Przejdź do treści
Źródło artykułu

Adwokat wnosi o ułaskawienie historycznego tunelu

Pełnowymiarowy Tunel Aerodynamiczny NASA, Langley (ang.: NASA's Langley Full Scale Wind Tunnel, LFST), w Hampton w stanie Virginia ma zostać zamknięty i unicestwiony z końcem bieżącego miesiąca.

Ken Hyde, prezes The Wright Experience, uważa, że to błąd. Wraz ze swoim zespołem wykorzystywał tunel przy reprodukcji pierwszego samolotu braci Wright dla Centennial of Flight i twierdzi, że może on być przydatny w przyszłości.

„Dzięki niemu nadal pozyskujemy bezcenne wyniki badań i informacje, szczególnie wagi narodowej, jak choćby niezależność energetyczna,” napisał w zeszłym tygodniu. Niedawne testy ciężarówek przeprowadzone w tym tunelu skutkowały zmianami konstrukcji, a w efekcie także oszczędnością paliwa o ok.20 procent.

"Podatnicy nie łożą nic na rzecz utrzymania funkcjonowania LFST, za to jego destrukcja będzie finansowana z podatków wszystkich… Piastuje on szczególne miejsce w historii naszego kraju, ale czas na jego najwartościowsze dokonania dopiero nadejdzie, pod warunkiem, że w jakiś sposób sprawimy, by nie został zamknięty," powiedział Hyde.

Tunel aerodynamiczny jest obecnie obsługiwany przez Old Dominion University, ale jego dzierżawa wygasa 18 sierpnia i NASA planuje zamknięcie i zburzenie starzejącej się konstrukcji. Obecnie wykorzystuje się go do badań struktur latającego skrzydła.

Zdaniem Hyde’a obiekt mógłby funkcjonować przez kolejną dekadę lub dłużej. Potrzebne są tylko niewielkie inwestycje, które zapewniłyby mu ochronę przed sporadycznym zalewaniem. "Potrzebna jest natychmiastowa pomoc w zachowaniu tej Historycznej Narodowej Marki " dodał.

Przetłumaczono na podstawie artykułu ze strony AvWeb.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony