Przejdź do treści
Źródło artykułu

Burza w środowisku GA z powodu artykułu w "USA Today"

W miniony czwartek, gazeta USA Today opublikowała artykuł, w którym pisze, że Amerykański Kongres przeznaczył miliardy dolarów na lotniska General Aviation, które na ogół zlokalizowane są z dala od autostrad i ważnych węzłów komunikacyjnych. Zwykle obsługują one loty na żądanie z częstotliwością „zaledwie kilku na godzinę", lub wykorzystywane są przez urzędników rządowych przy okazji podróży służbowych.

Według USA Today, „ustawodawcy zmieniając prawo federalne od 1982 roku10-krotnie zwiększyli finansowanie, przekierowując fundusze na lotniska, z których blisko 90 % działa z wydajnością mniejszą niż jedna trzecia ich możliwości." Wszystko to finansowane jest z podatków, pochodzących głównie od pasażerów krajowych linii lotniczych, które operują z większych lotnisk wykorzystujących prawie w pełni swoje moce przerobowe i wymagają kosztownych modernizacji swojej infrastruktury.

Stowarzyszenie Pilotów i Właścicieli Prywatnych Samolotów AOPA (ang.: Aircraft Owners and Pilots Association), błyskawicznie odpowiedziała na artykuł, nazywając go „krzywą, jednostronną historią z okładki, nagiętą z korzyścią dla linii lotniczych poprzez napędzanie negatywnego nastawienia, które utrwala niewłaściwe spojrzenie opinii publicznej na GA."

Krajowe Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego NBAA (ang.: National Business Aviation Association) również przyłączyło się do tej odpowiedzi, nazywając artykuł „stronniczym" i „zniekształconym." Organizacja wysłała także list do wydawcy, w którym porty lotnicze określa jako „liny ratownicze” dla miast słabo lub w ogóle nie obsługiwanych przez linie lotnicze.

Pojawiły się także komentarze innych organizacji, jak choćby Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego EAA (ang.: Experimental Aircraft Association), które przypomina o znaczącym wkładzie z podatków pochodzących ze sprzedaży paliwa lotniczego; Stowarzyszenia Producentów Lotnictwa Ogólnego GAMA (ang.:General Aviation Manufacturers Association) , które zaznaczyło, że gospodarka napędzana jest przez ruch lotniczy i obsługę lotnisk; czy Narodowego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego NATA, które wytknęło, że 150 mld $ rocznie w amerykańskiej gospodarce wytwarzane jest przez sektor lotnictwa ogólnego.

W odpowiedzi AOPA przytoczyła także kilka danych. Według nich, finansowanie projektu modernizacji lotnisk za kwotę 3,34 mld $ w 2007 roku, który to nazwała „dość typowym rokiem," rozdysponowano wśród 2610 lotnisk. Pieniądze przekazano 341 głównym portom lotniczym, które otrzymały łącznie 2,1 mld $ (średnio 6,17 mln $ na jedno lotnisko); 48 lotniskom komercyjnym (po 1,94 mln $ na każde); 139 lotniskom pomocniczym GA (po około $1,54 mln); oraz 982 lotniskom GA (po 628000 $).

Według stowarzyszenia, w całościowym podziale pomiędzy 389 lotnisk obsługiwanych przez linie lotnicze i 1121 lotnisk GA udało się wypracować około 5,5 mln $ na jedno lotnisko komercyjne i 742000 $ na lotnisko GA.

Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AVweb.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony