Dyrektywa bezpieczeństwa po katastrofie B744 linii UPS
8 października, Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA), wydała dyrektywę bezpieczeństwa, która ma na celu rozwiązanie problemu ryzyka transportu baterii litowych samolotami cargo, zaznaczając, że B744 linii UPS, który rozbił się 3 września pod Dubajem, przewoził właśnie duże ilości materiałów tego typu.
W czasie lotu, systemy pokładowe Jumbo-Jeta zasygnalizowały ogień w ładowni, ale Agencja zaznacza, iż przyczyny katastrofy, w której zginęło dwóch pilotów bada specjalna komisja i ostateczne wnioski nie są jeszcze znane. FAA uznała, że baterie litowe-metaliczne są nie tylko "wysoce łatwopalne i zdolne do samozapłonu", ale także posiadają duży potencjał wybuchowy. Agencja twierdzi, że Halon 1301, środek ochrony przeciwpożarowej znaleziony w ładowni C, "jest nieskuteczny w eliminowaniu pożaru litu metalicznego", a eksplozja baterii mogła doprowadzić do "szybkiego rozprzestrzenienia się ognia" w innych przedziałach cargo.
Podobne właściwości, jak baterie litowo-metaliczne mogą wykazywać akumulatory litowo-jonowe, ale FAA twierdzi, że w ich przypadku Halon 1301 jest w stanie stłumić potencjalny pożar. Wydane zalecenia są ograniczone do baterii transportowanych w ładowniach i nie odnoszą się do tych przewożonych przez pasażerów lub załogę. FAA rozważa podjęcie dalszych działań w tym zakresie.
Agencja sugeruje, żeby wszyscy przewoźnicy starali się identyfikować ładunki zawierające baterie litowe i umieszczali je w przedziałach klasy C lub w miejscach, gdzie dostępny jest alternatywny system przeciwpożarowy. Wnioskuje również, aby zwracali szczególną uwagę na zapewnienie bezpiecznego obchodzenia się i zgodności z przepisami obejmującymi materiały niebezpieczne klasy 9. Do chwili obecnej nie wyprodukowano jeszcze kontenerów, które uzyskałyby zatwierdzenie i które zostałyby przetestowane w celu skutecznej ochrony przez przypadkowym zapłonem baterii litowo-metalicznych.
Pełny tekst dyrektywy bezpieczeństwa znajduje się tutaj
Tłumaczenie z AvWeb
Komentarze