Przejdź do treści
Źródło artykułu

FAA zmienia zasady certyfikacji konstrukcji LSA

Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA), rozważa wprowadzenie istotnych zmian w sposobie zatwierdzania specjalnych lekkich samolotów sportowych (SLSA), poinformował Dan Johnson, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Lekkich Samolotów (LAMA - Light Aircraft Manufacturers Association). Przedstawiciele FAA oznajmili Stowarzyszeniu, iż w przyszłości producenci LSA mogą być poddawani badaniom zgodności, przeprowadzanym przez specjalnie przeszkoloną kadrę inspektorów. Urzędnicy FAA skontrolują również pierwszy wyprodukowany egzemplarz każdego modelu samolotu, który będzie wprowadzany na rynek.

"Świadectwa zdatności do lotu nie będą wydawane dopóki zarówno audyt, jak i kontrola nie będą pomyślnie ukończone, poinformowała FAA. Jeśli Agencja postąpi według tego planu, byłaby to poważna zmiana obecnej praktyki, która dotychczas pozwalała producentom na samodzielną certyfikację.

Mimo, że FAA nie podjęła jeszcze żadnego formalnego działania zmierzającego do zmiany status quo, to branża powinna już teraz zacząć się do tego przygotowywać, powiedział Johnson. Przedstawiciele FAA, w tym Administrator Randy Babbitt, często twierdzili, iż nie widzą powodu do niepokoju w kwestii rejestru bezpieczeństwa samolotów LSA. Jednakże ostatnia ocena przemysłu przez FAA sprawiła, że prawodawcy przypuszczają, iż wiele firm nie spełnia w certyfikatu zgodności ASTM (American Society for Testing and Materials).

"W związku z tym, w najlepszym interesie producentów jest sprawdzenie własnej zgodności," napisał Johnson w liście do członków LAMA. Dodał również, iż jest zbyt wcześnie, aby rozważyć wpływ ewentualnych zmian na właścicieli statków powietrznych i kupujących i że nie spodziewa się, by FAA rozpoczęła przegląd maszyn LSA, które są już na rynku i że raczej skoncentruje swoje wysiłki na wprowadzanych modelach.

Tłumaczenie z AvWeb
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony