcona w bezzałogowy statek powietrzny (UAV). HERTI (High Endurance Technology Insertion) Model 1D napędzany jest silnikiem odrzutowym i przeznaczony do zadań rozpoznawczych i wskazywania celów samolotom bojowym. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony